تضمینی برای از بین رفتن کرونا با گرم شدن هوا وجود ندارد/ مراقب باشید، ماسک هم می‌تواند عامل انتقال باشد

فارس نوشت: فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در تهران با بیان اینکه ویروس کرونا یکی از پدیده های عجیب بیولوژیک در دنیاست، گفت: تضمینی وجود ندارد که گرم شدن هوا بتواند وضعیت بقای ویروس کرونا را متحول کند.

علیرضا زالی،  فرمانده ستاد عملیات ستاد مقابله با کرونا در تهران با اشاره به ضرورت استفاده از ماسک، اظهار کرد: تا زمانی که در بحران شیوع کرونا در کشور قرار داریم، تا جائی که لازم است باید ضمن رعایت بهداشت، از وسایل حفاظتی استفاده کنیم.

فرمانده ستاد عملیات ستاد مقابله با کرونا در تهران افزود: افرادی که ترددهای متنوع و زیادی در بخش‌های مختلف درمانی دارند حتما لازم است که از ماسک به عنوان یک وسیله حفاظتی بهره ببرند.

وی با تاکید بر ناشناخته بودن ویروس کرونا، خاطرنشان کرد: تعارض نظریه‌های درمانی و یا توصیه‌های پیشگیرانه موضوعی جهانی است و صرفا مربوط به متخصصان و کارشناسان کشور ما نیست و بسیاری از کشورهای دنیا در ابعاد گوناگون کووید ۱۹ هنوز به وحدت رویه نرسیده‌اند.

استفاده از ماسک توسط مبتلایان به کرونا ضرورت دارد

زالی توضیح داد: ماسک‌ها می‌توانند حفاظت قابل قبولی در مقابل ویروس کرونا ایجاد کنند و نکته اساسی اینجاست که بیماران در گروهی قرار دارند که می‌توانند با استفاده از ماسک بیشترین بهره را از این وسیله حفاظتی ببرند.

فرمانده ستاد عملیات ستاد مقابله با کرونا در تهران ادامه داد: به دلیل این که قطرات تنفسی کمتر از ماسک عبور می‌کند و یا با کمترین احتمال از ماسک عبور می‌کند؛ بنابراین بیماران مبتلا به کرونا در آلوده کردن محیط نقش کم رنگ تری می‌توانند داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در برخی موارد استفاده از ماسک به تنهایی ممکن است امنیت  خاطر کاذب ایجاد کند، گفت: ممکن است فرد احساس کند به دلیل این که از ماسک استفاده کرده از حفاظت کامل برخوردار شده و ملاحظات بهداشتی را کمتر رعایت کند؛ بنابراین از این زاویه ممکن است استفاده از ماسک حتی یک تهدید بزرگ تلقی شود.  

زالی ادامه داد: باید توجه کرد که صرفا استفاده از ماسک حفاظت ایجاد نمی‌کند و اگر توصیه‌ها رعایت نشود حتی ممکن است ماسک عاملی باشد برای اینکه بیش از حد معمول دست‌ها با صورت تماس داشته باشد و به مثلت خطرناک صورت که در کووید ۱۹ عامل ابتلا دست بیش از حد معمول  دست بزنیم.

مراقب باشید، ماسک هم می‌تواند عامل انتقال باشد

وی با بیان اینکه در طول روز ممکن است افراد طبق عادت به سر و صورت خود دست بزنند، اظهار کرد: برای تنظیم ماسک باید دقت شود دست‌ها کاملا تمیز باشد تا خود ماسک عاملی برای انتقال نباشد.

فرمانده ستاد عملیات ستاد مقابله با کرونا در تهران با اشاره به توصیه مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا مبنی بر استفاده از ماسک، گفت: حتی ماسک‌هایی که در منزل هم تهیه می‌شود می‌تواند حفاظت نسبی ایجاد کرده و به میزان مشخصی ورود ویروس کرونا را با محدودیت روبرو کند.

زالی با بیان اینکه ویروس کووید ۱۹ دارای وزرن سنگین و ابعاد کوچک است، خاطرنشان کرد: بهترین ماسک برای گروه پزشکی ماسک‌های N۹۵  هستند که بالای ۹۵ درصد ویروس‌ها و باکتری‌ها قابلیت عبور از آن را ندارند.

وی درباره ماسک‌های FFPنیز توضیح داد: این ماسک‌ها نیز حدود ۸۵ درصد از انتقال ویروس پیشگیری می‌کنند و سایر ماسک حدود ۵۰ درصد یا کمتر می‌تواند از افراد در مقابل ویروس‌ها و باکتری‌ها حفاظت کنند.

فرمانده ستاد عملیات ستاد مقابله با کرونا در کلان شهر  ادامه داد: ماسک‌های معمولی حفاظت حداقلی و نسبی ایجاد می‌کنند؛ بنابراین استفاه از ماسک نمی‌تواند صرفا این تضمین را ایجاد کند که در محیط های آلوده مبتلا به بیماری نمی‌شویم.

اپیدمی یعنی همه شهر و تمامی سطوح را آلوده فرض کنیم

وی با تاکید بر اینکه در زمان بروز اپیدمی‌ها باید همه شهر و تمامی سطوح آلوده تلقی شود، گفت: بزرگترین مشکلی که وجود دارد سطح بالای آلودگی و ثبات غیر معمول ویروس کرونا است.

 زالی ادامه داد: ویروس کرونا یکی از پدیده‌های عجیب بیولوژیک است، تاکنون از یک ویروس چنین واکنش‌های عجیب و فریبکارانه و در عین حال وحشت انگیزی دیده نشده است.

وی ادامه داد: کرونا از محیط های بسیار سرد تا گرمترین محیط ها بقا دارد و در انواع شرایط محیطی مثل رطوبت‌های متغیر به شکل قابل ملاحظه‌ای می‌تواند زنده بماند. کافی است ویروس کووید ۱۹ با آنفولانزا مقایسه شود، ویروس آنفولانزا کمتر از یک ساعت در محیط زنده می‌ماند و به سرعت از بین می رود ولی ویروس کووید ۱۹ در برخی از سطوح تا ۹ روز هم می‌تواند باقی بماند.

ماندگاری طولانی کووید۱۹؛ مهمترین عامل وحشت طبیعی جهان

فرمانده ستاد عملیات ستاد مقابله با کرونا در کلان شهر یادآور شد: مهمترین عامل وحشت طبیعی جهان از کرونا ماندگاری طولانی آن در محیط است.

وی با اظهار تاسف از ساده انگاری که درباره کرونا در جهان اتفاق افتاد، گفت: حتی برخی از تصمیمات مبتنی براین  تفکر شکل گرفت که ویروس کووید ۱۹ همانند یک سرماخوردگی ساده است.

 زالی ضمن مقایسه ویروس کرونا با آنفولانزای H۱N۱، اظهار کرد: آنفولانزا حداکثر توانایی آلوده کردن یک تا ۳ نفر را دارد؛ این درحالی است که ویروس کووید ۱۹ حداقل در پایین ترین میزان تردد و تراکم جمعیتی می‌تواند افراد بیشتری را بیمار کند.

فرمانده ستاد عملیات ستاد مقابله با کرونا در کلان شهر با بیان اینکه ابعاد بیولوژیکی این ویروس و خصوصا نحوه سرایت پذیری آن حتما باید برای مردم روشن شود، تاکید کرد: هرگونه اشتباه در اطلاع رسانی و تصیمیم گیری‌ها می تواند منجر به مسلط شدن این ویروس شود. باید بدانیم در یک جنگ تمام عیار و مستمر با این ویروس قرار داریم.

وی با بیان اینکه بسیاری از ویروس‌ها و باکتریها به خودی خود و یا با کوچکترین مداخله‌ای از بین می‌روند، اظهار کرد: مطالعات و تجارب جهانی نشان از این دارد بقای کووید ۱۹ با تمامی ویروس‌ها و باکتری‌ها و پدیده‌های بیولوژیکی دنیا متفاوت است.

 زالی خاطرنشان کرد: هنوز هم تضمینی وجود ندارد که شرایط متفاوت اقلیمی خصوصا گرم شدن هوا بتواند وضعیت بقای ویروس کرونا را متحول کند؛ بنابراین بیشتر از این که منتظر گرم شدن هوا باشیم، باید بر نحوه مداخلات مدیریتی و رعایت صحیح اصول بهداشتی تمرکز کنیم.

فرمانده ستاد عملیات ستاد مقابله با کرونا در تهران با اشاره به مهار کرونا در چین، خاطرنشان کرد: دولت چین به درستی توانست با ورود به موقع و اجرای تمهیدات لازم این بحران را به درستی کنترل کند.

وی با اشاره به تراکم و موقعیت اقتصادی شهر ووهان چین، توضیح داد: سرعت عمل چین و تدابیر به موقع، مانع از گسترش ویروس کرونا شد.

فرمانده ستاد عملیات ستاد مقابله با کرونا در تهران ادامه داد: برنامه‌های حمایتی و تشویق مردم به ضرورت رعایت قرنطینه از جمله مواردی بود که که ووهان امروز می‌تواند شرایط عادی از تردد ها را تجربه کند.

شرایط تهران در مقابله با کرونا باید متفاوت دیده شود

 زالی با اشاره به اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند در تهران، گفت: تهران شرایط ویژه‌ای دارد و باید حتما این تفاوت دیده شود و هر آنچه به عنوان نسخه‌ای واحد در سایر استانها وجود دارد باید در تهران متفاوت تر دیده شود. باید ریتم متفاوت تری برای تهران در زمینه بازگشت به کار و کسب و کارها اعمال شود.

وی تاکید کرد: نحوه بازگشت به کار در تهران باید مورد ارزیابی و بازنگری قرار گیرد و با توجه به شرایط طرح‌های مختلف را اجرایی کنیم.

فرمانده ستاد عملیات ستاد مقابله با کرونا در تهران ضمن ابراز تاسف از تراکم جمعیت، ترافیک و ترددهای زیاد  مردم، گفت: تردد غیر متعارف مردم در اولین روز از هفته نگران کننده است. امروز اگر ترددهای زیاد را شاهد باشیم، لزوما همین امروز اتفاقی رخ نمی‌دهد ولی باید بدانیم بازتاب این ترددها و تراکم جمعیت به امروز ختم نمی‌شود و تبعات آن دو هفته دیگر نمایان خواهد شد.

جامعه پزشکی روزهای بحرانی را تجربه می کند

زالی با بیان اینکه جامعه پزشکی در بحرانی ترین شرایط کشور در خط مقدم مبارزه با کرونا حماسه آفرینی کرد، اظهار کرد: مردم و مسوولان بدانند در جنگی فرسایشی با این ویروس هستیم و این در حالی است که هنوز هم نمی‌دانیم تیم درمانی و بهداشتی تا چه زمانی در مقابله با این ویروس می توانند تاب بیاورند.

وی با اشاره به ایثارگری های کارد درمانی و بهداشتی کشور، عنوان کرد: کادر درمان دچار فرسودگی، خستگی شده ‌اند و حتی بسیاری از این عزیزان در راه خدمت به هموطنان جان خود را از دست داده اند، اگر در هفته های آینده شاهد پس لرزه های افزایش موارد ابتلا به کرونا شویم، تیم خسته و فرسوده درمان با شرایط متفاوت تری مواجه می‌شود.

فرمانده ستاد عملیات ستاد مقابله با کرونا در کلان شهر تهران با بیان اینکه شیب مناسب و مطلوب کنترل کرونا در تهران احساس نمی‌شود، افزود: الگوی اپیدمی کووید ۱۹ در جهان در حال تغییر است، امروز مردم  تقریبا با علائم ابتلا قطعی به این ویروس به مراکز درمانی مراجعه می کنند.

مراجعان با حال عمومی وخیم، تیم درمان را فرسوده تر می‌کنند

زالی با اشاره به اهمیت کیفت الگوی مراجعان به مراکز درمانی، تصریح کرد: اگر بیماران با وخامت حال بیشتری به  مراکز درمانی مراجعه کنند طبیعتا روند درمان سخت تر خواهد بود و در ادامه افراد بیشتری به بخش‌های مراقبت های ویژه منتقل خواهند شد، با بیماران بد حال تری روبرو هستیم، الگوی ترخیص تغییر خواهد و در نهایت تراز منفی در مراکز درمانی ایجاد خواهد شد.

وی توضیح داد: زمانی که بیماران سخت تر با علائم شدید کرونا به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند باید بدانیم که تیم درمان باید تلاش و نیروی مضاعف تری را برای درمان مبتلایان بکارببندد و مداومت این مراجعان آورده‌ای جز فرسوده تر شدن و خستگی مضاعف تیم درمان ندارد.

فرمانده ستاد عملیات ستاد مقابله با کرونا در کلان شهر تهران با اشاره به درخواست تیم درمان از مسوولان و مردم، خاطرنشان کرد: تمامی تک تک آحاد جامعه باید تلاش کنند که خستگی تیم درمان کاهش یابد تا خدمات به بیماران دربالاترین سطح استمرار داشته باشد.

 زالی اجرای طرح غربالگری در تهران را مورد توجه قرار داد و گفت: اساس طرح غربالگری شناسایی به موقع است و با اجرای این طرح موارد بیماری شناسایی و از بار بیماریها به شکل قابل توجهی کاسته خواهد شد.

۲۳۵۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1375637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =