۰ نفر
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۹
زیتون از دیر باز سمبل صلح بوده است

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد : مطالعه متون قدیمی نشان می دهد که تمدن هایی که در آنها زیتون وجود داشته به آن افتخار می کرده اند و نشان و سمبل صلح بوده است

سید رحمت الله پریچهر در در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین اظهار کرد:   :
پزشکان عهد باستان به خواص غذایی و دارویــی زیتون آشنا بودند و روغن آن را برای انعطاب پذیری ماهیچه های ورزشکاران و لطافت پوست و درخشندگی مو و حفظ و زیبایی انسان ها تجویز می نمودند. 

این مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد:
در ادیان مختلف از زیتون به عنوان درخت مقدس و مبارک نام برده شده است به طوری که در قرآن کریم، خداوند سبحان در سوره های مبارکه تین به آن سوگند یاد کرده است و در نور، انعام، عبس و نحل از آن نام برده شده است. 

تنها نماینده رسمی ایران در شورای بین المللی زیتون تصریح کرد: رسول اکرم (ص) در حدیثی فرموده است: روغن زیتون غذای من و همه ی انبیاء است. 

پریچهر گفت : مبدا و مرکز زیتون را برخی از پژوهشگران ایران (منطقه زاگرس) و برخی نیز سوریه، فلسطین و آسیای صغیر می دانند که بعدها به یونان ، ایتالیا و اسپانیا راه یافته است. 

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی ابراز داشت: وجود درختان قدیمی در اسفندقه کرمان، لرستان، گرگان، رودبار، کرمانشاه، طارم و نقاط دیگر نشان دهنده پیشینه زیتون کاری در ایران می باشد. 

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه روغن و کنسرو مهم ترین فرآورده های زیتون به شمار می آیند، گفت: امروزه استفاده از آن به عنوان دارو، لوازم آرایشی و بهداشتی در صنایع چوب استفاده می شود. 

وی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر میزان سطح زیرکشت آن در دنیا بالغ بر ۱۱ میلیون هکتار و بیش از ۱۷ میلیون تن محصول تولیدی می باشد. 

پریچهر گفت: به دلیل اهمیت روغن زیتون به عنوان یک غذا- دارو از سال ۱۳۷۲ طرح توسعه و اصلاح باغ های زیتون کشور به منظور تأمین بخشی از روغن خوراکی مورد نیاز، ایجاد اشتغال و استفاده از منابع آب و خاک و بهبود پایداری برای اقتصاد کشاورزی آغاز به کارکرد که با تلاش همه دست اندرکاران به ویژه باغداران پرتلاش و زحمت کش امروز سطح زیر کشت اقتصادی بالغ بر ٩٥ هکتار در ۲۶ استان و تولیدی درحدود ۱۵۰ هزار تن می باشد و برای استفاده از همکاری های بین المللی و بهره برداری از داشتن فنی روز دنیا، ایران به عضویت شورای بین المللی زیتون (I.O.C) پذیرفته شده و یکی از کشورهای عضو این نهاد بین المللی است.

این مقام مسئول در پایان تاکید کرد: کشور ایران از لحاظ سطح زیرکشت شانزدهمین کشور و از لحاظ تولید زیتون دوازدهمین کشور بزرگ تولیدکننده این محصول در دنیا به حساب می‌آید.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1383470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =