۱۷ نفر
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
بیرانوند در کنار دروازه‌بان افسانه‌ای منچستر

سایت انگلیسی «پادیپاور» در مطلبی پنج بازیکن متخصص در زمینه پرتاب‌های دست را در تاریخ فوتبال انتخاب کرده که علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان ملی‌پوش پرسپولیس یکی از این نفرات است.

به گزارش ورزش سه، پرتاب‌های دست در فوتبال یکی از حربه‌های مربیان برای ایجاد موقعیت‌های گلزنی برای مهاجمان است. این تخصص هم در پرتاب‌های دروازه‌بان‌ها و هم در پرتاب اوت می‌تواند برای تیم‌ها گره‌گشا باشد. سایت انگلیسی «پادیپاور» در مطلبی پنج بازیکن متخصص در این زمینه را در تاریخ فوتبال انتخاب کرده که علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان ملی‌پوش پرسپولیس یکی از این نفرات است. در گزارش این سایت آمده است: «فوتبال همان‌طور که از نامش پیداست ورزشی است که باید با پا انجام شود و استفاده از دست در آن کاربرد چندانی ندارد و حتی در بسیاری از موارد موجب ناکامی تیم‌ها و بازیکنان شده است؛ مانند اتفاقی که فصل گذشته در لیگ قهرمانان برای کیمپمبه، مدافع پاری‌سن‌ژرمن رخ داد و برخورد توب با دست او موجب اعلام خطای پنالتی به‌سود منچستریونایتد و حذف تیم فرانسوی از این مسابقات شد. با این حال می‌توان از دست‌ها استفاده مناسبی هم در این ورزش داشت و با پرتاب‌های خوب، فرصت‌های مناسبی برای تیم خود ایجاد کرد. در ادامه به بررسی پنج بازیکن متبحر در این زمینه می‌پردازیم.

پیتر اشمایکل

گلر دانمارکی دهه 90 منچستریونایتد علاوه‌بر واکنش‌های فوق‌العاده‌ای که داشت از یک خصوصیت دیگر هم بهره‌مند بود و آن‌هم پرتاب‌های بلند دستش بود که بارها پایه‌گذار ضدحملات شیاطین سرخ در بازی‌هایشان می‌شد. مثل گلی که اوله‌گنار سولشر، مربی فعلی تیم در سال 1996 و برابر ساندرلند به‌ثمر رساند. توپ با پرتاب دست مستقیم اشمایکل به این مهاجم نروژی رسید و او دروازه حریف را باز کرد. او قدرت بدنی بالایی داشت و لازم نبود فشار خیلی زیادی به خود بیاورد تا توپ را بیش از 60 یا 70 متر با دست پرتاب کند. چنین توانایی‌ای در کمتر انسانی وجود دارد.

روری دلاپ

هر تیمی پس از صعود به لیگ برتر نیاز به اسلحه‌ مخفی برای موفقیت برابر تیم‌های مدعی دارد، همانند کاری که این فصل شفیلدیونایتد در لیگ انجام داد و توانست با برنامه‌های تاکتیکی خوب خود حریفان را تحت‌تاثیر قرار دهد. استوک‌سیتی نیز در سال‌های گذشته بازیکنی داشت که مانند بازیکنان دارت، پرتاب‌های اوت را بسیار بلند و بادقت به‌سمت بازیکنان خودی می‌فرستاد و فرصت‌های گلزنی برای مهاجمان ایجاد می‌کرد. این شیوه برابر آرسنال آرسن ونگر جواب داد و یاران دلاپ با پرتاب‌های اوت او به برتری رسیدند.

اندی لگ

نام او در کتاب گینس به‌عنوان یکی از بازیکنانی که پرتاب‌های اوت بسیار بلندی داشته، ثبت شده است که البته رکورد 44.6 متری او بعدها توسط گرونمارک شکسته شد. این ملی‌پوش سابق ولزی در دهه‌های 80 و 90 میلادی و در تیم‌هایی چون ناتزکانتی، سوانسی، کاردیف و بیرمنگام به‌خوبی از این خصوصیت خود برای دادن پاس گل استفاده کرد.

علیرضا بیرانوند

احتمالا بیرانوند را از جام‌جهانی قبلی در روسیه به‌خاطر دارید؛ دروازه‌بانی که با واکنش‌های خوب خود توانست تیم‌ملی ایران را تا روز پایانی مرحله گروهی به صعود امیدوار نگه دارد و البته حرکت جالب میلاد محمدی، هم‌تیمی او در مصاف با اسپانیا که تصمیم داشت اوت‌دستی را با شیوه‌ای منحصربه‌فرد پرتاب کند در خاطره‌ها باقی‌مانده است. بیرانوند توانایی بالایی در پرتاب با دست دارد و وقتی توپ را به‌سمت مهاجمان تیمش می‌فرستد خودش را نیز به‌همراه توپ پرت می‌کند و با تمام قدرتش پشت توپ قرار می‌دهد. واقعا تصور اینکه او بتواند از محوطه جریمه خودی توپ را با دست پشت مدافعان حریف انداخته و برای مهاجمان فرصت تک‌به‌تک ایجاد کند بسیار دشوار است و غیرممکن به‌نظر می‌رسد اما او این کار را به‌خوبی انجام می‌دهد.

مگان کمپل

در سال 2017 فدراسیون فوتبال ایرلند با کمپانی گینس تماس گرفت تا نام این بانوی فوتبالیست در کتاب رکوردها ثبت شود. نکته بارز پرتاب‌های اوت‌دستی این بازیکن تنها به فاصله‌ای که او توپ را پرت می‌کند مربوط نمی‌شود. پرتاب‌های او بلند، قوس‌دار و باسرعت زیادی همچون یک موشک به سمت دروازه حریف فرستاده می‌شود و دفع آن برای مدافعان بسیار دشوار است. درست مانند یک ضربه کاشته. گلر تا آخرین لحظات نمی‌داند توپ به‌سمت تیر یک فرستاده شده یا تیر دورتر و این باعث می‌شود مهار این پرتاب‌ها برای حریف مشکل‌ساز شود.

256 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1383622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    5 15
    خخخ این یارو رو با کی مقایسه میکنین
  • حمیدکامکار IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    10 2
    خداحفظش کنه حداقل یکی هس نام ایرانم توسایتای معتبرخارحی ببره