سه شریک اصلی صادرات ایران کدام کشورها هستند؟

میزان نوشت: رئیس کل گمرک از صادرات کالای ایران به ۱۲۸ کشور با وجود تحریم‌های بین المللی خبر داد.

مهدی میراشرفی، رئیس کل گمرک ایران، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۸ ارزش تجارت خارجی کشور بالغ بر ۸۵ میلیارد و ۱۰۷ میلیون دلار و به وزن ۱۶۹ میلیون و ۳۰۲ هزار تن بوده است که از این میزان بیش از ۴۱ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار سهم صادراتی ایران و ۴۳ میلیارد و ۷۳۷ میلیون دلار نیز سهم واردات کشور بوده است.

میراشرفی اضافه کرد: در طی سال ۹۸ ایران در مجموع به بیش از ۱۲۸ کشور جهان صادرات و از ۱۱۲ کشور واردات کالا داشته است. بطوریکه به ۴۰ کشور اروپایی، ۲۱ کشور آسیایی، ۲۸ کشور آفریقایی و ۱۲ کشور امریکایی صادرات وهمچنین از ۴۱ کشور اروپایی، ۳۱ کشور آسیایی ۱۲ کشور امریکایی و ۱۱ کشور در آفریقا واردات کالا داشته ایم.

وی گفت: بزرگترین شرکای تجاری کشور به ترتیب قاره آسیا وسپس اروپا وآفریقا است به شکلی که حجم تجارت خارجی ایران با آسیا بیش از ۵۷ میلیارد دلار یعنی بیش از ۶۸ درصد تجارت خارجی کشور است.

میر اشرفی در ادامه افزود: میزان صادرات کشورمان به آسیا بیش از ۳۰ میلیارد دلار است وهمچنین میزان واردات کشورمان نیز از آسیا بیش از ۲۷ میلیارد و ۷۳۶ میلیون و ۴ هزارو ۳۰۰ دلار است و نیز میزان صادرات کشور به اروپا بیش از ۹ میلیارد دلار بوده ومیزان واردات نیز ازاین قاره ۱۵ میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که علی رغم تعدد شرکای افریقایی میزان صادرات کشور به افریقا حدود ۴۰۰ میلیون دلار ومیزان واردات از افریقا نیز ۲۲ میلیون دلار بوده است. در نهایت میزان صادرات کشور به قاره امریکا برابر است با ۱۳۰ میلیون و ۷۵۶ هزارو ۵۸۶ دلار ومیزان واردات از قاره امریکا نیز ۸۶۰ میلیون و ۸۵ هزارو ۲۱۴ دلار است..


معاون وزیر امور اقتصادی ودارای گفت: در بین شرکای آسیایی چین با ۹ میلیارد و ۴۶ میلیون و ۴۹ هزارو ۵۷۳ دلار وعراق با ۸ میلیارد و ۹۹۱ میلیون و ۵۸۵ هزارو ۹۱۰ دلاروهمچنین امارات متحد عربی با ۴ میلیارد و ۵۰۱ میلیون و ۴۴۹ هزار ۸۴۱ دلار به ترتیب بزرگترین مقاصد صادرات کالاهای تجاری ایران هستند.

میراشرفی افزود: سه شریک اول ایران در قاره آسیا درحوزه واردات نیز کشورهای چین با بیش از ۱۱ میلیارد و ۲۰۶ میلیون دلار، پس از آن امارات با ۸ میلیارد و ۹۱۲ میلیون و ۶۴۸ هزارو ۶۸۲ دلار وهندوستان با بیش از سه میلیارد و ۴۶۴ میلیون و ۱۱۲ هزارو ۵۲۹ دلار، بودند.

صادرات ایران به ۱۲۸ کشور جهان



وی ادامه داد: درمیان کشورهای اروپایی نیز، ترکیه با ۵ میلیارد و ۴۶ میلیون و ۴۹ هزارو ۵۷۳ دلار وروسیه با ۴۵۷ میلیون و ۶۳۴ هزارو ۱۲۴ دلار وکشور آذربایجان با ۴۲۹ میلیون ۷۸۴ هزارو ۳۱۷ دلار اصلی‌ترین مقاصد صادراتی ایران هستند. ضمن آنکه کشورمان بیشترین میزان واردات خود از قاره اروپا را به ترتیب از ترکیه با چهار میلیارد و ۹۹۵ میلیون و ۶۳۱ هزار و ۹۶۳ دلار، آلمان با دو میلیارد و ۱۰۳ میلیون و ۱۹ هزارو ۹۳۷ دلارو روسیه با یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون و ۸۰۹ هزارو ۶۲ دلار داشته است.

رئیس کل گمرک گفت: در قاره آمریکا بیشترین صادرات کشور به برزیل با ۱۰۵ میلیون و ۷۲۳ هزارو ۱۳۵ دلار وپس از آن به کانادا با حدود ۱۹ میلیون دلار وونزوئلا با بیش از یک میلیون و ۱۸۴ هزارو ۸۳۲ دلار بوده است. همچنین بیشترین واردات از میان کشورهای قاره آمریکا از برزیل با ۵۵۵ میلیون و ۵۷۳ هزارو ۶۹۶ دلار وبعد از آن آرژانتین با ۵۵۵ میلیون و ۵۷۳ هزارو ۶۹۶ دلار ودر نهایت کانادا با بیش از ۵۲ میلیون و ۱۰۲ هزارو ۴۲۳ دلار بوده است.

وی با اشاره به شرکای اقتصادی ایران در قاره آفریقا افزود: کشورمان در سال ۹۸ به میزان ۷۲ میلیون و ۵۹ هزارو ۹۵۸ دلار به موزامبیک، ۶۲ میلیون ۹۱۷ هزارو ۶۸۵ دلار به سودان و ۵۲ میلیون و ۲۵۶ هزارو ۱۶۳ دلار به کنیا کالای تجاری غیرنفتی صادر کرده است و همچنین به میزان ۶ میلیون ۳۶۹ هزارو ۷۸۷ دلار ازکشور کنیا، پنج میلیون و ۴۱۲ هزار و ۴۹ دلار از اتیوپی وبیش از چهار میلیون و ۶۶۸ هزارو ۹۷۴ دلار کالا نیز از تونس واردات داشته است.

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1380549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =