واحد مرکزی خبر نوشت:

به گفته دانشمندان، تهدید شیوع اشکال سل مقاوم در برابر چند دارو در اروپا در حال تشدید است. به نوشته شماره امروز روزنامه گاردین در اینترنت: در گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها در اروپا (ئی سی دی سی) و دفتر منطقه ای سازمان بهداشت جهانی برای اروپا با بررسی میزان و جدیت الودگی به سل در سراسر اروپا هشدار داده شده است، دلایل جدی برای نگرانی درباره موارد ابتلا کودکان به این بیماری و گسترش اشکالی از این بیماری که در برابر چند دارو مقاوم است، وجود دارد. طبق این گزارش، سل در کودکان یک مسئله جدی است.

طی دهه گذشته تقریبا چهل هزار مورد تشخیص داده شد و سه هزار و سیصد مورد ان در سال دو هزار و نه بود که اخرین سالی است که ارقام ان در این گزارش ذکر شده است.تشخیص سل در کودکان حتی در کشوهای پیشرفته عضو اتحادیه اروپا یک چالش واقعی است و فقط نوزده درصد موارد به شیوه باکتری شناختی تایید شده بود. در کل اروپا تعداد افرادی که بیماری سل در انها تشخیص داده شده است پایین است اما کنترل سل در هجده کشور در اولویت بالا قرار دارد.

میزان ابتلا به سل در این کشورها هفتاد و سه مورد در هر صد هزار نفر است که نسبت به نه و دو دهم در هر صد هزار نفر در سایر نقاط اروپا هشت برابر بالاتر است. هشدار دهنده تر از همه گسترش باکتری مقاوم در برابر چند دارو موسوم به ام/ ایکس دی آر است که موجب می شود مدت زمان این بیماری طولانی تر از استاندارد شش ماه باشد و داروهای لازم برای درمان ان بسیار گران تر از داروهای مربوط به سل معمولی است.

درمان ان نیز به مراتب قطعیت کمتری دارد. همه نشانه ها حاکی از ان است که مقاومت چند دارویی در حال تبدیل شدن به یک مشکل جهانی بزرگتر است و رویکرد استاندارد به درمان سل عود کننده در کشورهای فقیر در حال شکست است که علت ان گاهی مقاومت دارویی شناخته نشده است.

به گفته محققان، بین یک مورد در هر ده بیمار و یک مورد در هر پنج بیماری که به علت ابتلا به سل تحت درمان قرار می گیرند، بیماری شان عود می کند.

احتمال عدم موفقیت درمانی به خصوص در افراد الوده به اچ آی وی بالا است. محققان خواستار دسترسی بهتر به روش های سریع تشخیص سل مقاوم در برابر دارو و درمانهای موثرتر برای سل و اچ آی وی شده اند.

/56

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 137934

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =