اصناف قرار است دیه کارکنان و مشتریان کرونایی خود را بپردازند؟

نماینده وزیر صنعت در اصناف با وجود برخی شایعات که در روزهای اخیر منتشر شده بود، الزام اصناف به پرداخت دیه کارکنان و مشتریان درصورت ابتلا به کرونا را تکذیب کرد.

 به گزارش خبرانلاین، حسین سلاح ورزی فعال کارفرمایی با اشاره به شیوع و گسترش ویروس کرونا  و ابهامات بوجود آمده برای برخی از کارفرمایان مبنی بر مسوولیت آنها در صورت ابتلا کارگران و همچنین ماده ۸۵ قانون کار، ذکر کرد:کارفرمایان قطعاً در محیط کار، همانند سایر قسمت های جامعه دستورالعمل های بهداشتی و اقدامات لازم برای ضدعفونی کردن محیط را انجام می‌دهند و به همین خاطر از باب ضمان و تسبیب مسئولیتی در قبال ابتلاء به کرونا عهده دار نخواهند بود. همان طوری که سازمان جهانی بهداشت هم این بیماری را به عنوان پاندمی و جهان شمول اعلام کرده، هر انسانی و در هر مکانی در معرض ابتلاء به این ویروس است و بنا به گفته مقامات کشورمان هم، حتی تا ۸۰ درصد جمعیت ایران هم احتمال ابتلاء به بیماری کویید ۱۹ دارند، لذا هراس افکنی و طرح موضوع انحرافی که در صورت ابتلاء کارکنان یا فوت احتمالی نیروی کار، دیه آن به عهده کارفرما خواهد بود صحبتی عوامانه و فاقد مبنای قانونی حقوقی است.

این فعال کارفرمایی در ادامه، عنوان کرد :چنانچه کارگران و کارکنان بنگاه ها در اثر ابتلاء به ویروس کرونا، بیمار شده و بستری یا قرنطینه (Quarantine) شوند، تکلیفی بابت پرداخت مزد آنها در دوران بیماری بر عهده کارفرما نخواهد بود، بلکه به استناد مقررات قانون کار و قانون تامین اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی مکلف به پرداخت غرامت دستمزد کارگر و کارکنان مبتلا به بیماری که قرنطینه، بستری یا به امر پزشک ملزم به استراحت اجباری یا استفاده از مرخصی استعلاجی باشند، خواهد بود.

شایعه: اجبار اصناف به پرداخت دیه کارکنان و مشتریان کرونایی تکذیب شد.

پاسخ شایعه: ابراهیم درستی نماینده وزیر صنعت در اصناف ضمن تکذیب خبر الزام اصناف به پرداخت دیه کارکنان و مشتریان مبتلا به کرونا گفت: خبر تکلیف کارفرمایان به امضای تعهدنامه‌ پرداخت خسارت و بیمه به کارکنان و مشتریان در صورت ابتلا به کرونا صحت ندارد.

وی ادامه داد: چنین خبری اعلام شد اما طبق توافق با وزارت بهداشت، این الزام لغو شد. زیرا نمی‌توان مطمئن شد فرد در کجا و چگونه به بیماری مبتلا شده است.

۲۲۳۲۳۱
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1380246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =