فراهم سازی زمینه ایجاد ۲۴ موزه در آذربایجان شرقی

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با تشریح اهم اقدامات معاونت میراث فرهنگی آذربایجان شرقی طی سال جاری، فراهم سازی زمینه ایجاد ۲۴ موزه پیش بینی شده در استان را از دیگر برنامه‌های مهم عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی، علیرضا قوچی به تشریح برنامه‌ها و اهداف معاونت میراث فرهنگی استان در سال جاری پرداخت و افزود: مهم‌ترین هدف معاونت میراث فرهنگی استان در کنار سایر اهداف و ماموریت‌ها، حفاظت و صیانت بیش از پیش از ابنیه، محوطه و بافت‌های تاریخی با اقداماتی نظیر حفاظت فیزیکی، الکترونیکی، حفاظت از موزه، نظارت و سرکشی مستمر از اماکن مذکور است.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه معاونت میراث فرهنگی در صف مقدم حفاظت از مواریث تاریخی فرهنگی قرار دارد، لذا در تلاش مضاعف خواهیم بود تا از هر گونه ساخت و ساز غیر مجاز در بافت‌های تاریخی، تخریب آثار تاریخی، حفاری‌های غیر مجاز، تخریب آثار ارزشمند ثبت شده جلوگیری کرده و از حمایت و توان تشکل‌های مردم نهاد نیر در این راستا بهره‌مند شویم.

وی، پژوهش، مطالعه، مرمت، باستان شناسی، تشکیل جلسات مستمر شورای فنی در هماهنگی با معاونت میراث فرهنگی وزارتخانه، اتمام پروژه‌های نیمه تمام، مرمت‌های اضطراری، استحکام بخشی و پایدارسازی بناهای در معرض خطر را از دیگر برنامه‌ها و اهداف معاونت میراث فرهنگی استان عنوان کرد.

قوچی در ادامه با اشاره به شعار سال ۹۹ ایکوموس مبنی بر «فرهنگ‌های مشترک، میراث مشترک، مسئولیت مشترک»، توجه جدی این معاونت را بر حفاظت و صیانت از ابنیه و بافت‌های تاریخی در سراسر استان عنوان کرد و گفت: در راستای حفظ بافت‌ها و ابنیه تاریخی موجود در آن‌ها، لزوم رعایت کامل ضوابط و اصول بافت‌های تاریخی به شهرستان‌ها و شهرداری‌های مربوط به مناطق اعلام خواهد شد تا شاهد حفاظت بیشتر از این مناطق ارزشمند و بی‌بدیل باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط معاونت میراث فرهنگی استان، ثبت آثار ارزشمند منقول، غیر منقول، ملموس و ناملموس، طبیعی و حرائم استان نیز در دستور کار قرار گرفته است.

معاون میراث فرهنگی استان همچنین علاوه بر شناخت، شناسایی و مستندسازی آثار فرهنگی و تاریخی آذربایجان شرقی، ارتقا کیفی و کمی مرمت بناها و بافت های تاریخی، جلب مشارکت‌های مردمی در حفاظت و صیانت از آثار و برنامه‌ریزی برای جذب بهینه اعتبارات لازم برای حوزه مرمت را از دیگر برنامه‌های این معاونت طی سال جاری عنوان کرد.

وی گفت: با توجه به این‌که حفاظت از مواریث تاریخی مسئولیتی مشترک و همگانی است، لذا طی سال جاری پس از شناسایی کامل تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌هایی که برخی از بناهای تاریخی و ارزشمند را در مالکیت خود دارند، اقدامات مقتضی با هماهنگی‌های لازم در جهت حفاظت، نگهداری، مرمت و بازسازی آن‌ها انجام خواهد شد.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1384935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =