کتاب «گنجینه سکه‌ها: آیینه تاریخ و هنر، آلبومی از سکه‌های موزه حسین حیدرزاده شهر یزد» با نوشتاری از سیدمحمد وحید موسوی جزایری ـ خوشنویس و مؤلف کتاب دانشنامه‌ خط کوفی ـ و مجموعه سه جلدی «خط و خوشنویسی» چاپ شد.

ایسنا نوشت: این آلبوم شامل تصاویری از 24 سکه مربوط به دوره‌های اسلامی است. از سکه خط کوفی مربوط به حکومت امویان گرفته تا سکه‌های کریم‌خان زند به خط نستعلیق در این مجموعه‌ی منتخب به‌چشم می‌خورد. این سکه‌ها به خطوط کوفی، نسخ، ثلث و نستعلیق هستند که شامل دوره‌ی تاریخی 1100 ساله می‌شوند. خطوط کوفی منتخب در این سکه‌ها از نمونه‌های ساده گرفته تا فرم نوشته‌هایی تزیینی را شامل می‌شود. خطوط نسخ به کار رفته در آن ها نیز شامل عباراتی خوانا در بخش‌هایی از برخی از سکه‌هاست.

خط ثلث هم سبک دیگری است که برخی از نمونه سکه‌های این مجموعه با استفاده از آن خوشنویسی شده‌اند. ترکیب‌بندی‌های سبک ثلث به کار رفته در این سکه‌ها، مجموعه خطوطی متنوع و جذاب را نشان می‌دهند. خط نستعلیق نیز به‌عنوان آخرین دستاورد هنرمندان و خوشنویسان در چند اثر ارزشمند، در این مجموعه به چشم می‌خورد.

حسین حیدرزاده، معلم بازنشسته‌ اهل یزد در مدت زمانی بیش از 50 سال، حدود پنج‌هزار سکه را در این موزه گردآوری کرده و در معرض دید عموم قرار داده است. در این آلبوم، نوشتاری قرار دارد که شامل توضیح‌هایی درباره‌ ارزش‌های تاریخی و فرهنگی سکه‌هاست. این یادداشت که به قلم سیدمحمد وحید موسوی جزایری (مؤلف کتاب دانشنامه‌ خط کوفی و مؤلف مجموعه‌ سه جلدی خط و خوشنویسی) تهیه شده است، اشاراتی موضوعی به هر کدام از خطوط به کار رفته در سکه‌های ارائه‌شده در این مجموعه وجود دارد.

این نوشتار گزارشی چکیده از چگونگی خط نوشته‌های به کار رفته در سکه‌های دوران اسلامی است. مشخصات فهرست‌نویسی این آثار توسط فاطمه دانش یزدی ـ مؤلف کتاب کتیبه‌های تاریخی شهر یزد ـ تهیه شده است. این آلبوم در قطع خشتی و در ابعاد 16 در 16 سانتی‌متر و با تیراژ دوهزار نسخه به چاپ رسیده است.

حامیان مالی چاپ این مجموعه‌ نفیس، شرکت‌های سپید گچ ساوه و صنایع شیر ساوه هستند. پیش از این نیز «سپید گچ ساوه» حامی مالی مجموعه کتاب‌های سه جلدی نخط و خوشنویسی» بوده است. کتاب‌های سه جلدی «خط و خوشنویسی» با موضوع خط کوفی (جلد اول)، خطوط نسخ و ثلث (جلد دوم)، و تایپوگرافی (جلد سوم) با ترجمه‌ کامل انگلیسی و کسب نشان ملی یونسکو، تألیف سیدمحمد وحید موسوی جزایری 23 بهمن 1389 در مرکز اسناد ملی ایران رونمایی شد. موسوی جزایری نمایشگاهی از آثار دست‌نوشته‌ها به خط کوفی و سفالینه‌هایی کوفی خود را همزمان با رونمایی از کتاب‌های یادشده، در مرکز اسناد ملی ایران از 23 تا 27 بهمن 1389 به نمایش گذاشته بود.

 191/60

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 136941

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۶
    0 0
    عاشقتم عشقی