شما نظر بدهید/آیا موافقید کاندیداهایی که از طرف شورای نگهبان رد صلاحیت می شوند، بتوانند از تهیه کنندگان گزارش دروغ شکایت کنند؟

خبرگزاری خبرآنلاین از مخاطبان خود پرسیده است آیا «موافق شفاف شدن نحوه بررسی صلاحیت کاندیداها از سوی شورای نگهبان هستید؟»

به گزارش خبرآنلاین، شفاف شدن نحوه بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات از سوی شورای نگهبان که طی روزهای اخیر در قالب طرح در مجلس مطرح و به کلیات آن به تصویب رسید تبدیل به موضوعی پرحاشیه شده است. 

این طرح در راستای جلوگیری از ارائه گزارش های خلاف واقع و فراتر از مراجع چهارگانه و از سوی طیف های مختلف نمایندگان ارائه شد و براساس آن چنانچه دستگاه، مقام یا گزارش دهنده خلاف واقع علیه کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و شوراها گزارشی ارائه دهد به مجازات حبس یا محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شود.

با این وجود برخی حقوقدانان شورای نگهبان و چهره های سیاسی این موضوع را فاقد ضرورت دانسته و معتقد به آنند که زمان مجلس باید صرف بررسی مسائلی غیر از موضوع ردصلاحیت ها و نظارت استصوابی شود. 

در همین رابطه خبرگزاری خبرآنلاین از کاربران خود پرسیده است؛ «آیا موافق شفاف شدن روند بررسی صلاحیت کاندیداها از سوی شورای نگهبان هستید؟»

شما کاربران محترم خبرگزاری خبرآنلاین می توانید نظرات خود را در قالب کامنت منتشر کنید.

۲۷۲۱۵

کد خبر 1380798

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 82
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    593 7
    قطعا موافقم. برای چنین جرمی باید هم امکان شکایتباشد هم مجازات آن سنگین.
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
      4 4
      ما باید مثل ترکیه انتخاباتو بصورت پارلملانی برگزار کنیم
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
      5 22
      الان سر و کله ی پرستویی و علی کریمی با یه عکس از صحن مجلس و پست جدید در محکومیت نظارت استصوابی پیدا میشه !
  • عرشیا IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    100 5
    ماجرا دیگه تمومه..........
  • علی IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    95 3
    شفافیت همیشه لازمه هر کاری هست پس موافق شفافیتم
    • کمال IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
      4 0
      حدس بزنید این چند نفری که منفی زدن؛ کی هستن؟
  • US ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    حتما کارخوبی است اما شورای نگهبان نمی گذارد این قانون تصویب شود چون در واقع عملکرد خودش را زیر سوال می برد
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    109 6
    واقعا اینکه چه کسی در مجلس باشه اهمیتی داره؟
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
      7 48
      فقط کسانیکه رای نمیاورند این حرف ها رو میزنند !!! مجلس فعلی بخاطر کوتاهی در وظایفش به وکالت دولتی بودن رسید
    • آسو IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
      58 3
      وقتی ۳۰ به هیچ باختین کلی به مردم توهین کردین،الان مثلا چی رو بردین؟خودتون با خودتون رقابت کردین، نفر اول این دوره به اندازه نفر هفتم دوره قبل رای آورد،
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    74 2
    موافق شفاف شدن روند بررسی صلاحیت کاندیداها از سوی شورای نگهبان هستم
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    75 1
    موافقم. هر شخص حقيقي و حقوقي بايد در مورد عملكرد خود پاسخگو باشد
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    112 3
    عجب!!!!! واقعا يعني نظرات ما در شوراي نگهبان موثر هست؟!!!!
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    1 47
    مخالفم
  • اسماعيل كريمي IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    66 10
    كاملا موافقم متاسفانه شوراي نگهبان با تفسير ناحق و پاسخگو نبودن در برابر اقداماتش،مانع دموكراسي شده است.
  • سعید ترک IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    9 46
    شورای نگهبان باید خط قرمزها را با شفافیت و صراحت اعلام کند مثل همه جای دنیا که هر کشوری و هر نظامی در دنیا مراقب این خطوط منافع ملی هستند . تا کسانیکه اهل دغل هستند قدرت عرض اندام نداشته باشند . اینکه بعضی ها از دایره تایید همین شورای نگهبان به پست ومقام برسند و طی ده ها سال رشد کنند و بعد ها هم بخاطر مسائل جناحی در مقابل این شورا بایستند جای تامل دارد . قدرت شورای نگهبان باید براساس میزان انقلابی و عقلانیت اسلامی حفظ و تقویت شود . اینکه یک سوم مجلس فعلی رد صلاحیت شد هم کار درستی بود وهم از لحاظی هم قابل تامل که چرا اینها اصلا در مجالس قبلی تایید شده بودند .
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    52 15
    ول کن بابا! گیرم مجلس صد در صد اصلاحطلب شد؛ مگر فرقی می کند؟ شکایت چی؟ کشک چی؟
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    46 1
    آیا شما با اصول اولیه دمکراسی موافق هستید یا نه؟!!!
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    31 0
    تموم ماجرا
  • محمود IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    23 0
    بله موافقم
  • محمد IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    38 2
    بله موافق هستم نظریه استصوابی بودن احکام شورای نگهبان باید برداشته شود. اگر داوطلبی جرمی مرتکب شده که از چشم قانون پوشده شده شورای نگهبان باید خودش از طریق مراجع قضایی پیگیری کند و نوع جرم هم به اطلاع ملت برسد .
    • ایرانی IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
      6 13
      برای شورای نگهبان هیچ بایدی وجود ندارد.
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    15 3
    بسیار طرح خوبی است ، چرا که ما معتقد به اصل حکومت اسلامی هستیم پس لازم است مسئولین ما شایستگی لازم را داشته باشند ، حال اگر به دروغ به فردی نسبت ناروا بدهند و او را از حق قانونی خود محروم سازند آیا این حق الناس نیست؟پس می طلبد برای تحقق شفافیت در امر تأیید صلاحیت ها چنین طرح هایی تصویب گردد و لازم الاجرا شود ، اما یک سوال مگر طبق قانون نشر اکاذیب ، تهمت و افترا نسبت به هر شخص قابل پیگیری نیست؟پس نماینده رد صلاحیت شده نیز حق استفاده از چنین قوانینی را دارد.
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    30 0
    اظهر من الشمس است سوال شما
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    30 0
    به نظر من این شکایت لازمه اما موضوع مهمتر اینه که چرا شورای نگهبان باید به یک گزارش نادرست استاد کرده باشه؟ اون هم مسئوله
  • AE ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    28 1
    کشور متعلق به مردمه بر این اساس رای مردم باید بالاتر از هر رای و نظری باشه
  • مجید IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    22 0
    من میگم شورا نگهبان علنی اعلام کنه نه به صورت کتبی همه باید بدونیم
  • حسین IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    12 1
    اگر واقعا گزارشی دروغ در باره کسی منتشر شده و بر اساس آن گزارش دروغ فرد رد صلاحیت شده چرا نباید بتواند اعاده حیثیت بکند هرچند حجم پروندههای قضایی هم بالا برود بالاخره حیثیت افراد مهم است البته این به معنای پئن مثبت دادن به مجرم نیست و شواهد و قرائن باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد و دادگاه بتواند در صورت اثبات گزارشها فرد رد صلاحیت شده را در همان پروند مجازات کند مطابق قانون یعنی همان پرونده شروعی برای بررسی زند و بندهایی باشد که تا کنون از چشم قانون دور مانده است.
  • CA ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    23 0
    موافقم . البته اگه کسی به نظر ما مردم اهمیت بده .
  • محمد IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    13 0
    بله قطعا این حق برای اونها باید باشه اما این حق هم برای مردم باید باشه که وقتی به اظهار نظر رسمی سخنگوی شورای نگهبان، نماینده مجلس به دلیل مسایل مالی برای دور بعد رد صلاحیت میشه، به مردم معرفی بشه و دقیقا مورد سواستفاده مالی هم مشخص بشه،
  • همشهري IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    52 0
    بنظرم اگر نتوانند اشكال دارد در قوانين اسلامي براي تهمت زدن يك نفر به شخص ديگر مجازات تعيين شده چطور در اين مورد نبايد شكايت كرد
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    21 2
    بله قطعا ابروی ادمها چیزی نیست که بشه ازش گذشت.
  • جباری IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    7 2
    بلی خیلی خوب هم میشه
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    29 0
    نظارت استصوابی باید برداشت شود
    • IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
      2 23
      برای دخترت خواستگار بیاد نمیری تحقیق؟اصلا میدونی نظارت استصوابی چیه؟
    • IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
      1 0
      موافقم و اون شخصی که نظارت استصوابی رو با تحقیق خواستگاری یکی میدونی معلومه تو اصلا معنی نظارت استصوابی رو نمیدونی
  • ناصر IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    34 0
    موافقم، بلاخره شورای نگهبان باید پاسخگوی عملکرد خودش باشد.
  • حسینی دولت آبادی از قزوین IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    0 7
    فقط برای سردرگمی و پیچیده تر شدن روند انتخابات است.
  • م.ه IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    1 13
    خیـــــــــــــــرموافق نیستم.زین پس رعایت شود...چــــــــرا که حنگ اول بهِ از صلح آخــــــــــــــــراست
    • علی IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
      3 0
      متاسفم که افرادی هستند تو این جامعه که نمیخاهند از حق مسلمشون برای شفافیت استفاده کنند
  • عبدا... IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    9 0
    بله صد درصد،
  • حسام IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    12 0
    این اصلا جای بحث ندارد. بر اساس ماده ۱۱ اعلامیه جهانی حقوق بشر: "هر شخصی که متهم به ارتکاب یک جرم کیفری می‌شود حق دارد که بی‌گناه فرض شود مگر این‌که تقصیرش، مطابق قانون در یک دادگاه علنی که در آن تمامی تضمینات لازم برای دفاع پیش‌بینی‌شده باشد، ثابت شود." اصل برائت در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هم وجود دارد.
  • محمد IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    7 2
    موافقم
  • نیما IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    10 2
    دیگه تمومه ماجرا
  • زهرا IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    5 1
    بله موافقم
  • شکراله هراتی IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    5 1
    قطعا موافقم
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    5 1
    موافقم صد در صد
  • سعيد IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    7 1
    نه تنها موافقم بلكه اساسا نبايد صلاحيت كسي كه داراي مخكوميت نيست رد شود
  • رستمی NL ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    4 1
    موافقم،
  • ناشناس IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    1 1
    بله این حق الناس است باید رسیدگی کرد چه بسا بعضی از گزارش ها از روی غرض ورزی و حسادت و دشمنی ارایه می شود حتما موافق چنین چیزی باشد تا جلوی سوء استفاد ه گرفته شود
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    2 0
    بله موافق شکایت از دوروغ پردازان هستم
  • مسعود IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    1 1
    این طرح خوبه و لازم ولی ابتدا مصونیت از شکایت و پیگیری قضائی نمایندگان رو حتی در حیطه‌ی شغلیشون رو بردارن .
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    1 0
    انانی که گزارش دروغ میدن باید پشت اسب بست و اسب را تازاند تا دروغگو تیکه تیکه شود
  • Shahin IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    2 0
    بنده موافق صد در صدم . ضمن اینکه باید با گزارش دهندگانی که با غرض و خصومت گزارش دروغ داده اند باید با شدت برخورد شود . تا که ریشه دروغ و ریا در این مملکت کنده شود
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    3 0
    موافقم اما به کجا؟
  • AT ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    2 1
    موافق همه چیزیم، به هر حال فرقی به حال ما نخواهد کرد!
  • مهدی IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    2 1
    به نظرم وجود همچین فرآیندی بسیار لازم و ضروری است
  • عبدالرصا ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    2 1
    بله موافقم
  • محمد محمدی CH ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    3 0
    موافقم و به نظر بنده همه باید پاسخگو باشد شورای نگهبان قطعا با این طرح مخالفت میکند
  • DE ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    1 10
    قطعا مخالف هستیم چرا که اطمینان داریم این قبیل طرح ها در نهایت می خواهد مانور شورای نگهبان را در امر مبارک احراز صلاحیت ها محدود کند و راه‌فتنه گران‌را هموار نماید
  • نرگس ES ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    6 0
    بله کاملا موافقم.
  • احد عادل آذر IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    0 0
    چرا وقتی ناحق ظلمی از طریق گزارش دروغ بر علیه کسی گفته شود و با ابرو و حیثیت اون فرد و خانواد ه و قومش بازی شود ..نتواند از گزارش دهنده دروغ و کذاب شکایت کند .؟؟. باید مظلوم بتواند در دادگاه صالح .و صالح و صالح. شکایت کند و رسیدگی عادلانه صورت پذیرد .ایثارگر دفاع مقدس
  • محسن نصر IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    1 0
    بله بنده خواستار شفافیت هستم ،تا کی ما جهان سومی ها خودمان را فریب می دهیم
  • عیسی محمدی IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    0 0
    تصویب این قانون ضروری است و تصمیم گیرندگان را بواسطه پاسخگویی دقیق تر می کند و از خراب شدن دنیا و آخرتشان پیشگیری می کند
  • شھرام ربےعے IT ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    2 0
    کاملا موافق
  • شهاب IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    1 0
    سلام خیلی کار پسندیده ای است
  • مهدی IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    1 0
    رد صلاحیت افرادی همچون دکتر محمود صادقی و دکتر علی مطهری نشانه آن است که شورای نگهبان تحمل شنیدن صدای حق را ندارد
  • IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
    0 0
    آره اگه راست بود باید شکایت کنند ولی اگه حق با اون ها نبود باید نماینده ها به خاطر فسادشون محاکمه شوند.
  • مولا DE ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
    2 0
    بله حتما . چرا اینکه احتمال دارد با رد صلاحیت دروغین یک نماینده واقعی که می توانست در سرنوشت قوانین تاثیر بسزایی داشته باشد . از صحنه انتخابات حذف گردد ..‌ دوما حقوق فردی کاندیدا هم از بین برود
  • IR ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
    1 0
    موافق شفافیت هستم
  • اسی IR ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
    1 0
    سلام قطعا موافقم و باید شخصی که گزارش دروغ داده مجازات سنگینی متحمل شود چون باعث جلوگیری از دروغگویی در جامعه میشود و شورای نگهبان نباید به دروغ گویان اعتبار ببخشد و باید موافق راستگویی باشد متعجبم از سخنان و فلسفه بافی آقای کدخدایی که مراجع چهار گانه رو برای احراز صلاحیت کافی نمیداند
  • حسین AE ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
    0 2
    خیر چون ما به شورای نگهبان اعتماد داریم بعدشم شورای نگهبان چون نخواسته ابروی برخی نمایندگان که بیشتر اصلاح طلب هستنداز این بیشتر برود وجامعه را بیشتر نا امید کنند
  • سید قدیر IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
    0 1
    اصل پرسش پیگیری گزارش دروغ خوب است . ولی محدود کردن شورای نگبان به مراجع چهارگانه موجب فساد مجلس است به هرطریق تصمیم نهایی وتفسیر بر عهده شورای نگبان است.
  • علی اصغر سپهری IR ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
    2 0
    صددرصد موافقم
  • IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
    1 0
    خود شواری نگهبان هم باید جوابگو باشه که چرا به این منابع استناد کرده و طبق چه فرایندی اینا رو بعنوان منبع انتخاب کرده.
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
    0 0
    شورای نگهبان در واقع نگهبانه خودشم هست
  • حمید ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
    2 0
    موافق شفاف شدن روند بررسی صلاحیت کاندیداها از سوی شورای نگهبان هستم
  • کامران IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
    0 1
    100% موافقم!کسی که رد صلاحیت میشه باید مشکلی داشته باشه دیگه،الان اینا با تصویب این قانون ادعا میکنن که مشکلی نداشتن
  • محمود IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
    2 0
    بله موافقم
  • غلامرضا IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
    0 0
    سلام شفاف سازی برای ملت موهبت است ولی از هردو جهت اول مجلس نحوه دفاع شورای نگهبان را تعین کند والا این قانون خودش یک بی قانونی وسیاسی بازی با قانون است
  • Mahdi IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
    2 0
    هر فردی برای اعاده حیثیت خود باید بتواند امکان دفاع داشته باشد.
  • محمد IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
    1 0
    بله..باید مجازات و از کار حاکمیتی اخراج شوند

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین