آخرین اظهارات سخنگوی دولت درباره وضعیت بیماری کرونا در کشور و عادی سازی رفت و آمدها

اعتمادآنلاین نوشت: سخنگوی دولت درباره ارزیابی‌ها از اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند می‌گوید برای اعلام این ارزیابی نیاز به گذشته یک مدت زمان مشخص است اما براساس برآوردهای کلی در کشور در بسیاری از شهرستان‌ها روند بیماری کاهشی شده است.

طرح فاصله‌گذاری هوشمند از 23 فررودین در راستای مقابله با کرونا در کشور اجرایی شده است. از امروز 30 فرودین هم کسب و کارهای کم خطر در تهران آغاز به کار کرده‌اند. علی ربیعی، سخنگوی دولت  درباره ارزیابی از روزهای اجرای این طرح می‌گوید برای اعلام این ارزیابی نیاز به گذشته یک مدت زمان مشخص است اما براساس براوردهای کلی در کشور در بسیاری از شهرستان‌ها روند بیماری کاهشی شده است. مشروح صحبت‌های سخنگوی دولت را در ادامه بخوانید:

از 23 فروردین طرح هوشمندسازی وارد روند جدیدی شده است. آیا وضعیت به سمت عادی‌سازی در شهرستان‌ها پیش رفته است؟ از امروز 30 فروردین ماه هم که در تهران شرایط وارد مرحله جدید شده و کسب و کارهای کم‌خطر کار خود را آغاز کرده‌اند. اخبار از شلوغی و ترافیک زیاد تهران و افزایش جمعیت در مترو و وسایل نقلیه عمومی حکایت دارد. آیا ارزیابی انجام شده تا مشخص شود اجرای این طرح در این چند روز چگونه بوده؟ آیا اجرای طرح روند مثبت دارد یا منفی؟

از 23 فرودین برخی از استان‌های کشور به جز تهران آغاز شد. ما به سمت عادی سازی نرفته‌ایم. اجازه می‌خواهم که از کلمه عادی‌سازی استفاده نکنیم. ما در حال اجرای نوعی پروتکل‌های جدید و به نوعی فاصله‌گذاری فیزیکی هوشمند هستیم. وقتی از کلمه عادی‌سازی استفاده می‌شود، هم جامعه فکر می‌کند همه چیز عادی شده و همه باید به خیابان بیایند و هم روی خود سیاست‌گذاران تاثیر می‌گذارد.

آنچه مقصد سیاستگذاری بوده، مرحله‌ای از فاصله‌گذاری فیزیکی تحت عنوان فاصله‌گذاری هوشمند است. این فاصله‌گذاری هوشمند، حفاظت از جان، به صورت توامان در مقابل ویروس و در مقابل فقر و بیکاری است.

در فاصله‌گذاری اجتماعی که در حال اجرا است یک دوره کمون بیماری داریم که بین 2 تا 14 روز است و متوسط آن پنج روز است. پنج روز باید بگذرد که ما اثر بیماری را در بیماران سرپایی اندازه بگیریم. باید ببینیم که افزایش گروه مبتلایان سرپایی چقدر است. بعد از اینکه متوسط آن را سنجیدیم، 15 روز بعد متوسط بستری‌های ما و یک ماه بعد هم خدانکرده اثر وخیم شدن حال افراد و رفتن آنها به مراحل بالاتر مانند آی سی یو و... مشخص می‌شود. ما این طرح را از 23 فروردین آغاز کردیم و نباید تصور بر این باشد که شرایط عادی شده است.

تاثیر طرح فاصله‌گذاری بستگی به نوع رفتار ما در بازگشایی‌ها دارد

با اقدامات بهداشتی و رعایت پروتکل‌های وزارت بهداشت، معتقدیم که مردم همچنان باید در خانه بمانند، بازگشایی‌ها در حدی که نیاز است اجرا می‌شود، اعلام می‌کنیم مردم در حد ضروریات پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و... در این صورت تاثیر منفی بازگشایی‌ها و روند شیوع جدید قطعا بسیار ناچیز خواهد بود.

به نظر من این بستگی به نوع رفتار ما در این بازگشایی‌ها دارد. بنابراین همان‌طور که گفتم برای ارزیابی، نیاز به یک فاصله زمانی است.

درباره شلوغی امروز تهران هم به نظر من یکی به دلیل اجرا نشدن طرح ترافیک بود و مورد دوم هم عده‌ای زیادی به شهر تهران وارد شدند. نیاز داریم که زمان بگذرد؛ تصمیمات ما اقتضایی است. این فاصله‌گذاری هوشمند بر اساس تاثیر طرح و سیاست‌هایی که اعمال می‌شوند، قابل اصلاح است. اینها را ارزیابی می‌کنیم و سعی داریم که یک تصمیم بهینه در این مدت داشته باشیم.

پیشنهاد ستاد کل مقابله با کرونا در ستاد ملی، قصد عادی‌سازی نبوده است

به هر حال پیشنهاد ستاد کل مقابله با کرونا در ستاد ملی، قصد عادی‌سازی نبوده بلکه همان‌طور که گفتم فاصله‌گذاری هوشمند بود. پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها بر این است که مشاغل پر ریسک مانند ورزشگاه‌ها، پارک‌ها، استخرها، رستوران‌ها، تالارها و ... همچنان تعطیل باشند.

البته در این چند روز که اخبار را دنبال می‌کردیم نه تنها در کشور ما بلکه در برخی دیگر از کشورها مانند اتریش، آمریکا، عمان و ... سیاست‌های مختلفی را دنبال می‌کنند. آنها هم در حال تجربه هستند و به صورت هوشمند پروتکل‌هایی را اجرا می‌کنند. اینها کشورهایی هستند که شرایط اقتصادشان از ما بهتر است، چون اقتصادهای پویا و با نشاط داشته‌اند و تحریمی هم درباره آنها در کار نبوده است، اما شبیه کاری که ما انجام می‌دهیم آنها هم در حال سیاست‌گذاری هستند.

البته این مساله انطباق کامل ندارد؛ باز فردا به من خرده نگیرید که بگویید این هست و آن نیست. منظورم این روند کلی سیاست‌گذاری در بحث فاصله‌گذاری هوشمند و باز شدن اقتصاد است. آنها هم شبیه همین روند در حال حرکت هستند.

قطعا برآورد و نظر وزارت بهداشت برای هر گونه تصمیم جدید و اینکه چطور این طرح را ادامه دهیم برای ما بسیار مهم است.

شواهد داریم که شیب بیماری رو به پایین است 

*البته من به عمد از کلمه عادی‌سازی شرایط استفاده کردم تا توضیح داده شود و مردم بدانند که وضعیت عادی نشده که حضورشان در شهر پررنگ و عادی باشد. براساس صحبت‌های شما برآوردی وجود ندارد که اجرای طرح حداقل در شهرستان‌ها مثبت بوده است یا نه؟

همان‌طور که گفتم برای ارزیابی دقیق نیاز به زمان داریم اما شواهدی که ما داریم این است که در کل کشور شیب کند رو به پایین است. از این قاعده خارج نشده‌ایم. روند را که نگاه می‌کنیم ممکن است یک روز یا دو روز شاهد یک پرش باشیم، اما روند همچنان کاهشی و حتی در برخی نقاط کشور با شیب تند است.

*در برخی شهرستان‌هایی که وضعیت سفید داشته‌اند خبرهایی از درگیری‌ با بیماری منتشر شده است. برای این شهرستان‌ها تدبیری شده است؟

بله، در برخی از شهرها ممکن است که درگیر نبوده‌اند اما درگیر شده‌اند. اما در برخی از استان‌ها یک مورد درگیر را داشته‌ایم و برخی از شهرها که ورودی و خروجی‌ آنها کانون بوده است به نفع مقابله با بیماری مثبت شده‌اند. به عنوان نمونه کاشان ما حتی فوتی هم در آن نداشته‌ایم.

حرف کاشان شد. چند وقت قبل در اینستاگرام خود مطلبی نوشتم و عکسی از یک پزشک کاشانی گذاشتم. چند روز پیش دیدم که ایشان خودش، خودش را بستری کرده است. برای همه پزشکان، کادر پرستاری و آنها که به هر نحوی در کادر پزشکی در حال مقابله و خدمت‌رسانی هستند، آرزوی موفقیت و سلامتی دارم.

217217

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1378402

برچسب‌ها