تابستانِ داغ سیاست؛ از دعوای طلبگی ۲ آیت‌الله تا بازداشت آقایان نماینده

تابستان دنیای سیاست پر خبر آغاز شد و پرخبر به پایان رسید. از تحریم رهبر انقلاب و وزیر امورخارجه تا قدرت‌نمایی سپاه در خلیج فارس. تماس های مکرر روسای جمهور ایران و فرانسه هم در طول تابستان ادامه یافت.

نیلوفر مولایی: دنیای سیاست در فصل تابستان ۱۳۹۸ پرخبر، پرحادثه و پرتلاطم سپری شد. روزهای آغازین تیرماه خبر تحریم رهبر انقلاب به عنوان جدیدترین تحریم های آمریکا علیه ایران فضای سیاست را تحت الشعاع قرار داد و واکنش ها از ترس مقامات کاخ سفید از رهبری انقلاب حکایت داشت. در این میان انتشار تصاویری از دیدار سردار سلیمانی با ظریف که او هم مشمول تحریم شده بود موجی از واکنش های بین المللی را به دنبال داشت. به خبرهای داغ این فصل باید توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلیسی ها و اقدام متقابل و فوری سپاه پاسداران در توقیف نفتکش انگلیسی، که قدرت‌نمایی سپاه در خلیج فارس را بازهم به رخ جهانیان کشید، اضافه کرد.

تماس های مکرر و برجامی روحانی و مکرون 

گام های کاهشی ایران در تعهدات برجام که از اردیبهشت ماه آغاز شده بود در فصل تابستان نیز ادامه یافت. اتفاقی که تابستان حسن روحانی و امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه را هم داغ و پرخبر ساخت. تماس های مکرر بین روسای جمهور دو کشور حکایت از نگرانی غرب و اروپایی ها از گام های کاهشی ایران در برجام داشت. 

دعوای طلبگی دو رئیس پیشین قوه قضاییه

نیمه مرداد ماه بود که یک کانال تلگرامی منسوب به طیف تندرو ساکن در قم از تصمیم به مهاجرت آملی لاریجانی به نجف و نامه گلایه آمیز او به رهبری خبر داد. این خبر گرچه از سوی مجمع تشخیص تکذیب شد اما به فاصله ای کوتاه آیت الله یزدی در اظهاراتی عجیب و تند آملی لاریجانی را به باد نقد گرفت و گفت«فلانی می‌گوید اگه این کار را نکنید نجف می‌روم! خوب بروید، آیا با رفتن شما قم به‌هم می‌خورد؟ شما در قم بودنتان هم خیلی موثر نبود؛ چه رسد که نجف بروید. رییس دفتری که ۱۰ سال، جای مهمی را اداره کرده دستگیر می شود، بعد اعتراض می‌کند که چرا گرفتید؟! به اسم مدرسه علمیه، کاخ ساختند! ... از کجا آوردی ساختی. »

آملی لاریجانی اما سکوت را پیشه نکرد و با نامه ای تند پاسخ آیت الله یزدی را داد و روایت هایی از حضور او در جلسات شورای نگهبان را مطرح کرد که جنجال برانگیز شد. دعوای بین دو آیت الله شاخص قم که از نگاه برخی دعوای طلبگی خوانده شد در نهایت با پادرمیانی برخی مراجع به سکوت رسید. 

شایعاتی که گرم گرم تکذیب شد

تابستان ۹۸ اما بی شایعه هم سپری نشد. از شایعه درباره قهر جهانگیری از دولت تا شایعه دیدار محمود احمدی نژاد با رهبر انقلاب. حضور نفوذی زن در وزارت نفت هم از جمله خبرسازی هایی بود که از سوی وزارت اطلاعات به شدت تکذیب شد.

بازداشتی که پارلمان را تکان داد

تابستان پارلمان هم پرهیاهو بود، خبر بازداشت دو نماینده مرتبط با مافیای خودرو خبری بود که به شدت پارلمان را تکان داد و باردیگر بحث زدوبندهای پشت پرده و رانت های نفوذی در پارلمان به تحلیل های سیاسی باز شد. دیدار چند نماینده مجلس با بابک زنجانی هم حاشیه ساز شد.

در جداول زیر به مهمترین خبرهای سیاسی سه ماه دوم سال اشاره شده است؛

تیر

اتفاق

تاریخ

توضیحات

دیدار چند نماینده مجلس با بابک زنجانی

۹۸/۰۴/۰۱

علیرضا رحیمی در توئیتر خود خبر از دیدار برخی نمایندگان مجلس بابک زنجانی در چند نوبت داد.

اعدام کارمند وزارت دفاع به جرم جاسوسی برای آمریکا

۹۸/۰۴/۰۱

جلال حاجی زوار کارمند قراردادی سازمان هوا- فضای وزارت دفاع که برای سازمان سیا و دولت آمریکا جاسوسی می‌کرد، اعدام شد.

شایعه قهر جهانگیری در دولت

۹۸/۰۴/۰۲

علی‌رغم برخی خبرسازی‌ها مبنی بر قهر جهانگیری از دولت، این خبر از سوی حسام الدین آشنا و علی ربیعی تکذیب کرد.

ارتقا درجه ۳ چهره ارتشی

۹۸/۰۴/۰۳

امیر دریادار سید محمود موسوی معاون عملیات ارتش، امیر دریادار محمد پورکلهر معاون نیروی انسانی ارتش و امیر سرتیپ شاهرخ شهرام رئیس سازمان صنایع الکترونیک وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، با یک درجه ارتقاء، به ترتیب مفتخر به دریافت درجه دریاداری و سرتیپی از دستان فرماندهی معظم کل قوا شدند.

تحریم رهبر انقلاب و محمدجواد ظریف توسط آمریکا

۹۸/۰۴/۰۳

وزیر خزانه داری آمریکا از تحریم رهبر انقلاب و وزیر امور خارجه خبر داد.

نامه مجلس به رهبر انقلاب برای استفاده از صندوق توسعه ملی

۹۸/۰۴/۰۳

مجلس شورای اسلامی برای توسعه پالایشگاه و استفاده از صندوق توسعه ملی به رهبر انقلاب نامه نوشت.

نامه احمدی نژاد به ترامپ

۹۸/۰۴/۰۴

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق، بعد از تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، نامه ای خطاب به رئیس جمهور آمریکا نوشت.

واکنش حسن روحانی به تحریم رهبر انقلاب

۹۸/۰۴/۰۴

حسن روحانی به اقدام آمریکایی ها درباره تحریم رهبر انقلاب و محمدجواد ظریف واکنش نشان داد و آن را وقیحانه خواند.

روایتی به نقل از آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره محکوم شدن ۱۱۰ فرمانده نظامی در انتخابات سال ۸۴

۹۸/۰۴/۰۴

علی مطهری از آیت الله هاشمی رفسنجانی نقل کرد که انتخابات سال ۸۴ مهندسی شده بود و آن را قبول نداشت. به خاطر شکایت آیت الله هاشمی ۱۱۰ فرمانده نظامی که در انتخابات دخالت کرد بودند، محکوم شدند که ایشان به خاطر نظام از آن ها گذشت.

نکذیب حضور نفوذی زن در وزارت نفت

۹۸/۰۴/۰۴

یک مقام اگاه در وزرات اطلاعات اخبار منتشر شده در برخی رسانه ها به نقل از دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر نفوذ یک خانوم در وزارت نفت را تکذیب کرد.

تماس تلفنی روحانی به رئیس جمهور فرانسه

۹۸/۰۴/۰۴

رئیس جمور در یک تماس تلفنی به امانوئل مکرون گفت که تحت هیچ شرایطی بر سر برجام مذاکره مجدد نمی کنیم. 

روایت وزیر احمدی نژاد از پروژه آمریکایی برای نفوذ در شورای نگهبان و نیروهای مسلح 

۹۸/۰۴/۱۱

حجت الاسلام حیدر مصلحی، از طراحی فتنه توسط گروه های آمریکایی و نفوذ در گروه‌ها اقتصاد، نیروهای مسلح، اختیارات رهبری، شورای نگهبان و… روایت کرد.

انتصاب جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و رئیس سازمان بسیج مستضعفین

۹۸/۰۴/۱۱

حضرت آیت الله خامنه‌ای در احکام جداگانه‌ای امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی را به سِمت جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و سردار سرتیپ غلامرضا سلیمانی را به سمت رئیس سازمان بسیج مستضعفین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب کردند.

ماجرای درگیری سپاه با تیم ۳۱ نفره از داعش

۹۸/۰۴/۱۲

روایت فرمانده قرارگاه نجف سپاه از درگیری با گروهک پژواک و تیمی ۳۱ نفره از داعش که در سال ۱۳۹۵ که ضربه‌های سنگینی به تروریست‌ها در مناطق مرزی وارد شد.

هشدار رئیس جمهور به کشورهای عضو برجام

۹۸/۰۴/۱۲

رئیس جمهور خطاب به کشورهای امضا کننده برجام، هشدار داد که اگر از ۱۶ تیر به بعد اگر به تمام تعهدات خود طبق زمان بندی و برنامه عمل نکنند، جمهوری اسلامی ایران رآکتور اراک را به شرایط سابق بر می‌گرداند.

دیدار کارگزاران حج  با رهبر انقلاب

۹۸/۰۴/۱۲

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست اندرکاران و کارگزاران حج فرمودند که می‌گویند حج را سیاسی نکنید؛ حج یک کار سیاسی است که عیناً تکلیف دین است.

واکنش واعظی به افشای مسیر نفتکش های ایرانی در صدا و سیما

۹۸/۰۴/۱۲

رئیس دفتر رئیس جمهور به انتشار تصاویری از مسیر دور زدن تحریم‌های نفتی از سوی رسانه ملی واکنش نشان داد.

توقیف نفتکش ایران توسط انگلیس

۹۸/۰۴/۱۳

نیروی دریایی انگلیس ادعا کرد که نفتکش حامل نفت ایران به سوریه را در نزدیکی جبل الطارق توقیف کرده است.

تماس تلفنی روحانی با امانوئل مکرون

۹۸/۰۴/۱۵

روسای جمهوری اسلامی ایران و فرانسه در تماسی تلفنی درباره مهم‌ترین مسایل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

برداشتن گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران

۹۸/۰۴/۱۶

عبور ایران از میزان ۳.۶۷ غنی‌سازی اورانیوم در گام دوم کاهش تعهدات برجام

ادعای جنجالی گرفتن آپارتمان توسط نمایندگان برای عدم استیضاح وزرا

۹۸/۰۴/۱۷

ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی ادعا کرد که در استیضاح وزرا لیستی در مجلس داریم که آپارتمان‌هایی برای عدم استیضاح آن وزیر به نمایندگان داده شده یعنی به نمایندگانی آپارتمان داده شده که استیضاح از وزیر را منتفی کردند که این لیست به شورای نگهبان هم داده شده است. این ادعا از سوی نجات الله ابراهیمیان، عضو شورای نگهبان تکذیب شد.

ادعای مصطفی پورمحمدی درباره قتل های زنجیره‌ایی

۹۸/۰۴/۱۸

مصطفی پورمحمدی، وزیر سابق دادگستری و وزیر اسبق کشور درباره قتل‌های زنجیره‌ای‌ ادعا کرد که مدیران اصلی این قتل ها گرایش چپ داشته و از طرفداران سید محمد خاتمی( رئیس جمهور وقت آن زمان) بودند.

تیراندازی تروریست ها به خودروی سپاه

۹۸/۰۴/۱۸

در یک حادثه ناجوانمردانه تروریستی در شهرستان مرزی پیرانشهر سه نفر از نیروهای پاسداران انقلاب اسلامی شهید شدند.

واکنش روحانی به توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلیسی ها

۹۸/۰۴/۱۹

رئیس جمهور اقدام انگلیس در توقیف کشتی نفتکش کشور را بسیار کودکانه، سخیف و اشتباه توصیف کرد.

تکذیب ادعای پنتاگون درباره قصد نیروی دریایی سپاه برای توقیف نفتکش انگلیسی در خلیج فارس

۹۸/۰۴/۲۰

روابط عمومی منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه ادعای منابع آمریکایی مبنی بر تلاش شناورهای نیروی دریایی سپاه برای توقیف نفتکش انگلیسی در خلیج فارس را تکذیب کرد.

سپاه پاسداران، مقر تروریست‌ها در اقلیم کردستان عراق را گلوله باران کرد

۹۸/۰۴/۲۱

روابط عمومی نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه ای از گلوله باران مقرهای تروریست ها در حاشیه مرزهای اقلیم کردستان عراق با ایران و هلاکت و زخمی شدن شمار زیادی از تروریست ها خبر داد.

تیراندازی به خودرو نماینده اصفهان در تهران

۹۸/۰۴/۲۳

نماینده اصفهان توسط ۴ موتورسیکلت سوار مورد حمله مسلحانه قرار گرفت.بعد از انتشار این خبر حجت الاسلام سالک عنوان کرد که هنگام این ماجرا در صحنه نبوده است.

انتصاب ۳ عضو فقهای شورای نگهبان

۹۸/۰۴/۲۴

 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در احکام جداگانه‌ای آقایان آیت‌الله یزدی و آیت‌الله آملی‌لاریجانی را با توجه به پایان یافتن دوره عضویت آنان در شورای نگهبان، مجدداً برای یک دوره جدید به‌عنوان عضو فقهای این شورا منصوب کردند

همچنین رهبر انقلاب، حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی را بجای مرحوم آیت الله مؤمن به عضویت فقهای شورای نگهبان منصوب کردند

اعطای تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی با اذن مقام رهبری

۹۸/۰۴/۲۴

نایب رئیس مجلس ازاعطای تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی با اذن مقام معظم رهبری خبر داد.

انتخاب ۳ عضو حقوقدان شورای نگهبان

۹۸/۰۴/۲۵

محمد دهقان، محمد حسین صادقی مقدم و محمد طحانی نظیف به عنوان ۳ عضو حقوقدان شورای نگهبان انتخاب شدند.

واکنش رهبر انقلاب به توقیف نفتکش ایرانی

۹۸/۰۴/۲۵

رهبر انقلاب به توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلیسی‌ها واکنش نشان دادند و با انتقاد از دزدی دریایی انگلیسی‌های خبیث فرمودند که جمهوری اسلامی این کارها را بی جواب نمی گذارد و در فرصت و جای مناسب پاسخ خواهند داد.

توقیف کشتی خارجی حامل سوخت قاچاق توسط سپاه پاسداران

۹۸/۰۴/۲۷

روابط عمومی منطقه یکم نیروی دریایی سپاه در اطلاعیه‌ای از توقیف یک شناور خارجی حامل یک میلیون لیتر سوخت قاچاق در جنوب جزیره لارک در جزایر خلیج فارس خبر داد.

تماس تلفنی روحانی با امانوئل مکرون

۹۸/۰۴/۲۷

رئیس جمهور در تماس تلفنی با رئیس جمهور فرانسه، تشدید تحریم ها علیه ایران از سوی آمریکا را در بقای برجام مشکل آفرین دانست.

بیانیه مهم سپاه درباره ادعای ترامپ در سرنگون کردن پهپاد ایرانی

۹۸/۰۴/۲۸

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با مضحک خواندن عملیات مورد ادعای آمریکایی‌ها در سرنگون کردن پهپاد ایرانی در تنگه هرمز، اعلام کرد که به زودی تصاویر پهپاد نیروی هوافضای سپاه از ناوچه آمریکایی ها را منتشر و سند بی پایه و اساس بودن ادعای آنان را در معرض افکار عمومی جهانیان قرار می‌دهد.

نیروی دریایی سپاه نفتکش انگلیس را توقیف کرد

۹۸/۰۴/۲۸

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه ای اعلام کرد که یک فروند نفتکش  انگلیسی با نام" "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

نفتکش ایرانی توقیف‌شده در عربستان آزاد شد

۹۸/۰۴/۲۹

کشتی ایرانی که در بندر جده عربستان سعودی متوقف شده بود، آزاد شده و به همراه دو یدک‌کش ایرانی  به سمت آب‌های کشور حرکت کرد.

ضربه وزارت اطلاعات به سازمان سیا

۹۸/۰۴/۳۱

مدیر کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات از شناسایی و دستگیری ۱۷ جاسوس تربیت یافته سازمان اطلاعاتی آمریکا (سیا) در داخل کشور خبر داد.

دیدار نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین با رهبر انقلاب

۹۸/۰۴/۳۱

صالح العاروری نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و هیأت همراه با حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

مرداد

اتفاق

تاریخ

توضیحات

واکنش واعظی به انتشار لیست افراد دو تابعیتی و محتوای نامه رئیس جمهور به امانوئل مکرون

۹۸/۰۵/۰۲

رئیس دفتر رئیس جمهوری از انتشار لیست دوتابعیتی ها توسط یکی از نمایندگان مجلس استقبال کرد و همچنین این ادعا را تکذیب کرد.

واعظی محتوای نامه روحانی به رئیس جمهور فرانسه را در خصوص برجام دانست.

دستور مهم رهبر انقلاب به دولت درباره تنظیم بازار

۹۸/۰۵/۰۲

رئیس‌جمهور از دستور رهبر معظّم انقلاب درباره تنظیم بازار خبر داد.

پاسخ سرلشکر سلامی به ادعای دشمن درباره سرنگونی پهپاد ایرانی

۹۸/۰۵/۰۲

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رسما اعلام کرد که هیچ پهپادی از ایران اسلامی ساقط نشده است.

۲ انتصاب جدید در نیروی قدس سپاه

۹۸/۰۵/۰۳

سرلشکر قاسم سلیمانی طی احکامی جداگانه حسن پلارک را به عنوان مشاور و دستیار ویژه فرمانده نیروی قدس و محمد جلال مآب را بعنوان مسئول اجرایی ستاد بازسازی عتبات عالیات منصوب کرد.

نامه روحانی به رهبری در اعتراض به الزام گزارش‌دهی دولت به مجلس

۹۸/۰۵/۰۶

رئیس مجلس از نامه دولت به رهبری خبر داد و عنوان کرد که دولت معتقد است که ارائه گزارش رئیس جمهور و وزرا به نمایندگان ایراد دارد.

شعار مرگ بر آمریکا در گینس ثبت شود

۹۸/۰۵/۰۶

حجت الاسلام سید احمد خاتمی از آرزوی ترامپ برای حذف شعار مرگ بر آمریکا روایت کرد.

تماس تلفنی روحانی با رئیس جمهور فرانسه

۹۸/۰۵/۰۸

رئیس جمهور در گفتگوی تلفنی با امانوئل مکرون درباره اجرای تعهدات کامل طرفین در برجام تاکید کرد.

دیدار قالیباف و احمدی نژاد

۹۸/۰۵/۱۱

وحیدیامین پور از چهره‌های رسانه‌ای نزدیک به پایداری از دیدار محمود احمدی‌نژاد و محمدباقر قالیباف خبر داد.

بازداشت سرپل مرتبط با شبکه‌های ضد انقلاب

۹۸/۰۵/۱۲

سرپل مرتبط با شبکه‌های ضد انقلاب که در راستای تشدید تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران در استان‌های البرز و خراسان جنوبی فعالیت می‌کرد، توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) در بیرجند دستگیر شد.

تلاش ۲ ساله احمدی‌نژاد برای دیدار با رهبری

۹۸/۰۵/۱۳

عباس امیری‌فر نزدیک‌ترین روحانی به احمدی‌نژاد در دوران ریاست‌جمهوریاو روایت کرد که احمدی‌نژاد دو سال است که هر کسی را می‌بیند تا از مقام معظم رهبری وقت ملاقات بگیرد ولی به او وقت نمی‌دهند!

توقیف یک کشتی خارجی حامل سوخت قاچاق در خلیج فارس توسط سپاه

۹۸/۰۵/۱۳

روابط عمومی منطقه دوم نیروی دریایی سپاه اعلام کرد که یک فروند کشتی خارجی حامل سوخت قاچاق در اطراف جزیره فارسی به وسیله رزمندگان سپاه توقیف شد.

سقوط یک فروند هواپیمای جنگی در بوشهر

۹۸/۰۵/۱۳

یک فروند هواپیمای جنگی در ساحل تنگستان استان بوشهر سقوط کرد

حذف ۴ صفر از پول ملی

۹۸/۰۵/۱۳

علی ربیعی، سخنگوی دولت از  حذف چهار صفر از پول ملی خبر داد.

دیدار مهم سردار سلیمانی با ظریف

۹۸/۰۵/۱۵

پس از تحریم ظریف،  سردار قاسم سلیمانی با لباس رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در محل وزارت امور خارجه حاضر شد و با وی دیدار کرد.

دیدار روحانی با ظریف

۹۸/۰۵/۱۵

رئیس جمهور بعد از تحریم ظریف به ساختمان وزارت خارجه رفت و با او دیدار کرد.

تکذیب خبر استعفای آملی‌لاریجانی و هجرت به نجف

۹۸/۰۵/۱۵

روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال نامه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را تکذیب کرد.

تماس تلفنی روحانی با رئیس جمهور فرانسه

۹۸/۰۵/۱۵

رؤسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فرانسه در ادامه رایزنی‌های دو جانبه بر پیگیری گفتگوها و جستجوی راه‌هایی برای کاهش تنش‌ها در منطقه و تلاش در راستای تأمین حقوق ملت ایران در برجام تاکید کردند.

عدم حضور حدادعادل در انتخابات ۹۸

۹۸/۰۵/۱۵

غلامعلی حدادعادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در بیستمین نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل بیان کرد که شخصا وارد انتخابات ۹۸ نمی شود.

درگیری در پایگاه هوایی ارتش

۹۸/۰۵/۲۰

بعد از حضور ماموران نیروی انتظامی در زمین‌های پایگاه هوایی ارتش در روستای بیشه کلا بخش سرخرود، بین ماموران و کارگران صاحب ملک درگیری ایجاد شد. علت درگیری به یک اختلاف ملکی بین اهالی منطقه بیشه کلا و پایگاه هوایی ارتش بر می‌گردد.

بازداشت حسن عباسی

۹۸/۰۵/۲۳

حسن عباسی در پی اظهارات و اتهامات ناروا به وزرات اطلاعات بازداشت شد.

اظهارات جنجالی آیت الله یزدی و نامه تند آملی لاریجانی

۹۸/۰۵/۲۷

آیت الله محمد یزدی سخنانی تندی درباره صادق آملی لاریجانی و رئیس جمهور مطرح کرد که پس لرزه های آ تا چند روز ادامه داشت تا آنجا که آملی لاریجانی هم دست به قلم شد و نامه ای تند را خطاب به رئیس جامعه مدرسین نوشت.

تماس تلفنی آیت‌الله نوری همدانی با آیت‌الله یزدی و آملی لاریجانی

۹۸/۰۵/۲۸

در پی اظهارات جنجالی آیت الله یزدی و پاسخ آملی لاریجانی به او آیت الله نوری همدانی در تماس تلفنی با روسای پیشین قوه قضائیه از آنان خواست با هر شکلی که صلاح می‌دانند، این موضوع حل گردد و بار دیگر یاس و ناامیدی دشمنان را فراهم ساخته و موجبات خرسندی دوستان انقلاب را فراهم آورند.

رونمایی از سامانه پدافندی باور۳۷۳

۹۸/۰۵/۳۱

سامانه پدافند هوایی «باور۳۷۳» همزمان با ۳۱ مرداد روز صنعت دفاعی با حضور حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور به طور رسمی رونمایی شد

بازداشت دو نماینده مجلس

۹۸/۰۵/۳۱

 غلامحسین اسماعیلی،  سخنگوی قوه قضاییه، از بازداشت دو نماینده مجلس خبر داد و بیان کرد که این دو نماینده در ارتباط با پرونده‌ای که درباره فروش محصولات شرکت سایپا از مدت‌ها قبل در دادگستری و دادسرای تهران تشکیل شده بود، بازداشت شدند

شهریور

اتفاق

تاریخ

توضیحات

خنثی سازی فتنه انتخاباتی ضدانقلاب توسط وزارت اطلاعات

۹۸/۰۶/۰۱

برخی عناصر خودفروخته و وابسته به جریانات ضد انقلاب خارج نشین، به دنبال ایجاد توطئه و آشوب جدید در کشور بودند که این توطئه با حضور عوامل نفوذی کشف و خنثی شد.

طرح نمایندگان برای تحریم جان بولتون و تد کروز

۹۸/۰۶/۰۲

تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تدوین طرحی خواستار تحریم مقامات آمریکایی چون جان بولتون، استیون منوشین و تدکروز شده‌اند.

اظهارات رئیس جمهور درباره تحریم های آمریکا علیه کشور

۹۸/۰۶/۰۵

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، تأکید کرد که تا اولین قدم از سوی آمریکا که همان رفع تحریم‌های غلط و ظالمانه علیه ملت ایران است، برداشته نشود، این قفل باز نخواهد شد.

رونمایی از موشک کروز مبین

۹۸/۰۶/۰۵

جدیدترین موشک کروز ساخت جمهوری اسلامی ایران با نام «مبین» در نمایشگاه هوافضای روسیه (ماکس ۲۰۱۹) معرفی شد و این موشک با برد ۴۵۰ کیلومتر، ۶۷۰کیلوگرم وزن دارد و می‌تواند تا سقف ۴۵ هزارپایی پرواز کند.

انتقام گیری سپاه از تروریست ها

۹۸/۰۶/۰۵

رزمندگان نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انتقام خون شهید شوانی را از تروریست‌های گروهک دموکرات گرفتند.

واکنش روحانی به سفر وزیر امور خارجه به فرانسه

۹۸/۰۶/۰۶

رئیس جمهور به سفر ظریف به فرانسه واکنش نشان داد و بیان کرد که وزیر امور خارجه کشور به نقاط مختلف جهان و کشورهای مختلف سفر کرده و در حال رایزنی و گفتگوست و در طول یک هفته ۲ بار به فرانسه سفر کرد. این به معنای تلاش و فعالیت فوق‌العاده خادمان مردم برای تأمین منافع مردم است.

طرح نمایندگان مجلس برای دریافت غرامت نفتی از آمریکا و انگلیس

۹۸/۰۶/۰۹

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تدوین طرحی دولت را ملزم کردند تا نسبت به بازپس‌گیری درآمدهای نفتی از انگلیس و آمریکا بعد از کودتای ۲۸ مرداد اقدام کند.

تماس تلفنی روحانی با رئیس جمهور فرانسه

۹۸/۰۶/۰۹

رئیس جمهور در گفتگو با امانوئل مکرون خواستار رفع تحریم ها شد و هشدار داد که اگر به تعهدات برجامی عمل نشود، گام سوم کاهش تعهدات را اجرا خواهند کرد.

پیشنهاد برجامی مکرون به روحانی

۹۸/۰۶/۱۰

ئیس‌جمهور فرانسه پیشنهاد راه‌اندازی خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای پیش خرید نفت از ایران را ارائه کرد.

انتصاب ۲ وزیر جدید در دولت

۹۸/۰۶/۱۲

رئیس جمهور محسن حاجی میرزایی را به سمت وزیر آموزش و پرورش و علی‌اصغر مونسان را به سمت وزارت میراث فرهنگی،‌گردشگری و صنایع دستی منصوب کرد

روایت محمود صادقی از پرداخت خسارت به مازیار ابراهیمی

۹۸/۰۶/۱۲

طبق گفته وزیر اطلاعات، مبلغ ۱۳۰ میلیون تومان بابت جبران خسارت به آقای مازیار ابراهیمی پرداخت شد.

غیر قانونی بودن فعالیت جبهه پایداری

۹۸/۰۶/۱۳

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب فعالیت جبهه پایداری را غیرقانونی دانست.

صدور فرمان اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجام

۹۸/۰۶/۱۳

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی،  با صدور فرمان اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی از روز جمعه بیان کرد که سازمان انرژی اتمی باید هر آنچه کشور در زمینه تحقیق وتوسعه فناوری هسته ای نیاز دارد، اقدام کند.

ماجرای عجیب گم شدن عضو مجلس خبرگان

۹۸/۰۶/۱۴

خبرهایی در فضای مجازی درباره گم شدن سید روح‌الله صدرالساداتی عضو مجلس خبرگان رهبری منتشر شد.

تماس تلفنی روحانی با رئیس جمهور فرانسه

۹۸/۰۶/۲۰

رئیس جمهور در گفتگو با امانوئل مکرون بیان کرد که در صورتی که توافقات با اروپا نهایی شود، آماده‌ایم به تعهدات برجامی برگردیم و جلسه ایران و ۱+۵ نیز تنها زمانی امکان پذیر است که تحریم‌ها برداشته شود.

سفر حسن روحانی به ترکیه

۹۸/۰۶/۲۲

رئیس جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در اجلاس سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه به آنکارا سفر کرد.

توقیف یک شناور توسط سپاه

۹۸/۰۶/۲۵

یک فروند شناور با بیش از ۲۵۰ هزار لیتر سوخت قاچاق توسط شناورهای منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه شناسایی و توقیف شد.

مواضع رئیس جمهور در اجلاس سه جانبه سران ایران، ترکیه و روسیه

۹۸/۰۶/۲۵

رئیس جمهور دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران در راستای حل و فصل بحران سوریه، بازکشت آوارگان سوری به وطن خود، عدم مداخلات خارجی در این کشور، مبارزه با تروریسم، تسهیل کمک‌های انسان دوستانه به مردم سوریه، کمک به روند بازسازی و تشکیل کمیته قانون اساسی این کشور را تشریح کرد.

دیدار روحانی با رئیس جمهور روسیه

۹۸/۰۵/۲۵

رؤسای جمهور ایران و روسیه روابط و همکاری‌های دو کشور در عرصه های گوناگون دوجانبه، منطقه ای و بین المللی را دوستانه، مثبت و روبه گسترش دانستند و بر ضرورت تلاش در راستای توسعه و تعمیق مناسبات تهران-مسکو تاکید کردند.

اولین واکنش رئیس جمهور به حمله موشکی به تاسیسات آرامکو

۹۸/۰۶/۲۵

رئیس جمهور درباره حادثه آرامکو بیان کرد که این مشکل ریشه‌اش از تجاوز به یمن شروع شده است. باید از آنهایی پرسید که به چه دلیلی به یمن تجاوز کردند و روزانه این کشور را بمباران می‌کنند.

نظر رهبر انقلاب درباره مذاکره با آمریکا

۹۸/۰۶/۲۶

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، درباره مذاکره با آمریکا فرمودند که  سیاست فشار حداکثری در مقابل ملت ایران پشیزی ارزش ندارد و همه مسئولان جمهوری اسلامی یک‌صدا معتقدند که با آمریکا در هیچ سطحی مذاکره نخواهد شد.

موافقت رهبر انقلاب با برداشت پول از صندوق توسعه ملی

۹۸/۰۶/۲۶

معاون اول رئیس جمهور از موافقت مقام معظم رهبری با برداشت ۳۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای راه اندازی راه آهن چابهار ـ زاهدان خبر داد.

تکذیب خبر دیدار احمدی نژاد با رهبر انقلاب

۹۸/۰۶/۳۱

فرید مدرسی در توییتر خود ادعای برخی کانالهای نزدیک به جریان احمدی نژاد مبنی بر دیدار او با رهبر انقلاب را کذب خواند.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1369756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =