افعی رازی برای اولین بار در چهارمحال و بختیاری مشاهده شد

مشاهده افعی رازی برای اولین بار در چهار منطقه از استان چهارمحال و بختیاری ثبت شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان ، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اظهار داشت: در مطالعه جدیدی که حاصل همکاری حمزه اورعی، عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد با اداره‌کل حفاظت محیط زیست چهارمحال ‌و ‌بختیاری است، بر اساس داده‌های مولکولی حضور این گونه برای اولین بار در چهار منطقه مختلف از استان تایید شده است. وی افزود: احتمال پراکنش وسیع‌تر این گونه با ارزش در استان دور از ذهن نیست و اثبات آن نیازمند مطالعات صحرایی بیشتر است.

شهرام احمدی عنوان کرد: نتایج این مطالعه نشان می‌دهد گونه ارزشمند افعی رازی پراکنش نسبتاً وسیعی در ایران دارد و جمعیت این گونه در منطقه زاگرس مرکزی از نظر ژنتیکی با جمعیت‌ شناخته شده قبلی تاحدودی متفاوت است.

وی در ادامه گفت: مطالعه فون خزندگان و دوزیستان منطقه حفاظت شده و پارک ملی تنگ صیاد و منطقه حفاظت شده شیدا با همکاری این محقق درحال انجام است.

حمزه اورعی با تاکید بر اهمیت تنوع زیستی خزندگان در کوهستان زاگرس مرکزی اذعان داشت: برخی از گونه های بوم‌زاد ایران صرفا در این منطقه زندگی می‌کنند. وی افزود: به طور مثال افعی کوهرنگی با نام علمی Montivipera kuhrangica و لاسرتای زاگرسی با نام علمی Iranolacerta zagrosica فقط در محدوده‌ای از مناطق مرتفع این کوهستان گزارش شده اند.

افعی ها خزندگانی سمی هستند که در راس هرم غذایی اکوسیستم‌ها  قرار دارند و نقش بسیار مهمی در پایایی اکوسیستم ها و بویژه کنترل جمعیت جوندگان بازی می‌کنند.

نتایج این مطالعه در مجله Herpetozoa متعلق به انجمن خزنده-دوزیست شناسان اتریش به چاپ رسیده است.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1379823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =