۲۵ کانون ملخ صحرایی در خراسان جنوبی شناسایی شد

ایرنا نوشت: رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ۲۵ کانون آلوده به ملخ صحرایی در این استان با پیش‌بینی وسعت ۴۰ هزار هکتار شناسایی شده است.

غلامرضا قوسی افزود: نخستین ریزش ملخ صحرایی مهاجر را طی یک هفته گذشته در شهرستان نهبندان شاهد بودیم.

وی بیان کرد: ملخ صحرایی در این مناطق به رنگ زرد لیمویی در حال جفت‌گیری و تخم‌ریزی است که از چهارم اردیبهشت امسال مبارزه با این آفت به وسیله دستگاه‌های «یو ال وی» پاش آغاز شد و تاکنون یک‌ هزار و ۳۰۰ تا یک‌ هزار و ۵۰۰ هکتار سم پاشی صورت گرفته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۱۷ هزار هکتار در شهرستان نهبندان، ۵۰ هکتار در شهرستان سربیشه و ۱۰ هکتار در شهرستان زیرکوه آلوده شده است البته براساس آخرین پیش‌بینی‌ها احتمال اینکه ۴۰ هزار هکتار از مراتع و مزارع استان به این آفت آلوده شده باشد، وجود دارد.

وی تصریح کرد: این آمار به دلیل هجوم گسترده و طغیانگر به صورت روزانه در حال تغییر است و با توجه به بارندگی‌های اخیر مراتع سبز، رطوبت کافی در حاشیه رودخانه‌های قدیمی، مسیل‌ها و دشت‌های دارای خاک نرم محیط مناسبی برای تخم‌ریزی آفت است.

قوسی با اشاره به رصد و پایش روزانه مناطق مختلف استان به خصوص شهرستان‌های مرزی گفت: در حال حاضر مناطق شمالی استان سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان به آفت ملخ صحرایی آلوده است و چون خراسان جنوبی با این مناطق هم مرز است احتمال ریزش آفت به استان از این مناطق زیاد است، البته احتمال ورود ملخ‌ها از کشور افغانستان هم وجود دارد.

وی با بیان اینکه ملخ صحرایی به صورت گله‌ای پرواز می‌کنند و قدرت پرواز روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر را دارد افزود: این آفت هنوز در مرحله تخم‌ریزی و جفت‌گیری است و طی ۲۰ تا ۲۵ روز بعد پوره‌های ملخ نمایان شده است.

وی اظهار داشت: براساس پیش‌بینی کارشناسان جهاد کشاورزی اگر سم‌پاشی در مرحله تخم‌ریزی با استفاده از دستگاه‌های سم پاش پیشرفته به خوبی انجام شود، ۴۰ تا ۵۰ درصد مبارزه موفق خواهد بود البته این ملخ‌ها پنج نسل دارند که قدرت تخریب نسل چهارم و پنجم آنها بسیار بالا است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: این ملخ‌ها بیشتر به مراتع استان خسارت وارد کرده‌اند و در شهرستان نهبندان هجوم آنها به مزارع دیم هم مشاهده شده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته نیز در منطقه نهبندان درگیر آفت ملخ صحرایی بودیم اضافه کرد: پیش‌بینی هجوم و بازگشت دوباره ملخ‌ها را در سال جاری داشتیم و از چند ماه گذشته نسبت به تهیه سم و دستگاه‌های سم پاش برای مبارزه اقدام کردیم.

قوسی گفت: امسال هجوم ملخ‌ها بسیار گسترده بود که امکانات موجود ما برای مبارزه جوابگو نیست و پیگیر تهیه سم پاش و امکانات لازم از وزارتخانه هستیم که معاونت حفظ نباتات وزارتخانه قول تخصیص اعتبار برای خرید امکانات مبارزه‌ای لازم را داده است.

وی افزود: همچنین از طریق وزارت جهاد کشاورزی پیگیر تهیه دستگاه سم پاش از استان‌های همجوار از جمله خراسان رضوی و خراسان شمالی هستیم که کمتر درگیر آفت هستند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: در ستاد بحران استان ویژه ملخ صحرایی هم مقرر شد جهاد کشاورزی نسبت به آموزش افراد، تهیه سموم، سم پاش و امکانات لازم اقدام کند و برای مبارزه ضربتی از امکانات و ظرفیت دستگاه‌های متولی، نیروهای بسیج، جهادی و مردمی و نیروهای نظامی و انتظامی استفاده شود.

موج جدید ملخ‌های صحرایی اواخر سال گذشته وارد کشور شد و عملیات مبارزه با این آفت تاکنون در استان‌های مختلف از جمله بوشهر، هرمزگان، فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان و خوزستان انجام شده است.

هیات وزیران اردیبهشت امسال به پیشنهاد وزارت کشور و تأیید سازمان برنامه و بودجه با اختصاص ۲۰۰ میلیارد ریال به صورت هزینه‌ای و تملک دارایی سرمایه‌ای (به نسبت مساوی)، به منظور مبارزه کامل با آفت ملخ صحرایی در برخی استان‌های کشور موافقت کرد.

ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان نیز روز گذشته (پنجشنبه) به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد.

معاون استاندار در این نشست مدیران دستگاه‌های اجرایی و نیروهای ارتش، بسیج و نیروی انتظامی را برای مقابله با آفت ملخ صحرایی فراخواند. 

سید کمال الدین میرجعفریان گفت: با بررسی‌هایی که کارشناسان جهاد کشاورزی انجام داده‌اند، در حال حاضر در چهار شهرستان مرزی استان، کانون‌هایی از آلودگی به این آفت شناسایی شده‌اند. 
وی با اشاره به پیش بینی‌هایی که در زمینه احتمال شیوع این آفت در استان در پایان سال گذشته شده بود افزود: ضمن اعلام آماده باش به همه دستگاه‌ها از متولیان امر خواستیم نسبت به تامین سم و تجهیزات مورد نیاز اقدامات لازم را انجام دهند.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1383426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =