سرنوشت تولیدات سینمایی پس از نمایش در وی‌اودی‌ها و بازگشایی سینماها بعد از کرونا از نگاه طباطبایی‌نژاد

ایسنا نوشت: معاون نظارت و ارزشیابی و رییس شورای عالی اکران با اعلام حمایت سازمان سینمایی از فیلم‌هایی که با ورود به سامانه‌های نمایشی درخواستی از صف اکران خارج شوند، درباره وضعیت فیلم‌هایی که پیش از تعطیلی سینماها روی پرده بودند، توضیح داد.

محمدمهدی طباطبایی‌نژاد در پی اعلام اکران آنلاین فیلم «خروج» و شرایطی که برای سینماها و دیگر فیلم‌ها وجود دارد، گفت: سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اینکه فیلم‌های تازه، از صف اکران خارج شوند و به سامانه‌های نمایش درخواستی بروند استقبال می‌کند و در بخش خصوصی هم با پرداخت ۲۰درصد رقم قراردادشان پس از بارگذاری در شبکه وی‌اودی از آن‌ها حمایت می‌کند. این اتفاق به این دلیل می‌افتد که در حال حاضر سینماها تعطیل هستند و یکی از مسئولیت‌های سازمان سینمایی این است که برای مخاطب فیلم‌های سینمایی خوراک لازم را تدارک ببیند.

او با تاکید براینکه کلیت این ماجرا نه تنها مورد تایید وزارت ارشاد است بلکه مشوق هم خواهد بود تا فیلم‌ها با توجه به تراکم پیش آمده از صف اکران خارج شوند، ادامه داد: درحال حاضر سامانه نمایش‌های درخواستی بیش از ۲ میلیون نفر کاربر دارد و فیلم‌های پرفروش ما در بالاترین حد مخاطب به این رقم می‌رسند، در حالی که این کاربرها هر کدام در کنار اعضای خانواده‌ رقمی بیش از این را شامل می‌شوند که با میانگین چهار نفر در هر خانواده تبدیل به هشت میلیون نفر می‌شود. اگر فیلم‌های ما نیز ارزنده باشند قطعا دیده خواهند شد. براین اساس اکران اول فیلمی مثل «خروج» که یک فیلم تازه است به صورت آنلاین، نکات مثبتی را به همراه خواهد داشت، از جمله اینکه فضای وی‌اودی‌ها را جذاب می‌کند و سبب افزایش کاربر می‌شود. مشابه این، پیش‌تر توسط شبکه‌هایی مثل نتفلیکس انجام شده که اکران اول یک فیلم را عرضه می‌کنند. بنابراین چنین کاری در این شرایط که مخاطب از فیلم تازه و سینما دور شده، برای ما امری پسندیده است و خلأ به وجود آمده را پر می‌کند. در این بین برخی فیلم‌ها تولید ارگان‌های دولتی هستند و به دلیل مشکلات بودجه‌ای فعلاً در اولویت خود، حمایت از ارگان‌های دولتی را مدنظر نداریم.

اکران آنلاین و ادامه نمایش در سینماها؟!

او درباره اینکه چطور امکان اکران پرده‌ای این فیلم‌ها وجود خواهد داشت؟ گفت: اکران روی پرده بستگی به تقاضا دارد. طبیعی است اگر الان به عنوان سینمادار ماجرا را ببینید، وقتی فیلم اکران آنلاین شده برای نمایش آن روی پرده جذابیتی وجود ندارد پس اقدام نمی‌کنید چون به هر حال بحث مسائل اقتصادی است، اما ممکن است این مدل را به صورتی دیگر تعریف کرد که من خودم با آن موافق هستم؛ مثلاً درنظر بگیریم پردیس‌هایی که بیشتر از پنج سالن دارند امکان اکران فیلم‌های به نمایش در آمده در فضای وی‌اودی را داشته باشند. البته این فقط یک طرح اولیه است و چون تازه با آن مواجه شده‌ایم باید بررسی‌های بیشتری شود و صحبت بیشتری با کارشناسان کنیم، به ویژه آنکه به هر حال این موضوع یک امر صنفی است و باید شورای صنفی نمایش درباره آن اظهار نظر کند.

طباطبایی‌نژاد اضافه کرد: اما به نظر من برای این نوع فیلم‌هایی که می‌توانند مخاطب فراگیر داشته باشند، می‌شود شرایطی را فراهم کرد که امکان اکران در سینماها را نیز داشته باشند کما اینکه قبلا هم برای بعضی فیلم‌ها اکران دوم داشتیم.

وی درباره ادامه فعالیت سینماها در آینده با اکران آنلاین فیلم‌ها نیز گفت: در وهله اول باید به این توجه کرد که این‌ها همه بستگی به قراردادی دارد که بین سامانه‌های وی‌اودی و فیلم‌ها منعقد می‌شود. اما نکته مهم اینجاست که در حال حاضر در شرایط عادی به سر نمی‌بریم و البته هنوز بخش بسیار کمی از جامعه ایرانی از سامانه نمایش درخواستی استفاده می‌کند. دو میلیون کاربر در مقابل جمعیت کلی‌ای که می‌تواند از این ظرفیت بهره ببرد عدد زیادی نیست. بنابراین به نظرم از این جهت به سینماها ضربه‌ای نمی‌خورد ولی بی‌تاثیر هم نیست اما فعلا مهم این است که در این شرایط تعطیلی سینماها بتوانیم اوضاع را بهتر کنیم.

اکران آنلاین منجر به دانلود غیرقانونی می‌شود؟

رییس شورای عالی اکران درباره اینکه آیا با اکران آنلاین فیلم‌ها امکان دانلود غیر قانونی وجود خواهد داشت؟ گفت: آن چیزی که خود سامانه‌ها می‌گویند و مدعی آن هستند این است که به شکل حرفه‌ای مطلقاً امکان دانلود یا کپی کردن فیلم‌ها وجود ندارد، مگر اینکه از روی تصویر، تصویر دیگری گرفته شود که طبیعتاً آنقدر کیفیت پایین و نازل است که هیچ مخاطب عاقلی چنین فیلمی را نمی‌بیند. ضمن اینکه فیلم اکران شده در دسترس است و تجربه چند وقت اخیر هم نشان داده چند فیلمی که نسخه پرده‌ای آن بیرون آمد هیچ التهابی را به وجود نیاورد و اصلا مورد استقبال قرار نگرفت به طوری که ما حتی آن را به عنوان یک سرقت هنری هم نگاه نکردیم چون الان دیگر مدل تصویربرداری از پرده و فیلم جواب نمی‌دهد و مردم کالای مرغوب می‌خواهند.

طباطبایی‌نژاد درباره خبرهایی که احتمال بازگشایی فعالیت‌ها را از ابتدای اردیبهشت می‌دهند و آیا برای سینما و اکران فیلم‌ها برنامه‌ریزی شده است؟ توضیح داد: ورژن‌های مختلفی را بحث کرده‌ایم و مثلا یکی از آن‌ها این است که بازگشایی سینماها از اول اردیبهشت باشد و یک احتمال هم این است که مثلاً تا بعد از پایان ماه مبارک رمضان نتوانیم سینماها را بازگشایی کنیم. برای همه این‌ها سناریوهایی را بررسی کردیم که البته نمی‌شود به طور قطعی درباره‌ آن‌ها صحبت کرد. ولی آنچه برای ما تقریبا مشخص شده فیلم‌هایی است که پیش از تعطیلی سینماها روی پرده بودند.

تکلیف چهار فیلم نیمه اکران شده چه می‌شود؟

او گفت: ما برای آن چهار فیلم فکر کردیم که پس از بازگشایی سینماها، به هر کدام مبلغ ۶۰ میلیون تومان برای تبلیغ مجدد اختصاص دهیم تا زمان باقی‌مانده از اکران خود را به همراه ارفاق پشت سر گذارند و بعد هم طبق تصمیمی که گرفته خواهد شد فیلم‌های جدید روی پرده خواهند آمد.

طباطبایی‌نژاد در پاسخ به اینکه آیا تصور می‌شود با باز شدن سینماها مردم از رفتن به سینما استقبال می‌کنند و فرصت این فیلم‌ها شاید باز هم سوخته شود؟ گفت: این حداکثر کاری است که فعلا می‌توان انجام داد. البته درباره وضعیت سینماها پس از بازگشایی دو تحلیل وجود دارد؛ یکی اینکه مانند چین که پس از بازگشایی سینماها و ارائه تخفیف، مخاطب اصلا استقبال نکرد ممکن است در ایران هم این اتفاق بیفتد و ما به زمان نیاز داشته باشیم تا سینما به رونق خود برگردند و این امری محتمل و قابل تأمل است. یک تحلیل دیگر هم بر پایه نظر برخی جامعه شناسان این است که بعد از این مدت دوری و خانه نشینی، اگر مردم مطمئن باشند که هیچ آسیبی وجود ندارد و شرایط ایمن است، اتفاقاً سینما یکی از جاهایی خواهد بود که با ازدحام مواجه می‌شود. برهمین اساس برخی معتقدند شرایط ایران با چین فرق خواهد کرد و در صورت بازگشایی و سلامتی کامل فضا، آن وقت ما باید فیلم‌هایی را در اختیار مخاطب قرار دهیم که ارزش رونق‌دهی را داشته باشند و اینجا انتخاب ما دشوار خواهد شد. به همین دلیل شورای صنفی نمایش باید پکیجی از فیلم‌های جذاب را برای آن زمان آماده کند که در حال بحث و بررسی درباره آن هستیم.

۲۵۸۲۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1373499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =