بازیگر سرشناس سینمای ایران ۴۰ سال پیش چقدر دستمزد می‌گرفت؟ / عکس

ایسنا نوشت: این روزها که بسیار از مردم در تعطیلات اجباری کرونایی، کشوها و گنجه‌های قدیمی خود را گشوده‌اند یا سراغ عکس‌ها و اشیای گذشته رفته‌اند و خاطرات خوش‌شان را زنده می‌کنند، موزه سینما نیز قراردادی را منتشر کرده که طرف اول آن محمد مهدی دادگوست و طرف دومش محمد علی کشاورز و البته شخص کارگردان هم علی حاتمی است.

کمتر سینما دوستی را بتوان پیدا کرد که فیلم «کمال‌الملک» علی حاتمی را ندیده باشد. فیلمی که بعد از گذر سالیان گرد کهنگی بر آن ننشسته و همچنان دیدنی و شنیدنی است.

اما آنچه شادی بتوان رنگ گذر زمان را بر آن احساس کرد، قرارداد یکی از آثار ماندگار سینمای ماست. قراردادی در نهایت سادگی... بدون هیچ پیش شرط عجیب و غریبی، بدون هیچ حاشیه و زیاده‌خواهی ... قراردادی که از سلامت سینمای ایران در آن سال‌ها حکایت دارد.

و البته مبلغ این قرارداد که حالا برای ما شگفت‌انگیز است و قطعا لبخندی هم بر گوشه لب‌مان می‌نشاند. چه کسی باورش می‌شود یکی از بازیگران سرشناس ایران برای بازی در این فیلم، ۹۰ هزار تومان دستمزد گرفته باشد. درست است سال ۶۲ زمانی که این قرارداد بسته شده، عدد و رقم‌ها با امروز ما فاصله‌ی بسیار دارد اما این رقم در همان دوره نیز رقمی نجومی محسوب نمی‌شده‌ است.

محمد علی کشاورز که در همان زمان هم یکی از بازیگران بنام ایران بوده، برای بازی در این اثر ۹۰ هزار تومان دستمزد گرفته است. در این قرارداد ذکر شده اگر مدت زمان فیلمبرداری بیش از زمان مقرر به طول بینجامد، با توافق طرفین، مبلغی به این دستمزد افزوده خواهد شد.

۳۷ سال از نگارش این قرارداد و ساخت این اثر می‌گذرد. صرف‌نظر از نوستالژی و خاطره‌بازی، هنوز «کمال‌الملک» برای ما حرف و سخن دارد و با زیبایی ستایش برانگیزش، می‌تواند در این روزهایی که به رنگ انتظار آمیخته است، حالی خوش به ما ببخشد.

فیلمی که درباره زندگی نقاش چیره‌دست سرزمین ماست. جمشید مشایخی (در نقش کمال‌الملک)، عزت‌الله انتظامی (در نقش ناصرالدین شاه)، علی نصیریان ( در نقش مظفرالدین شاه)، داود رشیدی (در نقش رضا شاه) و محمد علی کشاورز (در نقش اتابک اعظم) جلوی دوربین علی حاتمی قرار گرفتند و اثری را خلق کردند که حالا جزو خاطره‌های مشترک نسل‌های مختلف است.

بهرام بیضایی در جایی درباره یکی از دیالوگ‌های این اثر گفته است (نقل به مضمون): بهترین دیالوگ را علی حاتمی در فیلم «کمال الملک» درباره فرش ایرانی گفته است: جایی که کمال الملک خطاب به یارمحمد که یک بافنده فرش است، می‌گوید: استاد تویی، هنر، این فرشه، شاهکار این تابلوست، دریغ همه عمر یک نظر به زیر پا نینداختم. هنر، این ذوق گسترده است، شاهکار، کار توست...»

۲۴۱۲۴۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1382592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهرام IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    14 0
    با احتساب سکه ۳۵۰۰تومانی میشود ۱۶۰ میلیون تومان
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      3 0
      اون زمان مایلی کهن تازه 28 سالش بود !
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    1 1
    اگر اشتباه نکنم پیکان صفر 180 هزارتومن بود، رنو بیست تومن کمتر. یعنی دو تا قرارداد باید میبست که به یک پیکان برسه. حقوق یک کارمند معمولی باسابقه کار ده تا پونزده سال بین چهار هزار تا شش هزار تومن بود. شب عید هم دو یا سه سکه عیدی میدادن.
  • حسینی دولت آبادی از قزوین IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    0 0
    در سال 1362 پایه حقوق 1900 تومان بوده. گردش کنیم 2000 تومان. یعنی 45 برابر یه پایه حقوق گرفتن. پایه حقوق امسال گردش کنیم دو میلیون تومانه که چهل و پنج برابرش میشه 90 میلیون تومان که در برابر دستمزدهای فعلی چیزی نیست. البته ناگفته نماند تورم اون زمان کمتر بود و همینطور مقدار بازیهایی که به ایشان میرسید هم بیشتر بود.
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    1 0
    خوب اون زمان ملاک هنر بود و هنوز خون هنرمندان فاسد نشده بود هنوز چیزهایی از کار و زحمت مثل قدیم باقی مانده بود