گسترش ابتلا به "کرونا" از طریق تماس با سطوح آلوده

به گفته کارشناس بهداشت محیط مرکز بهدشت شهید بلندیان، انتقال بیماری کووید ۱۹ از طریق تماس با سطوح و یا اشیاء‌ آلوده به ویروس کرونا نیز امکان پذیر است که این راه، آلودگی ثانویه است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ فاطمه امامی، کارشناس بهداشت محیط مرکز بهدشت شهید بلندیان شهرستان قزوین گفت: انتقال بیماری کووید ۱۹ از طریق قطرات تنفسی ناشی از عطسه یا سرفه فرد آلوده است و این قطرات می توانند از طریق استنشاق، افراد را در معرض بیماری قرار دهد، پس بیشترین راه انتقال این ویروس از طریق فرد به فرد است، ولی انتقال این بیماری از طریق تماس با سطوح و یا اشیاء‌ آلوده به ویروس کرونا نیز امکان پذیر است که این راه، آلودگی ثانویه است.
او اظهار کرد: این ویروس می تواند بر روی سطوح بر حسب نوع جنس آن و برحسب دما و رطوبت محیط بین چند ساعت تا چند روز باقی بماند.
انتقال ویروس از طریق تماس با سطوح آلوده مواد غذایی
کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان قزوین گفت: مواد غذایی به طور مستقیم عامل انتقال ویروس کرونا نیست و  ممکن است سطوح بسته بندی های مواد غذایی آلوده به ویروس کرونا باشد، به همین دلیل ممکن است از طریق تماس با سطوح آلوده مواد غذایی به ویروس کرونا، این بیماری به فرد منتقل شود.
امامی تاکیدکرد: به همین دلیل، تاکید زیاد بر این است که بهداشت مواد غذایی به طور کامل رعایت شود و باید مواد غذایی و سطوحی که با آن سرو کار دارند، حتما ضدعفونی شود. 
او ادامه داد: مواد غذایی خام از پخته باید تفکیک شود و هیچ وقت نباید آنها را در یخچال در کنار هم قرار داد و همچنین مواد غذایی به ویژه منابع حیوانی مثل گوشت ها و تخم مرغ باید به صورت کامل پخته شود.
پیشگیری از بیماری با خوب پختن و فریز کردن مواد غذایی
این کارشناس تصریح کرد: افراد باید چهار اصلِ تمیز شستن و ضدعفونی کردن مواد غذایی خریداری شده مانند سبزیجات و میوه جات، همچنین شستشوی بسته بندی مواد غذایی، تفکیک مواد غذایی پخته شده از خام در یخچال، خوب پختن مواد غذایی و فریز کردن صحیح مواد غذایی را برای پیشگیری از کرونا از طریق مواد غذایی رعایت کنند.
به گفته کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان قزوین، مردم آگاه باشند که اگر مواد غذایی آلوده را در فریزر قرار دهند، در دمای یخچال و فریزر، ویروس کرونا از بین نمی رود، بنابراین، با توجه به بحث ماندگاری ویروس کرونا در سطوح، اگر مواد غذایی به صورت صحیح بسته بندی نشود، ویروس در یخچال و فریزر زنده می ماند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1380274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =