دستور کرونایی وزیر بهداشت به دانشکده‌های پزشکی

تسنیم نوشت: وزیر بهداشت طی نامه‌ای خواستار جمع آوری پرونده بیماران بستری و فوت شده مشکوک به بیماری کووید ۱۹ در سراسر کشور در اسرع وقت شد.

 سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به رؤسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور تاکید کرد: از ابتدای شروع همه گیری کرونا تا کنون برای اکثریت قریب به اتفاق بیماران بستری و فوت شده مشکوک به این بیماری آزمایش تشخیصی PCR به عمل آمده و با توجه به نتایج مشخص شده ضروری است نسبت به تکمیل پرونده این افراد سریعا اقدام شود.

در نامه وزیر بهداشت به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی  آمده است: همه موارد بستری و یا فوت شده که با تشخیص پزشک معالج به عنوان مبتلا به بیماری کووید – ۱۹ تشخیص داده شده‌اند، اما نتیجه آزمایش آنها مثبت نیست به عنوان محتمل تلقی شود و لازم است تمام تصاویر رادیولوژیک و نتایج آزمایش‌های پاراکلینیک آنها در پرونده کاغذی و الکترونیک به گونه‌ای در سیستم HIS  بیمارستان ثبت شود که قابلیت بازبینی و رهگیری در آینده را داشته باشد.

نمکی همچنین در این نامه تاکید کرده است: همه موارد مثبت آزمایشگاهی ابتلا و فوت به صورت روزانه (حتی روزهای تعطیل) به مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر اعلام تا توسط سخنگوی این وزارتخانه اطلاع رسانی شود. بدیهی است هرگونه اشتباهی در اعلام تعداد موارد به عهده مسئولین دانشگاه خواهد بود.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

همانگونه که مطلع هستید از مهمترین و ارزشمند ترین اقداماتی که از زمان شروع همه گیری بیماری کووید - ۱۹ در کشور صورت گرفته، موضوع جمع آوری اطلاعات مربوط به بیماری و انتشار دقیق و صحیح آمار مربوطه برای مسئولین عالی رتبه کشور و ارائه آن در سطح بین المللی و مردم کشورمان است. از ابتدای شروع همه گیری تاکنون برای اکثریت قریب به اتفاق بیماران بستری و فوت شده مشکوک به این بیماری آزمایش تشخیصی PCR به عمل آمده و با توجه به نتایج مشخص شده، لازم است یک تیم تحت نظر جنابعالی/ سرکارعالی تشکیل و اقدامات زیر انجام شود:

۱. مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر، موارد آزمایش مثبت مربوط به آن دانشگاه/ دانشکده را تا تاریخ ۳۱/۱/۱۳۹۹ ارسال خواهد کرد و دانشگاه /دانشکده مکلف است این موارد را ظرف مدت ۴۸ ساعت با پرونده بیماران تطبیق داده و در پرونده کاغذی و الکترونیک آنها درج کند. این اقدام برای همه بیماران اعم از موارد ترخیص شده، بستری فعلی و افراد فوت شده اجباری بوده و ضروری است با دقت و حساسیت کامل انجام شود. بدیهی است برای اعلام رسمی این موارد نتیجه آزمایش مثبت الزامی است.

۲. همه موارد بستری و یا فوت شده که با تشخیص پزشک معالج به عنوان مبتلا به بیماری کووید – ۱۹ تشخیص داده شده‌اند، اما نتیجه آزمایش آنها مثبت نیست به عنوان محتمل تلقی شود و لازم است تمام تصاویر رادیولوژیک و نتایج آزمایش‌های پاراکلینیک آنها در پرونده کاغذی و الکترونیک به گونه‌ای در سیستم HIS  بیمارستان ثبت شود که قابلیت بازبینی و رهگیری در آینده را داشته باشد.

۳. همه موارد مثبت آزمایشگاهی ابتلا و فوت به صورت روزانه (حتی روزهای تعطیل) به مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر اعلام شود تا توسط سخنگوی این وزارت اطلاع رسانی شود. بدیهی است هرگونه اشتباهی در اعلام تعداد موارد به عهده مسئولین دانشگاه/ دانشکده خواهد بود.

۴.  همه موارد مثبت آزمایش مولکولی از بیماران کرونایی فوت شده حتماً با درج کد ملی به صورت روزانه (حتی در ایام تعطیل ) در سیستم پورتال و مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر تا ساعت ۱۱ هر روز بر اساس پروتکل ابلاغی ۲۸۹۲/۱۱۰/د مورخ ۱۰/۱۲/۱۳۹۸ ثبت شود. بدیهی است هر گونه تاًخیر در این زمینه قابل قبول نبوده و مسئولیت اشتباه درج و اعلام به عهده مسئولین دانشگاه/ دانشکده خواهد بود. جواب نمونه‌ها روزانه ثبت شود و از تجمیع ثبت نمونه‌های چند روزه و اعلام آن خودداری شود. لازم به ذکر است مشکلات فنی آزمایشگاه‌های آن دانشگاه بلافاصله به آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت اطلاع داده شود.

۵.    دانشگاه / دانشکده موظف است ظرف مدت یک هفته پس از تصحیح ثبت اطلاعات در سامانه HIS  بیمارستان‌ها و سامانه‌های پیشگفت، لیست بیماران کرونایی و فوتی مثبت خود را با ثبت احوال و آرامستان‌های تحت پوشش آن دانشگاه/ دانشکده هماهنگ کند. بدیهی است صرفاً موارد فوتی قطعی در سیستم پورتال که نتیجه آزمایش مثبت ضمیمه آن باشد به عنوان نتیجه قطعی توسط رییس /سرپرست دانشگاه / دانشکده به مسئولین ارشد استان اعلام شود.

۲۳۵۲۱۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1378737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =