۰ نفر
۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
ملایر شهر جهانی مبل و منبت جهان شد

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اعلام خبری ثبت شدن جهانی صنایع دستی سه تا از شهرهای ایران و یک روستا را اعلام کرد. در این خبر از شهر ملایر به عنوان شهر جهانی منبت نام برده شده است.

 سه شهری که در فهرست جهانی صنایع دستی ثبت شده‌اند شیراز، زنجان و ملایر می‌باشند. شهر شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی، شهر زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله و شهر ملایر به عنوان شهر جهانی  مبل و منبت در این لیست ثبت شده‌اند. به جز این سه شهر یک روستا در گیلان به نام قاسم آباد نیز به عنوان روستای جهانی چادرشب بافی در این لیست ثبت جهانی شد.

طبق گفته های وزیر میراث فرهنگی بازرسان شورای جهانی صنایع دستی در ابتدای دی ماه امسال وارد شهر ملایر شدند تا برای ثبت این شهر در فهرست جهانی همه چیز را بررسی و ارزیابی کنند.

گروهی که برای این بازرسی و بررسی در سفری یک روزه به ملایر رفته بودند تشکیل شده بود از دکتر غاده هیجاوی که رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی هستند، جناب کوین موری که معاون منطقه آسیا و اقیانوسیه در شورای جهانی صنایع دستی هستند و خانم ویدا توحدی که مسئول ثبت شهرهای ملی و جهانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌باشند.

این بازرسان طی سفر خود به شهرک صنعتی حاجی اباد و بازدید از کارخانه های بزرگی مانند گروه صنعتی مبلمان محمدی  در حاجی آباد، واحدهای نمایشگاهی، بازار مبل، واحدهای کارگاهی در شهر، مرکز نوآوری مبل و منبت دانشگاه آزاد اسلامی و خیلی از مکان های دیگر سرکشی کردند.

قبل از اینکه ملایر به عنوان شهر جهانی مبلمان و منبت در فهرست جهانی ثبت شود، به عنوان شهر ملی منبت ثبت شده بود. پس از ثبت به عنوان شهر ملی منبت، ثبت این شهر به عنوان شهر جهانی مبلمان و منبت در دستور کار قرار گرفت.

شهر ملایر واقع در همدان بیشتر از ۵ هزار کارگاه برای تولید مبل و منبت دارد که باعث شده ۹ هزار استاد کار و ۲۰ هزار هنرمند فعال در این رشته مشغول کار باشند.

به طور کلی ۱۱ شهر و سه روستا از ایران در این فهرست جهانی ثبت شده‌اند که باعث شدند ایران در رتبه اول بین کشورهای جهان قرار بگیرد.

قبل از ثبت ملایر به عنوان شهر جهانی مبل ومنبت شهرهای دیگری مثل تبریز برای فرش، اصفهان برای صنایع دستی خلاقانه، لالجین برای سفال، میبد برای زیلوبافی و چند شهر دیگر در فهرست شورای جهانی صنایع دستی به ثبت رسیده بودند.

هنر منبت کاری هنری است که در آن هنرمندان و جوانان و استاد کاران با دستای زحمت کش خود روی چوب آثار بی نظیری را خلق می‌کنند و به آن نقش و نگار می‌دهند. هنر منبت امروزه در خانه های اکثر ایرانیان به چشم می‌خورد و حتی در تمام دنیا شناخته شده است.

صنعت اول شهر ملایر و اولین صنایع دستی این شهر مبل و منبت است که باعث اشتغال تعداد زیادی از جوانان شده است. بیشتر از ۶۰ درصد مبل و منبتی که در کشور تولید می‌شود در این شهر است به همین دلیل در سال ۱۳۹۵ ملایر به عنوان شهر ملی منبت ایران ثبت شد. ثبت شدن مبل ملایر به عنوان شهر ملی منبت باعث شد تا نمایندگان این شهر در مجلس پیگیر ثبت ملایر به عنوان شهر جهانی منبت شوند.

 بالاخره پس از تلاش های فراوان و بازدید و بازرسی این شهر در بهمن ماه ۹۸ به عنوان شهر جهانی مبل و منبت در فهرست جهانی صنایع دستی ثبت شد. مردم هنر دوست و هنرمند ملایر پس از انتظارهای فراوان این خبر خوش را از وزیر شنیدند و طبق گفته خودشان بهترین خبری بود که درباره ی شهر ملایر به آن ها داده شده بود.

علی مالمیر طبق گفت و گو وسخنرانی که در حضور خبرنگاران داشت ثبت شهر ملایر به عنوان شهر جهانی منبت را به مردم خوب همدان و ملایر تبریک گفت و اعلام کرد که بالاخره بعد از پیگیری های زیاد و با پیشنهاد استان همدان برای به دست آوردن عنوان شهر جهانی مبل و منبت ملایر به شورای جهانی و سپس فرستادن آن به مسئولان این شورا و بازدید مسئولان شورای جهانی صنایع دستی از شهر ملایر نتیجه ی بدست آمده از بازدید به پنج قاره ارسال گردید و در نهایت این شهر برای کسب عنوان شهر جهانی منبت و مبل واجد شرایط شناخته شد.

در کل کشور عزیزمان ایران تنها یک استان وجود دارد که دو شهر آن جهانی شده است آن هم استان همدان می باشد. ثبت دو شهر از استان همدان در فهرست جهانی باعث کسب موفقیت های زیادی در حوزه ی برند سازی و بازاریابی در تمام جهان می شود.

استان همدان دارای ظرفیت های زیادی است با توجه به این ظرفیت ها به دست آوردن عنوان شهر جهانی منبت و مبل به توسعه ی این هنر در سراسر ایران و جهان کمک خواهد کرد و این استان می تواند بیشتر از قبل به معرفی منبت بپردازد.

این موفقیت کسب شده برای شهرستان ملایر باعث شده تا سیاست گذاران در حوزه ی اعتبارات نگاه بهتر و مثبت تری به این شهرستان داشته باشند و در کل توجه به ملایر خیلی بیشتر از قبل شده است.

یکی از افرادی که با خبرنگاران در این مورد صحبت کرده است حجت الاسلام احد آزادیخواه است. ایشان در گفت و گوی خود اعلام کردند همه جهان باید جهانشهر جدید خود یعنی ملایر ببالند و به پای غیرت مردانه ی مردم این سرزمین که سالهاست هنر دستانشان نادیده گرفته می شد و از هیچ گونه پیشرفت و توسعه و حمایتی برخوردار نبودند به پا خیزند.

 هم چنین نماینده ی مردم خوب و زحمتکش ملایر در مجلس شورای اسلامی طبق سخنرانی که داشت گفت من ایمان داشتم که بالاخره یک روز زحمت ها و تلاش های زیاد جوانان و منبت کاران شهرم به ثمر می نشیند و ملایر را زمره ی شهرهای جهانی قرار می دهد. ایشان هم چنین در ادامه ی سخنانش افزود: من ستایشگر تلاش و همت بی اندازه ی صنعتگران ملایری در حوزه ی مبل و منبت و هم چنین مدیران و مسئولانی که در این زمینه تلاش بی وقفه کردند و همواره همراه و پشتیبان مردم ملایر بوده اند هستم.

گشوده شدن درب های بازار جهانی برای شهر ملایر

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد گشوده شدن درب های بازار جهانی به روی مبل ملایر یکی از تاثیرات مثبت و مهم ثبت شدن ملایر به عنوان شهر جهانی منبت و مبل است. او در ادامه ی سخنانش افزود که تولیدات مبل و منبت در ملایر باید نسبت به سال های قبل فرق داشته باشد و نگاه ما به بازار جهانی باشد تا بوتنیم به خوبی از این برند در بازارهای جهانی استفاده کنیم و بهره ببریم.

این نماینده در طی سخنرانی به این موضوع که شهر ملایر در استان همدان در ابتدای راه توسعه و پیشرفت و اشتغال زایی قرار دارد اشاره کرد و گفت باید نهایت استفاده را از موضوع جهانی شدن منبت و مبل ملایر استفاده کنیم به همین دلیل مهم ترین اولویت این شهرستان برنامه ریزی بلند مدت و آگاهانه برای ارتقا سطح منبت ملایر می باشد.

اکنون با جهانی شدن شهر ملایر و ثبت این شهر به عنوان شهر جهانی مبل و منبت، نماینده های مردم ملایر و مسئولین و هنرمندان صنعت منبت باید برنامه ریزی های درستی در حوزه آموزش، توسعه زیرساخت ها و بازاریابی و جذب اعتبارات لازم داشته باشند تا کیفیت محصولات تولید شده در زمینه ی منبت و مبل را بالا ببرند چون مبل و منبت ملایر توانایی تبدیل شدن به مولفه ی اقتصادی بدون نفت را دارد و باعث رونق اقتصادی کشور می شود.

فراهم کردن زیرساخت های گردشگری شهرستان ملایر

با توجه به این موضوع که شهر ملایر به عنوان شهر جهانی مبل و منبت در فهرست جهانی ثبت شده است باید زیرساخت های لازم برای گردشگری در این شهر به خوبی فراهم شود. فرماندار شهر ملایر نیز اعلام کرد بعد از تلاش های فراوان بالاخره این نتیجه حاصل شد که منبت ملایر جهانی شود. ایشان فرمود در کل خاورمیانه تنها شهر ملایر است که دارای دو نشان جهانی است به همین علت مردم مهربان، سختکوش و زحمت کش ملایر باید با همکاری تمام مسئولان و مدیران این منطقه کاری کنند تا اقتصاد این شهر توسعه و رشد پیدا کند و اشتغال زاتیی ئدر این شهر به حداکثر ظرفیت خود برسد. بالا رفتن درصد اشتغال در این شهر باعث بهتر شدن وضعیت زندگی مردم این منطقه می شود به همین خاطر همه ی زیرساخت هخا باتید برای به سرانجام رسیدن این موارد آماده شود. با توجه به اینکه کسب این موفقیت زودتر از زمان پیش بینی شده حاصل شد به معنای ظرفیت بالای ملایر است و به سبب این جهانی شدن زیرساخت های گردشگری نیز باید فراهم شود تا تعداد گردشگرانی که که از این شهر دیدن می کنند روز به روز بیشتر شود.

 فرصت ارزشمند برای حضور در بازارهای بین المللی

یدالله کریمی رئیس هیات مدیره ی بازار بزرگ مبل ملایر بعد از تبریک ایام الله دهه فجر گفت ثبت شدن جهانی شهر ملایر در این روزها بسیار مبارک است و این موفقیت بسیار ارزشمند حاصل زحمت های فراوان هنرمندان این شهر و پیگیری و تلاش مسئولان بعد از ثبت ملی ملایر بود.

ایشان به این موضوع که در کل جهان ۳۲ کشور برای کسب این عنوان مدعی بوده اند اما این کشور ایران و شهر ملایر بود که توانست عنوان شهر جهانی منبت و مبل را کسب کند اشاره کرد و گفت کسب این موفقیت به دلیل پتانسیل ها و ظرفیت های با ارزش شهر ملایر است که توانست از سایر شهرها و کشورها پیشی بگیرد و این عنوان را به خود اخصاص دهد. در ملایر انواع محصولات از جمله مبل کلاسیک، مبل سلطنتی، مبل راحتی و انواع سرویس خواب تولید می گردد. و هم وطنان عزیز از سراسر کشور برای خرید مبل به ملایر مراجعه می کنند.

 رئیس هیات مدیره بازار بزرگ مبل ملایر گفت: بعد از این که سه سال پیش ملایر به ثبت ملی رسید کارها واقدامات با ارزشی مثل استاندارد سازی، برندسازی، تجاری سازی، تبلیغات گسترده، حضور در نمایشگاه و ... انجام شد که این اقدامات باعث شناخته شدن ملایر در تمام سطح کشور و حتی بیرون از مرزهای کشور شد. همه این عوامل دست به دست هم دادند تا ملایر موفق به کسب عنوان شهر جهانی مبل و منبت شود.

ایشان در ادامه ی صحبت هایشان گفتند با ملی شدن مبل و منبت ملایر این شهر به مردم ایران معرفی شد و اکنون با جهانی شدن آن باید به سمت بازارهای جهانی و بین المللی برویم تا بتوانیم هنر مردم ملایر را به همه ی دنیا معرفی کنیم.

کریمی بیان کرد اکنون ۶۵ درصد از تولید مبل و منبت کشور در اختیار ملایر است و ار این نظر در کشور حرف اول را می زنیم اما اکنون باید تلاش کنیم تا در جهان نیز از نظر تولید حرف اول را بزنیم و بیشتر تولیدات جهانی متعلق به ما باشد. با اینکه ما در حال صادر کردن مبل ملایر به کشورهای عربی، اقلیم کردستان عراق و کشورهای گرجستان و ارمنستان و ... هستیم اما باید سعی کنیم به بازارهای اروپا و شرق آسیا نیز راه پیدا کنیم.

وی همچنین به موضوع میز ملی مبل ایران اشاره کرد و گفت با توجه به تدابیری که اتخاذ شده سال آینده این سمینار در شهر ملایر تشکیل خواهد شد.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1370075