شورای حقوق بشر سازمان ملل در جریان برگزاری اجلاس شانزدهم خود روز جمعه 27 اسفند گزارش وضعیت حقوق بشر در آمریکا موسوم به یو پی آر را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستادحقوق بشر، در این نشست نمایندگان دولتها و سازمانهای غیردولتی نقطه نظرات انتقادی خود را در خصوص وضعیت حقوق بشر در آمریکا ارایه و نسبت به موارد نقض حقوق بشر در این کشور ابراز نگرانی کردند و از مقامات این کشور خواستند اقدامات واقعی جهت رفع نگرانی های کشورها انجام دهد.

در این نشست هرچند آمریکا تعدادی از انتقادات مطرح شده از سوی کشورها را پذیرفت، اما از ارایه تعهدات روشن به منظور اجرای این انتقادات خودداری کرد. این رویکرد غیرسازنده و مبهم آمریکا نسبت به انتقادات کشورها مورد اعتراض خیلی از کشورها و سازمانهای غیردولتی حاضر در این نشست قرار گرفت. این کشورها و سازمانهای غیردولتی علت اعتراض خود را آن دانستند که این رویکرد اراده جدی آمریکا را جهت عملی نمودن  انتقادات با تردید مواجه می سازد.

در بخشی از این نشست مشاور حقوقی وزیر خارجه آمریکا که ریاست هیات آمریکایی را برعهده داشت تلاش کرد با ارایه توضیحات مبهم از پذیرش تعهدات صریح در خصوص رعایت اصول و قواعد حقوق بشری خودداری نماید ولی نمایندگان بسیاری از کشورها که در این نشست سخنرانی می کردند نسبت به برخورد نامطلوب آمریکا واکنش نشان دادند و بر این نظر بودند که این رویکرد آمریکا نمی تواند تضمین نماید که این کشور به تعهدات حقوق بشری خود پایبند باشد و در نتیجه نسبت به بهبود وضعیت حقوق بشر در این کشور گام های جدی و موثر بردارد.

الحاق به معاهدات بین المللی حقوق بشری، اقدامات جدی به منظور از بین بردن تبعیضات متعدد در جامعه آمریکا،جلوگیری از اقدامات یکجانبه و فراقضایی در سیستم قضایی،تعطیلی زندان گوانتانامو  و آزاد نمودن اتباع برخی کشورها که بصورت غیرقانونی در این کشور زندان هستند و همچنین پرداخت غرامت و جبران خسارات وارده به قربانیان سیاست های آمریکا در خارج از این کشور مانند قربانیان حملات هوایی این کشور در خاک افغانستان عراق و پاکستان که منجر به کشته شدن زنان و کودکان و افراد بی گناه در این کشورها شده است از مهمترین توصیه ها و انتقادات کشورها به آمریکا بود که هیات آمریکایی از پذیرش آنها خودداری کردند.

تماینده دایم کشورمان در ژنو نیز در سخنرانی خود از اینکه آمریکا بسیاری از توصیه های ارایه شده از سوی کشورها را نپذیرفته انتقاد و عدم شفافیت آمریکا در نحوه اجرای توصیه ها را مورد اعتراض قرار داد و بر لزوم نظارت بر عملکرد آمریکا در خصوص اجرای این توصیه ها تاکید کرد.

سید محمدرضا سجادی در بخشی از سخنان خود رویکرد آمریکا در خودداری از الحاق به برخی از کنوانسیون های ببن االمللی مانند کنوانسیون حقوق کودک و میثاق بین المللی حقوق اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی را نشانه عدم پایبندی این کشور به ارتقاء سطح استانداردهای حقوق بشری در آمریکا و تعهد عملی جهت جلوگیری از نقض جدی حقوق بشر در این کشور دانست.

در پایان این نشست بسیاری از کشورها در این موضوع اتفاق نظر داشتند که نوع برخورد این کشور با انتقادات دیگر کشورها، غیرسازنده و نشان دهنده استفاده دوگانه این کشور از حقوق بشر است .  

بدون شک این نحوه توجیه غیراصولی موضوعات از یک سو اصلاح سیاست های آمریکا را با تردید مواجه ساخته و از سوی دیگر موجب نگرانی جدی در اذهان جامعه بین المللی مبتنی بر تداوم سیاست های ناقض حقوق بشری این کشور در سراسر جهان خواهد بود. 46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 137975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =