۰ نفر
۲۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۳

نزدیک به یک میلیارد مرد و 250 میلیون زن در سراسر جهان سیگار می کشند که سهم کشورهای فقیر و در حال توسعه بیش تر است.

ابوالفضل کریمی: هر سال بیش از 6 میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل مصرف سیگار جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش تلگراف و بر طبق بررسی های سازمان سرطان آمریکا، مصرف محصولات دخانی سالانه 500 میلیارد دلار در سراسر جهان از لحاظ پزشکی ، کاهش بهره وری و آلودگی های زیست محیطی خرج روی دست دولت ها میگذارد. به همین دلیل بسیاری از کشورهای جهان به دنبال کاهش میزان مصرف سیگار در کشور خود هستند تا خسارات ناشی از دخانیات را کاهش دهند. در گزارش زیر مروری بر فعالیت برخی از کشورهای جهان و میزان موفقیت آن‌ها در کاهش میزان مصرف دخانیات خواهیم داشت.
استرالیا
استرالیا یکی از سخت‌ترین قوانین را بر ضد مصرف سیگار در جهان دارد. در این کشور سیگار کشیدن در تمام فرودگاه‌ها، ادارات دولتی، کلینیک‌های پزشکی، رستوران‌ها و مراکز خرید ممنوع است و افراد سیگاری فقط در اماکنی که خاص آن‌ها تعریف شده است اجازه مصرف سیگار را دارند. قرار است از سال آینده سیگار کشیدن در تمام وسایل نقلیه از جمله تاکسی‌ها و هم‌چنین از فاصله 10 متری زمین‌های بازی و پارک‌ها ممنوع اعلام شود.
کانادا
این کشور یکی از کم‌ترین نرخ‌های مصرف سیگار را در جهان دارد. بعد از اعلام ممنوعیت مصرف سیگار در اماکن عمومی و ادارات و هم‌چنین تصویب قانون ثبت تصاویر هولناک روی پاکت‌های سیگار، این آمار باز هم کاهش داشته است.
چین
چین بزرگ‌ترین تولید کننده و مصرف کننده محصولات دخانی در جهان است.
از ماه می سال 2008 و قبل از شروع بازی‌های المپیک، مقامات این کشور سیگار کشیدن را در بسیاری از اماکن عمومی پکن، پایتخت این کشور ممنوع اعلام کردند. این اقدام دولت با هدف کاهش مصرف سیگار در میان 350 میلیون سیگاری در این کشور صورت گرفت.تقریبا یک سوم تمام سیگارهای جهان در چین دود می‌شوند و یک چهارم مردم این کشور معتاد به مصرف سیگار هستند.
ایران
از اکتبر سال 2003 تبلیغات و مصرف سیگار در اماکن عمومی در این کشور ممنوع شد، اما این اقدامات تاثیر زیادی در کاهش میزان سیگار کشیدن مردم این کشور نداشت. در حال حاضر سیگار کشیدن در هتل‌ها، رستوران‌ها، فرودگاه‌ها، سینماها و مراکز ورزشی ممنوع است. با وجود آن، بسیاری از مردم به این ممنوعیت توجه نداشته و قانون در موارد بسیار نادری به کاهش میزان مصرف سیگار کمک می‌کند.
اروپا
فرانسه از تاریخ 1 فوریه سال 2007 قدم مهمی را برای پیشگیری و کاهش مصرف سیگار در این کشور آغاز کرد. قانون شکنی در این مورد در کشور فرانسه جریمه‌ای 450 یورویی دارد.
کشور ایرلند یکی از سنگین‌ترین قوانین را بر ضد سیگاری‌ها از سال 2004 وضع کرده است. در حال حاضر سیگار کشیدن در رستوران‌ها و اماکن عمومی و ادارات ممنوع است. هر شخصی که در حال سیگار کشیدن در این اماکن مشاهده شود تا 3 هزار یورو جریمه خواهد شد.
در انگلستان نیز تقریبا در تمام اماکن عمومی سیگار کشیدن ممنوع است. افرادی که در ادارات، رستوران‌ها، وسایل نقلیه عمومی و مانند آن سیگار بکشند تا 80 دلار جریمه خواهند شد. این در حالی است که این جریمه شامل افرادی که به سیگاری‌ها اجازه سیگار کشیدن در این اماکن را بدهند نیز خواهد شد.
آمریکا
ایالت کالیفرنیای آمریکا یکی از سخت‌ترین و سنگین‌ترین قوانین را نسبت به مصرف سیگار در اماکن عمومی در جهان دارد.
از سال 1993 سیگار کشیدن در داخل و در فاصله 1.5 متری از اماکن عمومی ممنوع شده است. در حال حاضر این فاصله تا 6 متر اضافه شده و تقریبا تمام اماکن عمومی را در بر می‌گیرد.
هندوستان
از اکتبر سال 2008 مصرف سیگار در اماکن عمومی این کشور ممنوع اعلام شد و هر کسی که از این لحاظ قانون شکنی کند تا 4.5 دلار جریمه خواهد شد. هر گونه تبلیغ مستقیم و غیر مستقیم محصولات دخانی و فروش آن‌ها به کودکان نیز بر طبق قانون این کشور ممنوع است.

13244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 137162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =