۰ نفر
۲۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۵
ضد عفونی معابر، فایده ای هم دارد؟

خراسان نوشت:ضدعفونی کردن معابر، دستگاه های خودپرداز، خطوط مترو، اتوبوس ها و... از اولین اقداماتی بود که از سوی نهادهای مختلف در دستور کار قرار گرفت و گروه های خودجوش زیادی هم برای کمک به این کار تشکیل شد و تصاویر زیادی هم از این گروه ها که در حال گندزدایی بوده و هستند در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود.

اما اندک اندک علامت سوال های جدی مقابل این شیوه قرار گرفت وعملا برخی از کارشناسان این شیوه از گندزدایی را نه تنها موثر ندانستند بلکه معتقدند جدای از اتلاف منابع و انرژی باعث تخریب هم می شود.

این کارشناسان معتقدند هدف از گندزدایی در کنترل کووید-19 حذف عامل بیماری‌زا از روی سطوحی است که مردم در تماس با آن قرار می‌گیرند، در حالی که در گندزدایی عمومی خیابان‌ها و معابر شهری و روستایی بخش اعظم ماده گندزدا روی سطوحی مصرف می‌شود که مردم با آن تماس چندانی ندارند و لذا این نوع گندزدایی در کاهش تماس مردم با سطوح آلوده تأثیر اندکی دارد.

از سوی دیگر گندزدایی باید به طور متناوب صورت بگیرد و الا در اولین تماس فرد آلوده با سطوح ضدعفونی شده دوباره ویروس بر سطح می ماند و احتمال آلوده کردن افراد دیگر را دارد. امروز باهم ضمن بررسی تجربه کشورهای دیگر در خصوص ضدعفونی معابر به دلایلی که این کارشناسان برای ناکارآمدی این نوع از ضدعفونی مطرح کرده اند اشاره می کنیم.

تجربه دیگر کشورها اولین تصاویری که از ضد عفونی خیابان ها و معابر در شبکه های اجتماعی دست به دست شد مربوط به ووهان چین بود که در آن تصاویر خودروهای غول پیکری که در حال ضدعفونی کردن معابر و خودروها بودند دیده می شد.

بعضی بر این باورند که در ووهان ضد عفونی به شکلی که شرح دادیم مفید بوده زیرا سخت گیری های شدید برای آمد و شد باعث می شده که سطوح در معابر بعد از گندزدایی ،احتمال آلوده شدن به ویروس شان بسیار اندک باشد.

به غیر از چین در کره جنوبی و ایتالیا هم در روزهای ابتدایی شیوع کرونا گندزدایی و ضدعفونی معابر اتفاق افتاد اما خیلی زود متوقف شد و دیگر خبری از خودروهای ضد عفونی کننده نبود.چک اما برای تمیز کردن وسایل حمل‌ونقل عمومی به جای استفاده از مواد گندزدا به سراغ فناوری‌نانو رفت تا بتواند سرعت شیوع کرونا را کم کند. براساس اطلاعات منتشر شده در سایت های مختلف کشور چک دو نوع ماده ضدعفونی‌کننده با استفاده از مواد نانوپلیمری ساخته شده که می‌تواند برای از بین بردن باکتری‌ها، مخمرها، ویروس‌ها و انواع مختلف میکروارگانیسم‌ها به کار رود.

مواد ضدعفونی‌کننده معمولی دارای بازه زمانی کارکردی محدودی هستند و معمولا بین چند دقیقه تا چند ساعت موثرند. در همین حال، نانوپلیمرها می‌توانند تا سه هفته موثر باشند. دلایل ناکارآمدی ضدعفونی معابر و دستگاه ها غیر از تخریب چندین دستگاه خودپرداز به دلیل ضدعفونی کردن های غیر اصولی برخی کارشناسان حوزه بهداشت، استادان دانشگاه علوم پزشکی و فعالان محیط زیست هم به این شیوه از گندزدایی انتقاداتی داشته اند و معتقدند این شیوه نه تنها از شیوع ویروس جلوگیری نمی کند که باعث تخریب هم می شود.

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1376555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =