نگاهی به خطبه‌های متفاوت نمازجمعه شهرهای تهران، مشهد و قم.

با گذشت بیش از یک ماه از انتخابات ریاست جمهوری دهم باز هم اظهارات درباره آن ادامه دارد. یکی از تریبون‌های اصلی نظام که هم در داخل و هم در آن سوی مرزها مورد توجه و نظر است، تریبون نماز جمعه و اظهارات دقیق و سنجیده خطیب آن است. در کنار نماز جمعه تهران که از اهمیت بسزایی برخوردار است، نماز جمعه شهرهای مقدس قم و مشهد در کنار شهرهای بزرگ نیز دارای جایگاه ویژه‌ای در کشور است. نماز جمعه دیروز شهر قم به امامت آیت‌الله ابراهیم امینی بعد از چند هفته غیبت ایشان در این جایگاه برگزار شد.

آیت‌الله امینی امام جمعه قم و دبیر پیشین مجلس خبرگان رهبری که به نظر از حوادث رخ داده بعد از انتخابات ریاست جمهوری، خصوصاً نحوه دستگیری‌های صورت گرفته راضی نیست در خطبه‌های دیروز قم لب به توصیه گشود و با بهانه قرار دادن جوانان، نسبت به پرهیز از انگ زدن به جوانان سخن گفت و آن را به صلاح نظام ندانست. خطیب موقت قم ماجراجویی را مربوط به طبع جوان دانست و افزود: ماجراجویی جوانان از عمق جان و احساس وی نیست و نباید به آنها انگ بزنیم و آنها را از خود جدا کنیم و آنها را ضد انقلاب و بد بدانیم؛ چراکه این امر به صلاح نیست و به زیان نظام خواهد بود. وی همچنین در بخش دیگری از خطبه‌های خود به مسئله بهادادن به جوانان پرداخت و با بیان اینکه «باید به سخنان جوانان گوش داد و اگر به حق بود پذیرفت» ادامه داد: اگر بین جوانان افرادی پیدا شدند که خلافی را مرتکب شدند باید این‌ها را به عنوان جوانی بپذیریم و بدانیم این خلاف آنها ریشه‌دار نیست و نباید آنها را از جمع جدا کنیم. امینی در ادامه با انتقاد از بازداشت جوانان و زندانی کردن آنان افزود: اگر قرار باشد آنها را زندانی کنیم و حکمی برای آنها صادر شود، باید عدالت و رأفت اسلامی رعایت شود. امام جمعه موقت قم در بخش دیگری از خطبه‌های خود در نماز جمعه قم به دستور هاشمی‌شاهرودی مبنی بر روشن شدن تکلیف بازداشت‌شدگان اشاره کرد و گفت: این اقدام رئیس قوه قضائیه بسیار خوب است و اگر من به جای آقای شاهرودی بودم یک جمله دیگر به این دستور اضافه می‌کردم و آن این بود که به هر حال رأفت و عدالت اسلامی را هم رعایت کنید.

وی در ادامه به مقوله اعتماد‌سازی در نظام جمهوری اسلامی اشاره و به مسئولین توصیه کرد که «بازگشت بسیاری از این جوانان به آغوش خانواده‌های‌شان برای اعتمادسازی بسیار خوب است.» امینی همچنین به بحث ولایت فقیه در نظام جمهوری اسلامی پرداخت و افزود: ولایت فقیه در پیروزی انقلاب و درزمان امام (ره) رکن اساسی بود و در تدام نظام هم رکن اساسی است و شما نباید فریب بیگانگان را بخورید؛ این‌ها در پی منافع خود هستند. بیگانگان دو قشر را مورد حمله قرار داده‌اند که رهبری و جوانان از جمله آنها هستند که اگر عمود خیمه ضربه ببیند نظام نیز ضربه می‌بیند و شما نباید راضی شوید که رهبری تضعیف شود. او در شرایطی این سخنان را گفت که در نماز جمعه این هفته قم، نامه‌ای سرگشاده نیز با امضای جمعی از خانواده‌های شهدا و ایثارگران به هاشمی رفسنجانی بین نمازگزاران پخش شد.  

درخواست کنندگان رأفت اسلامی در ویلاهای شمال
در حالی که امام جمعه موقت قم از «عدالت و رأفت اسلامی» در خصوص بازداشت شدگان حوادث اخیر سخن گفت و به نظر از نحوه برخورد با مردم در حوادث بعد انتخابات راضی نبود سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد در نماز جمعه این شهر گفت: «برخورد با اغتشاشگران جریانات اخیر بسیار کریمانه و عاری از شدت بود.» وی با حمله به افرادی که خواستار رأفت اسلامی در قبال بازداشت‌شدگان شدند، با اغتشاشگر خطاب کردن بازداشت شدگان در اظهاراتی تند خاطرنشان کرد: آنهایی که امروز ژست سیاسی می‌گیرند و از رأفت اسلامی در قبال اغتشاشگران دم می‌زنند همان کسانی‌اند که زمان هدف قرار گرفتن رأس خیمه نظام در ویلاهای شمال خود تفریح می‌کردند. علم‌الهدی در ادامه با بیان اینکه رئیس‌جمهور آمریکا گفته است هرکسی که بتواند مدرکی دال بر عدم رعایت حقوق بشر در ایران بیاورد 5 میلیون دلار جایزه می‌گیرد، اغتشاشگران حوادث اخیر را کارگران بی‌جیره و مواجب آمریکا عنوان کرد. علم‌الهدی در ادامه با بیان اینکه طبق نص صریح قرآن در مرحله اول باید با شدت تمام برخورد کرد، با انتقاد از مسئولین ذی ربط، برخورد با اغتشاشگران و مسببین جریانات اخیر را بسیار کریمانه و عاری از شدت دانست. اگرچه این عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه به رأفت اسلامی نیز اشاره کرد ولی آن را مقدم بر اجرای عدالت دانست و افزود: ما نیز به رأفت اسلامی اعتقاد داریم اما معتقدیم اجرای عدالت مقدم بر اعمال رأفت است. خطیب نماز جمعه مشهد به آنچه ارتباط ستادهای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اخیر با بیگانگان خواند اشاره و با تاکید بر معرفی عوامل حوادث اخیر به مردم گفت: گردانندگان ستادهایی بیش از صد بار با سفارتخانه کشورهای بیگانه به خصوص انگلیس تماس داشته‌اند، بنابراین آزادی این افراد چه معنایی دارد؟

 توصیه دیرهنگام جنتی مبنی بر آزادی بازداشت شدگان
وضعیت بازداشت‌شدگان در حوادث اخیر از جمله موضوعات مورد اشاره خطیب نماز جمعه تهران نیز بود. احمد جنتی در نماز جمعه این هفته تهران پس از ارتباط دادن حوادث اخیر به شکست خوردگان انتخابات ریاست جمهوری نهم در بخشی از خطبه‌ها به بازداشت‌شدگان حوادث اخیر اشاره کرد و اشاره‌ای تلمیحی به اظهارات اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان رهبری و تشخیص مصلحت نظام که دوهفته پیش از همین تریبون خواهان آزادی هرچه سریعتر بازداشت شدگان برای پایان دادن به وضعیت بحرانی فعالی شد، گفت: برخی می‌گویند زندانی‌ها را آزاد کنید. هرکس بی‌گناه در زندان گرفتار شده است، نباید یک لحظه در زندان بماند و فوراً باید آزاد شود و از او و خانواده‌اش عذرخواهی به عمل آید. ولی اگر مجرم باشد یعنی تخریب، آتش‌سوزی و اخلال در نظم عمومی کرده و شهر را به هم ریخته و آدم کشته و با خارج ارتباط داشته که برخی از آنها به این اعمال اعتراف هم می‌کنند، آیا باید این‌ها را آزاد کرد؟ کاری که این‌ها کردند در طول سی سال این نظام بی‌سابقه بوده است و فقط منافقین زمانی از این کارها می‌کردند. آنها منافق بودند ولی این‌ها مردم را به این خط کشاندند.

 اگر چه توصیه‌های دبیر شورای نگهبان نسبت به آزادی افراد عادی و بی‌گناه بعد از حدود چهل روز انجام می‌گیرد ولی باید این توصیه‌ها را از جنتی به فال نیک گرفت و منتظر بود که در آینده همگام با تحرکات مجلس چه اتفاقی در خصوص بازداشت شدگانی که بی‌گناه دستگیر شدند، خواهد افتاد. جنتی در بخش دیگری از خطبه‌های خود با مشخص نکردن ضمیر سخنان خود اظهار کرد: من خطاب به این افراد می‌گویم که اگر این آشوب و جنجال را راه نینداخته بودید آیا کسی کشته می‌شد و خانواده‌ها بی‌سرپرست می‌شدند؟ آیا این کارها درست بود؟ همان محرکین و جمعی که پشت پرده بودند و روزی باید به حساب‌شان رسیدگی کرد این کارها را می‌کردند. باید دید که منظور جنتی از «محرکین و جمع پشت پرده» چه افرادی هستند.

 انتقاد جنتی از احمدی‌نژاد بعد از دفاع
احمد جنتی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران همچنین از رئیس‌جمهور به خاطر مسایل هفته اخیر کابینه انتقاد کرد. وی به عزل و نصب‌های محمود احمدی‌نژاد اشاره کرد و خاطرنشان کرد: عزل‌ و نصب‌های اخیر داد همه را درآورد و موجب رنجش شد. وی بدون اشاره به انتخاب اسفندیار رحیم مشایی به سمت معاون اولی رئیس‌جمهور و مخالفت‌های صورت گرفته با آن با بیان اینکه «نباید به کسی که موجب نارضایتی می‌شود پست کلیدی داده شود» گفت: این مسئله چه لزومی دارد؟ شاید آن فرد صلاحیت‌های معنوی هم داشته باشد ولی این دلیل کافی برای این کار نیست. اگرچه جنتی در خلال انتقاد خود، از اظهارات رئیس دولت در خصوص صلاحیت‌های معنوی مشایی دفاع کرد، ولی در ادامه به بحث عزل وزیر اطلاعات اشاره کرد و بدون اینکه نامی از غلامحسین اژه‌ای ببرد وی را «متدین، خوش سابقه، روحانی و باتجربه» دانست و عزل وی را نادرست و غیرقابل دفاع عنوان کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 13712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =