بر اساس نظر سنجی خبرآنلاین محمد نهاوندیان به عنوان چهره حوزه اقتصاد در سال 89 انتخاب شد. او در در همین رابطه توضیح می دهد.

محمدهیراد حاتمی:

خبر انتخاب محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به عنوان چهره اقتصادی سال 89 به همان‏اندازه که برای خود او غیرقابل‏باور بود برای ما هم تعجب‏برانگیز بود. موضوع، اگرچه ساده بود، نتیجه آن تا حد زیادی، شگفتی آفرید. داستان از این قرار بود که از اوایل اسفند، خبرآنلاین، تصمیم به انتخاب چهره سال در حوزه‏های مختلف گرفت و بر این اساس، به کاربران خود اعلام کرد که چهره‏های مد نظر خود را پیشنهاد دهند تا از میان آن گزینه‏ها، چهره سال هر حوزه انتخاب شود. در حوزه اقتصاد، محمد نهاوندیان به همراه 3 وزیر اقتصادی دولت دهم و حمید بهبهانی، وزیر برکنارشده راه و ترابری، به عنوان چهره‏های پیشنهادی انتخاب شدند. نتیجه این نظرسنجی تا حد زیادی غیرقابل پیش‏بینی بود؛ چرا که محمد نهاوندیان با کسب حدود 50 درصد آرا به عنوان چهره اقتصاد سال، از سوی کاربران خبرآنلاین، برگزیده شد و ما بقی آرا در میان 4 نامزد دیگر تقسیم شد. خبری که وقتی با خود محمد نهاوندیان در میان گذاشتیم، این‏گونه اظهار نظر کرد: «من اصلاً از این موضوع خبر ندارم!»؛ او که در حین رفتن به جلسه دفاع از پایان‏نامه یکی از دانشجویان خود بود، دقایقی از وقت خود را در اختیار ما گذاشت تا با او که به عنوان چهره حوزه اقتصاد سال 89، آن‏هم به انتخاب کاربران خبرآنلاین انتخاب شده است، بدین‏شرح به گفت‏وگو بپردازیم.

 

آقای دکتر، بر اساس نظرسنجی خبرآنلاین در رابطه با تعیین چهره اقتصادی سال، شما به عنوان چهره سال، در حوزه اقتصاد، توسط کاربران،  انتخاب شده‏اید.

من اصلاً از این موضوع اطلاعی ندارم؛ واقعاً در جریان آن نیستم!

به هر حال شما بر اساس نظرسنجی صورتگرفته به عنوان چهره اقتصادی سال انتخاب شده‏اید؛ برای ما هم تا حدی این انتخاب با کسب حدود 50 درصد آرا، غیرقابلباور بود؛ برخی همکاران من اعتقاد دارند که این موضوع میتواند پیامی داشته باشد و آنهم اینکه مردم، بخش خصوصی را بیشتر در نظر قرار میدهند تا مدیرانی که در دولت، مشغول به کار هستند؛ این تحلیل را تا چه اندازه میپذیرید؟  

من همان‏طور که اشاره کردم، اصلاً از این نظرسنجی، اطلاعی نداشتم؛ نتیجه آن‏را هم از شما شنیدم؛ در این رابطه، من هرگونه اظهار نظری کنم، امکان دارد، شائبه ایجاد شود، بنابراین، بگذارید تا در این رابطه صحبتی نکنم؛ به نظر من، در این رابطه باید از افرادی که رأی داده‏اند سؤال شود، نظر آن‏ها، در این رابطه، مهم است.

پس اگر موافق باشید، بحث را به سمت دیگری پیش ببریم و آن اینکه در حالیکه انتخاب مردم برای یک چهره اقتصادی، چهرهای از بخش خصوصی است، آیا در حوزه اقتصاد و بهویژه تولید، بخش خصوصی پررنگتر ظاهر میشود یا همچنان بخش دولتی، پیشتازی میکند؟

هنوز آن تقسسیم‏بندی 70 به 30 میان دو بخش دولتی و خصوصی در اقتصاد کشور از نظر مدیریتی، تغییری پیدا نکرده است؛ البته باید پذیرفت که برخی مالکیت‏ها تغییر پیدا کرده است و ظاهر قانونی آن، از مالکیت بیش از 50 درصد دولت در آمده است، اما مدیریت‏ها، هنوز هم بیشتر در دست شرکت‏های دولتی است و یا این‏که به عهده شرکت‏هایی است که در واقع، سلسه‏مراتب فرمانگیری و انتصاب مدیران آن با یک سازمان یا شرکت دولتی پیوند می‏خورد که ما این‏ها را شبه‏دولتی نام‏گذاری کرده‏ایم.

ویژگیهایی که در مدیریت بخش خصوصی وجود دارد و آنرا نسبت به مدیریت دولتی ارجح میکند چه مواردی است؟

آن ویژگی اصلی که در مدیریت خصوصی مشاهده می‏شود، سرعت و واکنش سریع است؛ از سوی دیگر، انعطاف‏پذیری بالا و توان نوآفرینی هم در مدیریت بخش خصوصی به چشم می‏آید؛ البته در بخش‏های مختلف، این موضوع، تفاوت دارد؛ بخش خصوصی، اعم از آن‏هایی که در حال حاضر واحد تولیدی دارند و یا آن‏هایی که وارد میدان می‏شوند، با مجموعه‏ای از افکار، ایده‏ها و ابتکارها، این اقدام را انجام می‏دهد.

نزد هر صاحب‏تجربه‏ای در بخش تولید و تجارت بنشینید، ایده‏های بسیاری دارد که آن‏را با شما مطرح کند؛ با جوان‏ها هم اگر بنشینید، مشاهده خواهید کرد که آنان صدها ایده دارند. وظیفه دولت، به جای این‏که خود مدیریت بنگاه‏ها یا به اصطلاح، فرماندهی در حوزه اجرایی اقتصاد را بر عهده بگیرد، باید این باشد که بسترساز و راه‏گشای تحقق این ابتکارها باشد؛ وقتی این اتفاق افتاد، دولت دیگر لزوماً مسئول توفیق یا عدم توفیق برخی از این ایده‏ها نیست. در فضای رقابت اقتصادی، همچنان که پیروزی در آن نقش‏آفرینی می‏کند، در برخی موارد باید شکست هم در آن وجود داشته باشد؛ این شکست‏هاست که به ما می‏آموزد چه ایده‏ای، ایده ناموفق است و باید آن‏را کنار زد و به دنبال ایده موفق بود؛ باید فضای نوآفرینی اقتصادی را باز کنیم.

یعنی همان بحثی که بارها مطرح شده است و آن عقبنشینی دولت از فضای اقتصادی کشور است؟

بله. دولت از این نقشی که طی 80-70 سال اخیر داشته که خود را مسئول همه چیز می‏دانسته است باید عقب‏نشینی کند؛ دولت باید شأن سیاست‏گذاری و نظارت خود را جدی بگیرد و از اجرا فاصله بگیرد؛ وقتی دولت و مسئولان دولتی درگیر مدیریت اجرایی می‏شوند، نمی‏توانند وظیفه نظارت و سیاست‏گذاری خود را به‏خوبی انجام دهند؛ ما در این قسمت، مشاهده می‏کنیم که کاستی‏های فراوانی در طول تجربه‏های دولتی‏مان داشته‏ایم.    

یک موضوع دیگری که اخیراً شما در رابطه با فعالیت بخش خصوصی به آن اشاره کرده‏اید، به حوادث مربوط به مصر باز می‏گردد. این‏که اعتقاد داشتید دو ملت ایران و مصر باید در زمینه تجارت مشترک و گسترده عمل کنند؛ در این رابطه توضیح می‏دهید؟

فعالان اقتصادی، بلکه کل جامعه اقتصادی ما باید تلاش کند تا فاصله‏ای که بین دو ملت ایران و مصر و اقتصادهای بزرگ آنان افتاده بود را پر نمایند. امید است در آینده، ارتباطات اقتصادی این دو ملت بزرگ بتواند مقدمات شکل‏گیری بازار مشترک اسلامی را فراهم کند؛ کاری که لازمه آن، بیداری و توجه به موقعیت مهم دو کشور و نقشی است که این دو می‏توانند در عرصه اقتصادی منطقه و جهان ایفا نمایند؛ در عین حال، توجه به این نکته ضروری است که جدایی و فاصله به وجودآمده بین دو ملت بزرگ ایران و مصر، نتیجه نشر اکاذیب درباره ایران و تشدید اسلام- هراسی است که در افکار عمومی جهان به وجود آمد؛ امید آن که با ارتباطات سالم فرهنگی و اقتصادی، همه سیاه‏نمایی‌ها برطرف شده، برادری و همکاری دو ملت، طرح جدیدی را برای حرکت آینده امت اسلامی، به دور از اغوای اغواگران و فتنه بدخواهان ترسیم و متحقق کند.

اخیرا انتخابات اتاق بازرگانی هم برگزار شد؛ تحلیل شما، به‏طور خلاصه از برگزاری هفتمین دوره انتخابات پارلمان بخش خصوصی چیست؟

برای پیشبرد درست امور و استفاده از تمامی توان، اتاق می‌باید از همه ظرفیت‌های اعضای خود استفاده کند؛ این موضوع، به انتخابات، معنای جدیدی می‏بخشد؛ همچنین، امیدواریم سامانه لازم فراهم شود تا از کسانی که در دوره‌های قبل بودند و این‏بار به هر دلیل، تصمیم گرفتند که ثبتنام نکنند، استفاده کنیم؛ ما نباید اتاق‌ها را از تجربیات باارزش اعضای آن محروم کنیم؛ در عین حال، باید از نظرات و توان کار جمعی کسانی هم که به دلیل رأی اعضاء، در گروه اعضای رسمی هیأت نمایندگان قرار نگرفتهاند، به بهترین وجه، استفاده نماییم.

/36

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 137425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام CN ۰۶:۵۲ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۶
    0 0
    محمد آقا رفيق علي اقاست. اون سه تاي ديگه رفيق آقا محمود. تو سايت علي آقا رفيق علي آقا بايد راي بياره ديگه. همين آدمارو بذارين تو رجا نيوز ببينين کي راي مياره