ماجرای داروی ژاپنی درمان کرونا/ تولید یک میلیون دوز «فاویپیراویر» در کشور

فارس نوشت: رئیس سندیکاری تولید کنندگان مواد اولیه دارویی گفت: یک میلیون دوز از داروی فاویپیراویر توسط صنایع دارویی تولید شده است و پس از تایید تست‌های بالینی به صورت انبوه به بازار عرضه خواهد شد.

فرامرز اختراعی رئیس سندیکای تولید کنندگان مواد اولیه دارویی درباره وضعیت تولید داروی فاویپیراویر در کشور گفت: تولید دارو در کشور کار آسانی نیست که بلافاصله پس از اظهار نظر شخصی این دارو تولید شود، این دارو تاییدیه FDA نداشته و ساخت شرکت فوجی ژاپن است و رگولاتوری ژاپن آن را تایید کرده است و در کشور چین با شیوع کرونا تاییدیه آن در چین نیز صادر شد که نتیجه مثبتی هم دریافت شده است.

وی افزود: همان موقع ایران درخواست این دارو را برای انجام تحقیقات به چین داد و ۱۵هزار دوز از این دارو در اختیار کشورمان قرار گرفت و در چند بیمارستان برای انجام آزمایش‌های بالینی مورد استفاده قرار داده شد. با گذشت زمان تجربه این که این دارو در بهبود وضعیت بیماران می‌تواند نقش مثبتی ایفا کند درحال آشکار شدن است و هنوز نتایج آزمون بالینی آن کامل نشده است.

اختراعی خاطرنشان کرد: داروی فاویپیراویر باید به تایید کمیته اخلاق برسد و فازهای یک، دو و سه آزمایشگاهی را طی کند تا تایید شود اما در شرایط اضطراری مانند بحران کرونا، فازهای یک و دو آن هم به شرط داشتن مستندات کافی حذف می‌شود که این اتفاقات نیز در کشور با سرعت درحال انجام است. بلافاصله نیز با دو شرکت تولید کننده برای تولید این دارو رایزنی صورت گرفته است و یک شرکت وارد کننده نیز موفق شده که دارو را وارد کند. همچنین شرکت تولیدکننده نیز موفق به واردات مواد اولیه آن شده است و اگر نتایج آزمایش‌های بالینی تایید شود ظرف چند روز آینده این دارو وارد بازار خواهد شد.

وی گفت: این موضوع را باید درنظر گرفت که این شرکت‌ها برای ارائه سریع این دارو به بازار، سرمایه‌گذاری کرده‌اند و اگر آزمایشات بالینی نیز تایید نشود متضرر خواهند شد.

اختراعی تاکید کرد: در حال حاضر با داروهایی که اختصاصی کرونا نیستند درمان بیماران درحال انجام است و نتایج مثبتی نیز داشته است؛ وزارت بهداشت از تمام توان خود برای تامین دارو و درمان بیماران استفاده کرده است و امیدواریم نتایج تست‌های بالینی این دارو مثبت باشد و صنعت، آمادگی دارد این دارو را در حجم انبوه تولید کند.

رییس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی افزود: یک میلیون دوز از داروی فاویپیراویر توسط صنایع دارویی تولید شده است و پس از تایید تست‌های بالینی به صورت انبوه به بازار عرضه خواهد شد.

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1371936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    2 0
    عجب
  • رضا IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    3 0
    خداکنه هر چی زود تر دانشمندان موفق بشن و مردم از این گرفتاری راحت بطن
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    8 0
    الان تخصصی تر از بیمارستان مسیح دانشوری در زمینه بیماری های تنفسی داریم وقتی اعلام نیاز می کند یعنی یا توزیع نکردید یا درست توزیع نکردید از طرفی شما نگران متضرر شدن سرمایه سرمایه گذاران هستید تا جان مادر اگه این دارو مجوز نداشته چرا وارد کردید اگر هم جواب داده خب چرا از مردم دریغ می کنید مگر این که گذاشته باشید برای از ما بهتران که این خودش ظلمی آشکار به ملته
  • رضا IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    6 0
    باسلام و احترام در خصوص این موضوع , جناب آقای دکتر محمدرضا هاشمیان , رییس بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان مسیح دانشوری تهران , اطلاعات بسیار جامع و ارزشمندی دارند. عاجزانه خواهشمندم در اسرع وقت و هرچه سریعتر با ایشون در این خصوص صحبت بفرمایید. نظرات و تجربیات بسیار بسیار ارزشمندی رو دارن ایشون که قطعا میتونه در این شرایط بحرانی جان هزاران هزار هموطن رو نجات بده. لطفا پیگیری فرمایید.
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    2 0
    یک میلیون دوز تولید شده و شرکتی هم وارد کرده قبل از تایید جالب نیست رانت و سو استفاده از اطلاعات ...اون اقای دکتر چند وقت پیش گفت ک تجویز کرده نتیجه گرفته
  • ایرانی IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    10 0
    آخه چرا همیشه با تاخیر؟؟؟ اون از قرنطینه قم ، اون از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، اون از بستن حرم ها ، اون از جلوگیری از سفر و حالا هم داروی آنفولانزای فوجی ژاپن که خبرش یک ماه پیش اومد !!!!
  • ایرانی IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    12 0
    اونقدر که شما به تاییدیه FDA پایبند هستید خود آمریکا توی این شرایط پایبند نیست. حالا خوبه این دارو ساخت آمریکا نیست وگرنه تا کشته شدن ۸۰ میلیون ایرانی اسمش را هم نمی آوردید
  • IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    4 0
    پس مردم عادی فعلا منتظر بمونن ولی خواص از داروی اصلی استفاده کنن
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    4 0
    بسیار افراد در خط مقدم جانشون جهت نگهداری بیماران کرونا در خطر گذاشتن به تجربیات و دانشهایی رسیدن، خبر آنلاین شما به جای ماله کشی یادآوری کن این نوع تامین داروها و صدور مجوزها باید بصورت عاجل انجام پذیرد نه اینکه دنبال تولید داخلی و غیره باشیم
  • الناز IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    7 0
    سلام . جدا خدا شاهده که این شخص دوست داشتنی در مشهد واقعا از انسان های بسیار شریف می باشد و واقعا هیچ کس نظر بدی راجع به ایشان ندارد. واقعا مریض هستند عده ی قلیلی که با ابروی انسان شریف بازی می کنند.