بودجه 530 هزار میلیارد تومانی سال آینده در حالی در کمیسیون تلفیق مجلس در حال بررسی است که تنها 6 میلیارد و 300 میلیارد تومان به بخش حمل‌ونقل اختصاص داده و به اعتقاد نمایندگان، این میزان اعتبار، جواب‌گوی حجم زیاد برنامه‌ها در آینده نخواهد بود.

مریم فکری:

بودجه 530 هزار میلیارد تومانی سال آینده در حالی در کمیسیون تلفیق مجلس در حال بررسی است که تنها 6 میلیارد و 300 میلیارد تومان به بخش حمل‌ونقل اختصاص داده و به اعتقاد نمایندگان، این میزان اعتبار، جواب‌گوی حجم زیاد برنامه‌ها در آینده نخواهد بود.

 سند دخل و خرج یک سال آینده با رشدی ۴۶ درصدی نسبت به بودجه امسال که حجم کل بودجه ۳۶۸ هزار میلیارد تومان بود، به ۵۲۹ هزار میلیارد تومان رسید.

بودجه عمومی دولت هم از نظر منابع و مصارف، از ۱۲۷ هزار میلیارد تومان سال‌جاری، با رشدی ۳/ ۳۹ درصدی، به ۱۷۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.

در بودجه سال آینده، اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای یا همان اعتبارات عمرانی، ۴۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که نسبت به سال قبل که ۳۱ هزار میلیارد تومان بود، ۵۰ درصد رشد داشته است. از سوی دیگر، هزینه‌های جاری ۱۲۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به سال قبل ۶/ ۲۱ درصد رشد پیدا کرده است.

اعتبارهایی برای فصل حمل‌ونقل

اما بودجه سال آینده برای فصل حمل‌ونقل چه کرده است! برآورد اعتبارات هزینه‌ای در بودجه سال آینده برای فصل حمل‌ونقل، از محل منابع عمومی ملی ۳۹۰ هزار و ۷۵ میلیون ریال و منابع عمومی استانی یک میلیون و ۵۸۲ هزار و ۴۰۴ میلیون ریال است.

البته جمع کل اعتبارات هزینه‌ای از محل منابع عمومی ملی ۸۵۱ میلیون و ۶۷۴ هزار و ۳۰۱ میلیون ریال و استانی ۳۹ میلیون و ۵۵ هزار و ۲۰۰ میلیون ریال است.

همچنین از مجموع ۱۵۰ میلیون و ۲۸۵ هزار و ۵۵۷ میلیون ریال اعتبارات هزینه‌ای از محل منابع اختصاصی ملی و استانی، هیچ رقمی برای فصل حمل‌ونقل در نظر گرفته نشده است.

در مجموع از محل برآورد اعتبارات هزینه‌ای از منابع عمومی و اختصاصی که جمع کل آن برای فصول اقتصادی که شامل فصل کشاورزی و منابع طبیعی، منابع آب، صنعت و معدن، محیط‌زیست، بازرگانی و تعاون، انرژی، حمل‌ونقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات و مسکن می‌شود، ۲۳ میلیون و ۳۷ هزار و ۷۸ میلیون ریال است، یک میلیون و ۹۷۲ هزار و ۴۷۹ میلیون ریال به فصل حمل‌ونقل اختصاص دارد.

برآورد اعتبارات فصل حمل‌ونقل از تملک دارایی‌های سرمایه‌ای هم این‌گونه است: در بخش ملی، ۴۹ میلیون و ۱۰۶ هزار و ۲۰۶ میلیون ریال و در بخش استانی ۱۳ میلیون و ۹۷۴ هزار و ۸۹۸ میلیون ریال پیش‌بینی شده که در مجموع ۶۳ هزار و ۸۱ میلیون و ۱۰۴ میلیون ریال می‌شود.

البته برآورد رقم ۶۳ هزار و ۸۱ میلیون و ۱۰۴ میلیون ریال اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برای بخش حمل‌ونقل در حالی است که در مجموع برای کل فصول اقتصادی ۲۰۰ میلیون و ۱۴۶ هزار و ۴۲۳ میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

در مجموع می‌توان گفت از کل اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای که یک میلیون و ۵۱۶ میلیون و ۹۸۱ هزار و ۷۲۹ میلیون ریال است، ۴۹ میلیون و ۴۹۶ هزار و ۲۸ میلیون ریال از منابع ملی و ۱۵ میلیون و ۵۵۷ هزار و ۳۰۲ میلیون ریال از منابع استانی برای فصل حمل‌ونقل در نظر گرفته شده است که در مجموع ۶۵ میلیون و ۵۳ هزار و ۵۸۳ میلیون ریال می‌شود.

 

بودجه جواب‌گوی برنامه‌ها نیست

بودجه حمل‌ونقل سال آینده از رشدی ۲۴ درصدی نسبت به سال گذشته برخوردار است؛ به‌طوری که از ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار سال گذشته، در بودجه امسال ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در بخش ملی و استانی برای حمل‌ونقل پیش‌بینی شده است. اما به گفته محمد حسین مقیمی، رییس کمیسیون عمران مجلس، «بودجه‌های ملی راه و ترابری ۹۷/ ۱۳ درصد افزایش پیدا کرده که به هیچ‌وجه جواب‌گوی حجم زیاد کارها و برنامه‌ها در آینده نخواهد بود. بودجه حمل‌ونقل ۲۴ درصد افزایش پیدا کرده است، اما این افزایش بیشتر به بخش منابع استانی مربوط می‌شود.»

وی توضیح می‌دهد: «در حال حاضر ما در راه‌های بین استانی، بین‌شهری، آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها و حمل‌ونقل ریلی مشکل داریم. این در حالی است که برای حمل‌ونقل جاده‌ای، تنها ۴/ ۲۶ درصد افزایش اعتبار داریم و باید ۱۵ هزار کیلومتر راه را ایجاد کنیم، یعنی حدود ۱۴ سال طول می‌کشد تا این تعهدات اجرا شود. اما این زمان طولانی است و ما را هیچ‌گاه به اهدافمان نمی‌رساند.»

شاپور پولادی، رییس کارگروه راه و ترابری کمیسیون عمرانی هم تاکید می‌کند: «با وجود این‌که مهم‌ترین فصل بودجه سنواتی، حمل‌ونقل از جمله حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی، جاده روستایی و درون‌شهری است، دولت کمترین توجه را به این فصل داشت.»

در سال گذشته برای اعتبارات جاده‌ای ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که این رقم در سال‌جاری به ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

به اعتقاد مقیمی، «وضعیت در بخش حمل‌ونقل ریلی کمی بدتر است. از هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سال گذشته، در بودجه ۹۰ به یک ۶/ ۱ میلیارد تومان رسیده‌ایم.»

این در حالی است که در افق ۱۴۰۴ باید ۲۶ هزار کیلومتر راه‌آهن ساخته باشیم که با این اعتبار، بیشتر از ۲۰۰، ۳۰۰ کیلومتر ساخت راه‌آهن تحقق پیدا نمی‌کند و در واقع با این اعتبارها برای بخش حمل‌ونقل، هیچگاه به اهداف برنامه نمی‌رسیم.

 

سهم بخش حمل‌ونقل را با واگذاری‌ها افزایش دهید

رییس کمیسیون عمران مجلس در این رابطه پیشنهادی دارد و می‌گوید: «پیشنهاد ما این است که دولت براساس سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی که در حال واگذاری سرمایه‌های خود است، بخشی از سرمایه‌ها را به بخش حمل‌ونقل اختصاص دهد. در واقع علاوه بر آن چیزی که در قانون آمده، ۵ هزار میلیارد تومان دیگر از سهام دولتی که واگذار می‌شود، به‌طور مستقیم به بخش جاده‌ای و ریلی منتقل شود.»

پولادی  معتقد است: «برای برطرف کردن مشکل حمل‌ونقل در سطح کشور، دولت باید منابع درآمدی جدیدی برای بودجه سالانه تعریف کند تا بتواند به تمام بخش‌ها با یک دید نگاه شود.»

وی توضیح می‌دهد: «دولت در بودجه سال آینده، درآمدهای خود را از منابعی چون فروش نفت، حساب ذخیره ارزی و فروش سهام دیده است. همچنین دستگاه مجریه، منبع جدیدی تعریف کرده که نظر کمیسیون بر آن بود که درآمد این منبع افزایش یابد. از سوی دیگر، در سند دخل و خرج یک‌سال آینده، ۵ ‎هزار میلیارد تومان از فروش شرکت‌ها و سهام شرکت‌های دولتی کسب درآمد خواهد شد.»

پولادی خاطرنشان می‌کند: «اعضای کمیسیون عمران در مصوب بودجه سال ۹۰ در کمیسیون خود درآمد حاصل از فروش شرکت و سهام آنها را به ۸ هزار میلیارد تومان افزایش دادند. بر این اساس، نمایندگان کمیسیون عمرانی موافقت کردند از این مبلغ، ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد به راه و ترابری کشور کمک شود.»

/36

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 137114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =