به جای سانسور، بهتر بود این ۱۰ نکته در سریال «پایتخت» تغییر کند

ایرنا نوشت: پس از پخش سری ششم سریال پایتخت، بحث‌های زیادی درباره سانسور و چرایی پخش برخی سکانس‌ها مطرح شده، اما سنکاس‌هایی نیز در این سریال بود که مصداقی از جنسیت‌زدگی است و بهتر بود آنها تغییراتی داشته باشند!

پس از پخش چند قسمت از فصل ششم پایتخت، عوامل و بازیگران این سریال به سانسور بیش از حد، اعتراض کردند و احمد مهرانفر تکه‌ای از رقص ارسطو را که سانسور شده بود را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد؛ اما تمام مشکل از سکانس‌های پخش شده و سکانس‌های حذفی بود؟

برخی دیالوگ‌های ضد جنسیتی و رفتارهای کج‌ فرهنگی در این سریال به وضوح دیده می‌شد. در این گزارش از اسم شخصیت‌های سریال پایتخت استفاده شده است.

۱. رفتار هما با دخترانش نیز شبیه به مادری  زورگو بود که تنها خدمت در خانه را از آنها می‌خواهد و برای عضویت در اینستاگرام آنها را سرزنش می‌کند. هما و نقی هر جا که دخترانشان پیشنهاد به روزی می‌دهند آنها را ساکت می‌کنند و نقی آنها را درباره چگونگی کار با ویدیوکال، بازخواست می‌کند.

۲. گستاخی و رفتارهای خارج از قاعده با بزرگ‌ترها از جمله انتقادات وارد بر پایتخت۶ بود. این مساله در رفتارهای سرکشانه‌ی بهتاش نمود زیادی داشت و با دعوای بهروز با رحمت به اوج خودش رسید.

 ۳. فهیمه که در سری‌های پیش سریال، زنی سختی‌کشیده بود در فصل ششم تبدیل به آرایشگری تازه به دوران رسیده با رفتارهای کلیشه‌ای شده بود. با دختر همراه بهتاش رفتاری توهین‌آمیز داشت در حالی این پسر خودش بود که از آن دختر به عنوان راننده آژانس سوء استفاده می‌کرد و او را تیغ می‌زد. پسر کوچک فهیمه، برای دختر دایی‌هایش قلدری می‌کرد و به کلی شخصیت‌های سریال به سارا و نیکا اجازه ورود به بحث‌ها و صحبت کردن را نمی‌دادند.

۴. رحمت با آوردن عکس رادیولوژی دندان‌های فهیمه می‌آید که خسارتش را از برادر او بگیرد. انگار زن کالایی است که مجبور به پس دادن آن شده بود و حالا خسارت می‌خواست. این تنها کافی نبود، بعد از فهیمه به سراغ زن دیگری یا شاید بهتر باشد بگوییم به سراغ کالای دیگر می‌رود. انقدر الفاظ محبت‌آمیز به پای همسر جدیدش می‌ریزد که ما بفهمیم فرقی نمی‌کرد چه زنی روبه‌رویش باشد.

۵. دخالت‌های نا به جای والدین در زندگی فرزندان، در صحنه‌ای که بهبود به بهتاش می‌گوید: «می‌خواهم برای تو زن بگیرم و خانه بخرم» از جمله سکانس‌هایی بود که به استقلال جوانان بی‌توجه بود. برخی معتقدند این شخصیت‌ها در جامعه رشد کرده و نباید انتظار ایده‌آلی از آنها داشته باشیم؛ حتی اگر این حرف را درست بگیریم باز هم نباید عامل ترویج فرهنگ غلط باشیم.

۶ . هما به مرد همسایه که بابت ازدواج خواهرش با رحمت از آنها مشورت می‌خواست گفت: «خواهر شما دوتا بچه دارد و مطلقه است به درد رحمان و رحیم نمی‌خورد» که کنایه‌ای به مطلقه و مادر فرزند بودن او می‌زد. در مورد «دختر محمود نقاش» نیز چند بار اشاره به دختر نبودن، فرزند داشتن و مطلقه بودن او کرد.

۷. هما به شخصیت کلیشه‌ای حسود و بی‌منطق تبدیل شد. وقتی نقی به هما می‌گوید: «شما تحصیل‌کرده هستی» پاسخ می‌دهد: « تحصیلات به هیچ زنی در این مورد (حسادت زنانه) کمک نکرده است» که این توهینی به زنان تحصل‌کرده و تحصیل نکرده است که آنها توانایی رشد و تفکر با منطق را ندارند.

۸. صحنه‌ای که نشان می‌دهد نقی در بین مهمانان مرد نشسته و با آنها گفت و گو می‌کند در حالی که زنان در حیاط و آشپزخانه مشفول کار کردن و تدارک دیدن هستند. آب زمزم را هم که می‌آورند تنها در بین مهمانان مرد پخش می‌کنند.

۹. نقی از داوری در کشتی زنان ذوق‌زده می‌شود و درمورد زنی که قبلا به خواستگاری او جواب منفی داده‌ است رفتاری عاقلانه نشان نمی‌دهد. در جواب به بهبود که گفت: «اگر فهیمه ازدواج کرده بود ...» پاسخ داد: «فهیمه غلط کرده من نمیذاشتم ازدواج کند» از جمله دیالوگ‌ها و رفتارهایی هستند که نه تنها ضد جنسیت‌اند، رواج کج‌فرهنگی را نیز داشتند.

۱۰. دخالت‌های متعدد در مصادیق زندگی شخصی کاراکترهای سریال هم یکی از مصادیق پرتعداد رواج کج‌فرهنگی در سریال بود. 

241241
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1373755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    34 1
    به نظر من فیلم هیچ ایرادی نداشت جز این که 10 مورد بالا همش درست در بطن جامعه هست و نمی شه ازش فرار کرد صدا و سیما چرا می خواد مثل کبک سر به زیر برف بزاره نخواد واقعیت های جامعه رو ببینه به جای این که بخواد قبول کنه داره اعتراض می کنه باید این مدل سریال ادمه پیدا کنه تا مردم یک مقدار بخودشون بیان به عنوان مثال این که جوان مردم از رفتار بهتاش خوشش نمی یاد در اصل داره رفتاری که خودش یا بزرگترهای خودش داشته رو می بینه و باعث میشه تو ناخودآگاه به کار خودش فکر کنه اما مسئله اصلی که همه مسئولین رو ناراحت کرد این هست که رفتار دوگانه مذهبی نماهاست که دردولت نفوذ کردن و الان ترش کردن
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
      45 0
      این مسائل تو خانواده شما عادیه ، به جامعه ربطش ندید. سعی کنید خانواده خودتونو اصلاح کنید.
  • مرات IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    11 0
    با سلام مواردی که گفتید در جامعه هر روز قابل رویت است و سریال پایتخت بخش کوچکی از آن را نمایش داد آینه چون عیب تو بنمود راست خود شکن آینه شکستن خطاست
  • کامبیز IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    36 0
    ایرادی که به سریال پایتخت وارد است این است که عوامل پایتحت آن تصوری را که مخاطبان از این سریال دارند را در نظر نمی گیرند. قابل کتمان نیست که مخاطب پایتخت در زمان نظاره سری ششم بصورت ناخوآگاه پایتخت های قبلی را در ذهن خودش مرور می کند و این انظار را دارد که مجموعه سریال و هریک از شخصیت های پایتخت هم آن پیوستگی را حفظ نمایند. به عنوان مثال هیچ اثر و رد پایی از مواجه شدن با داعش در سری پنج و جان سالم به دربردن از آن مهلکه را در هیچکدام از افراد ندیدیم.آیا کشتن و توفق بر تعدادی از افراد داعش در سری پنجم نمی توانست اثر اندکی در شخصیت نقی داشته باشد؟
  • US ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    8 0
    این موارد رو تو جامعه حل کنید اتفاقا فیلم وظیفش که بولد کردن این موارد هست رو درست انجام دادهه
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    23 0
    چه دست هایی تو صداوسیماست که سریالی که قرار بود 2 میلیارد تموم بشه شده 23 میلیارد ؟چه رابطه ای بین تهیه کننده سریال و مدیران سازمان هست که هر سال اجازه ساخت دارن ؟ توجه کردید چقدر بین خواننده های اون طرف آبی و شبکه های انگلیسی طرفدار داره
    • سید IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
      1 0
      چه خطای عظیمی رخ داده!!!!!!!
  • arash IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    1 0
    حالم ازاین سریال مزخرف بهم میخوره
  • hmm. ... IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    2 0
    انتقاد ها در حول مسائل دیگه ای میچرخه،مثل سن بهروز و سردرگمی فیلم نامه نه اینا از فرصت سو استفاده نکن دادا، قرار نیس تو فیلم همه چی گل و گلاب باشه ک
  • IR ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
    0 0
    ببخشیداا‌ اگه‌ دقت‌ کنیدخانواده‌ نقی‌ یه‌ خانواده‌ کاملاا‌ معمولی‌ ومتوسط‌ هس‌ که‌ کاملاا‌ همچی‌ شخصیتهایی‌ بهشون‌ میخورددرسته‌ رفتارهاوبی‌ احترامی‌ بهتاش‌ به‌ اوجش‌ رسیده‌ بودولی‌ بقیه فیلم‌ درستوکامل‌ بودشما‌ داریدددبیش‌ ازاندازه‌ ایرادمیکیری‌ طوری‌ برخوردمیکنی‌ که‌ انگار‌ تموم‌ خانواده‌ هابدون‌ هیچ‌ نقص‌ وایرادی‌ هستن‌ وبدون‌ مشکل‌ وبی‌ احترامی‌ .درضمن‌ اونجاکه‌ گفتید‌ نقی‌ اب‌ زمزموتومردا‌ پخش‌ کرده‌ وزنهااشپزی‌ میکنن‌ توی‌ روستا‌ عرفش‌ اینه‌ بیشترخانمهااشپزی‌ میکنن‌ واینکه‌ یه‌ اقارفنه‌ مکه‌ نه‌ خانم . واونجا‌ که‌ پدربهتاش‌ میگه‌ زن‌ بگیرم‌ وخونه‌ خب‌ بیشترپدرها‌ هم چی. حرفیومیزنن‌ به‌ بچه‌ هاشون‌ مشگلی‌ توحرفش‌ ماندیدیم‌ واینکه‌ این‌ فیلم‌ باتموم‌ ایرادایی‌ که‌ خیلیاااگرفتن‌ مردم‌ دوسش‌ دارن‌ ویکی‌ ازفیلمهایی‌ هستش‌ که‌ دوس‌ دارن‌ هرساله‌ سری‌ جدیدش‌ ساخته‌ بشه‌ میگی‌ نه‌ بهتره‌ خودتون‌ بپرسید.