چه مدت بعد از عمل جراحی بینی می‌توان ورزش کرد؟

بهبودی بس از عمل بینی سریع‌تر و راحت‌تر از چیزی است که انتظار دارید. حتی ممکن است آن‌قدر حالتان خوب باشد که بخواهید سریعاً به سراغ ورزش بروید. خبر خوبی است؟ خب، حتی اگر احساس سلامتی کامل می‌کنید، ممکن است بدنتان هنوز توانایی انجام آن را نداشته باشد. در این پست آنچه را که لازم است در مورد فعالیت پس از جراحی بینی بدانید موردبحث قرار می‌دهیم.

مدت‌زمان بهبودی

بسیاری از افراد خواستار از سر گرفتن فعالیت‌های معمول خود پس از جراحی بینی هستند؛ اما حتی در جراحی‌های صورت مانند جراحی بینی، فعالیت‌های شخص می‌تواند در چگونگی بهبود صورت مؤثر باشد. بدن پس از هر جراحی برای بازسازی خود سخت تلاش می‌کند و برای بهبودی به استراحت، مایعات مناسب و غذاهای مغذی نیاز دارد. بافت‌های داخل بینی که به‌تازگی تحت جراحی قرارگرفته‌اند، مستعد خونریزی هستند و برای بهبودی نیازمند زمان‌اند.

انجام ورزش سریعاً بعد از جراحی سبب اختلال در بهبودی خواهد شد؛ چون ورزش سبب افزایش ضربان قلب، فشارخون و درنتیجه احتمال خونریزی بینی، کبودی یا عوارض پس از جراحی می‌شود. به همین دلیل باید از هر فعالیتی جز پیاده‌روی سبک خودداری کنید.

همچنین بسیاری از افراد نگران‌اند که آیا ورزش درطی فرآیند بهبودی تأثیری بر ظاهر آن‌ها دارد یا خیر. تورم پس از جراحی به‌تدریج برطرف می‌شود. ورزش سبب افزایش جریان خون به بینی و غالباً باعث افزایش موقت تورم می‌شود. همه چیز پس از چند ساعت به حالت طبیعی برمیگردد و این تأثیر ناشی از ورزش با گذشت چندین هفته و پیش از برطرف شدن کامل آن کاهش می‌یابد.

چه مدت باید منتظر باشم؟

تقریباً ۶ هفته زمان می‌برد تا ساختارهای بینی در محل خود قرار گیرند، بعدازاین مدت می‌توانید فعالیت‌های معمول را از سر بگیرید. بسیاری از بیماران پس از ۶ هفته می‌توانند ورزش‌های ملایم و غیر تماسی مانند شنا و دوچرخه‌سواری را انجام دهند. در مورد فعالیت‌هایی که نیازمند پرش زیاد است مانند ایروبیک با شدت بالا یا طناب زدن پرهیز کنید. همچنین در این زمان باید از دویدن نیز خودداری کنید.

ازآنجایی‌که مدت‌زمانی از ورزش دور بوده‌اید، باید بااحتیاط و به‌آرامی به روتین معمول خود برگردید. سعی نکنید در کلاس‌های ایروبیک سنگین شرکت کنید یا همان مسافت قبل از جراحی را بدوید. برای وزنه زدن با وزنه‌های سبک‌تر شروع کنید و در صورت توانایی بدن پس از چند هفته آن را افزایش دهید. اگر هنگام ورزش احساس خوبی ندارید یا بینی‌تان ذق‌ذق می‌کند آن را متوقف کنید. این روش بدن است تا نشان دهد ملایم‌تر ورزش کنید.

برای انجام ورزش‌های تماسی باید زمان بیشتری سپری شود. نباید بینی خود را در معرض آسیب قرار دهید. ضربه خوردن به آن سریعاً پس از جراحی صرف‌نظر از اینکه ممکن است سبب آسیب جدی شود، ممکن است باعث آسیبدیدگی بینی و ظاهر آن شود.

بسکتبال، فوتبال، بیس‌بال و هر ورزشی که در آن امکان اصابت توپ یا برخورد با شخص دیگری وجود دارد باید حداقل به مدت ۱۲ هفته پس از جراحی به تعویق افتد. هر نوع ورزشی که انجام می‌دهید باید از جراح خود بخواهید دستورالعمل‌های لازم را برای دورهٔ بهبودی ارائه دهد. احتمالاً وسایل حفاظتی مانند ماسک صورت و کلاه ایمنی برای مدتی توصیه می‌شود.

بازگشت به زندگی عادی

اگرچه خودداری از انجام ورزش درحالی‌که آن را دوست دارید مشکل است، به خاطر داشته باشید که این تنها یک وقفهٔ موقت است. بسیار مهم است که به بدن فرصت بهبودی پس از جراحی را بدهید و از بینی خود محافظت کنید.

چندین روش ویژه برای تسریع فرآیند بهبودی وجود دارد. برخی غذاها مانند زردچوبه، زنجبیل، آناناس و زغال‌اخته خواص ضدالتهابی طبیعی دارند. افزایش مصرف آن‌ها بعد از جراحی به تسریع بهبودی و احساس بهتر شما کمک می‌کند. همچنین خواب کافی و هیدراته کردن بدن مهم است، چون هر دو در بهبودی سریع نقش دارند.

پس از مدت کوتاهی به سطح تناسب‌اندام طبیعی خود برمی‌گردید، به‌علاوهٔ مزیتی دیگر: بینی‌تان زیباتر از همیشه خواهد شد.

بهبودی پس از جراحی بینی سریع و آسان است، اگر به‌خوبی از خود مراقبت کنید و جراح بینی خوب و باتجربه‌ای را انتخاب کرده باشید.

بهبودی در هر فرد متفاوت است

مدت‌زمان لازم برای بهبودی در افراد مختلف یکسان نیست، بنابراین نمی‌توان زمان دقیقی را برای شروع مجدد ورزش مشخص کرد. بااین‌حال اغلب بیماران می‌توانند تقریبا ۶ هفته بعد از عمل بینی پیاده روی و ورزشهای سبک را شروع کنند.

وقتی آمادگی برای شروع مجدد ورزش را پیدا کردید، باید برای اطمینان از آمادگی خود با پزشک مشورت کنید و به‌تدریج به روتین طبیعی خود برگردید. سعی نکنید ورزش خود را از همان مرحله‌ای که متوقف کرده‌اید از سر بگیرید، بلکه باید به‌تدریج شدت آن را افزایش دهید و هم‌زمان به بدن خود گوش کنید.

اگر در حین ورزش به بینی‌تان آسیبی وارد شد سریعاً آن را متوقف کنید. در صورت هرگونه خونریزی یا افزایش تورم با پزشک خود تماس حاصل کنید.

بدیهی است که تا زمان بهبودی کامل که برای برخی افراد یک سال تمام زمان می‌برد باید از هرگونه ورزشی که در آن امکان برخورد با شخص یا تجهیزات و وسایل ورزشی وجود دارد خودداری کنید.

از دولا شدن خودداری کنید

طبق توصیهٔ دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی، لازم است در هفتهٔ نخست پس از جراحی بینی از هر ورزشی که نیازمند خم کردن بدن است ازجمله تماس با انگشتان پا، کرانچ و بلند کردن اجسام خودداری شود. بیمار حداقل تا ۱ هفته پس از جراحی نباید اجسام سنگین‌تر از ۴ کیلو ازجمله کودکان را بلند کند. که شامل وزنه‌برداری پس از جراحی بینی نیز می‌شود.

فشار ناشی از بالا بردن اجسام و خم شدن باعث فشار به بخیه‌ها و تأخیر در فرآیند بهبودی می‌شود. فعالیت جنسی باید محدود شود. بهتر است بیماران در اولین هفته پس از جراحی تنها بخوابند تا از هرگونه ضربهٔ تصادفی در اثر حرکت دست شریک خود در شب جلوگیری کنند.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1374057