جوان ۳۹ ساله هرمزگانی نجات بخش زندگی سه نفر شد

ایرنانوشت ؛ با اهدای کلیه و کبد جوان ۳۹ ساله هرمزگانی که دچار مرگ مغزی شده بود، سه بیمار نیازمند عضو، زندگی دوباره یافتند.

رییس واحد پیوند عضو دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان روز چهارشنبه ضمن تقدیر از خانواده این جوان ، اظهار داشت: رضا قریشی جوان سی و ۹ ساله ای بود که از ۲۰ فروردین ماه به دلیل التهاب مغز در بیمارستان خلیج فارس بستری شد.

دکتر محمود حسین پور بیان داشت: با وجود تلاش پزشکان این بیمار دچار مرگ مغزی می شود که پس از تایید این موضوع از سوی تیم تخصصی و رضایت خانواده ، جراحی برداشتن اعضاء پیوندی بر روی این بیمار انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: کلیه ها و کبد این بیمار، جهت پیوند به بیمارستان ابن سینا شیراز ارسال شد و کبد وی به یک بانوی ۳۵ ساله در ایلام و یک کلیه به خانم ۴۱ ساله در لارستان و کلیه دیگر به یک آقای ۳۶ ساله در شهر کرد اهدا شد.

دکتر حسین پور این جراحی را سومین جراحی اهدای عضو در سال جاری در هرمزگان اعلام کرد و گفت: با این سه اهدای عضو، ۹ بیمار نیازمند پیوند، زندگی دوباره کسب کردند.

وی اظهار داشت: هر انسانِ مرگ مغزی، امکان اهداء هشت عضو و ۵۳ نسوج را دارد و براساس آمارهای موجود سالانه به طور میانگین ۴۵ نفر در استان هرمزگان به دلیل مرگ مغزی جان خود را ازدست می دهند.

این مقام مسوول شمار بیماران نیازمند پیوند کلیه در هرمزگان را ۶۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: طبق امار انجمن اهدای عضو ایرانیان هم اکنون ۲۷ هزار بیمار نیازمند پیوند عضو در کشور وجود دارد که متاسفانه هر دو ساعت یک نفر از آنها به دلیل نبود ارگان های حیاتی از قبیل قلب، کلیه و کبد جان خود را از دست می دهند.

متخصصان علم پزشکی می گویند، مرگ مغزی درمان ندارد، اما می‌توان با اهدای اعضای بدن فردی که دچار مرگ مغزی شده به دیگر بیماران نیازمند عضو، زندگی دوباره بخشید.

نخستین ‌بار در ۱۸۲۳ میلادی در آلمان پیوند بافت پوست از بدن فردی بر محل دیگری از بدن خودش با موفقیت انجام شد و از آن زمان تا امروز پیشرفت های قابل ملاحظه ای در این بخش صورت گرفته است.

پیوندهای متداول عبارتند از کلیه ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه، استخوان، مغز استخوان، پوست و قرنیه؛ همچنین برخی از ارگان ها و بافت ها را می توان زمانی که شخص اهدا کننده زنده است به شخص دیگری پیوند زد مانند یکی از کلیه ها و بخشی از کبد اما در بیشتر موارد اهدای عضو زمانی صورت می گیرد که فرد اهدا کننده در قید حیات نباشد.

نخستین پیوند انجام شده در ایران در ۱۳۱۴ خورشیدی و با پیوند قرنیه شروع شد و پس از آن پیوند کلیه در ۱۳۴۷ خورشیدی انجام گرفت، همچنین پیوند مغز استخوان در ۱۳۶۹ خورشیدی، پیوند قلب و کبد در ۱۳۷۲ خورشیدی، پیوند ریه در ۱۳۷۹ خورشیدی و در نهایت پیوند روده و پانکراس در ۱۳۸۵ خورشیدی صورت پذیرفت.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1377275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =