در این بیانیه آمده است: وزارت امور خارجه گرجستان نگرانی عمیق خود را اعلام داشته و بیانیه‌ نظامی طرف روس را به شدیدترین شکل ممکن محکوم می کند

کمتر از یک هفته تا سالگرد حمله روسیه به گرجستان زمانی باقی‌ است. حمله‌ای غافلگیر‌کننده که همگان را متعجب کرد. حالا باز هم تنش میان دو کشور وارد مرحله تازه‌ای شده است. وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای گرجستان را به تلاش برای به تشنج کشیدن منطقه اوستیا جنوبی متهم کرد. روسیه که پس از درگیری در آبخازیا و اوستیا جنوبی با نیروهای گرجستان، به تنهائی استقلال این دو منطقه را به رسمیت شناخت، در همین بیانیه تأکید کرده است که در صورت ادامه تنش‌زایی گرجی‌ها در اوستیا جنوبی روسیه برای دفاع از حقوق جدایی‌طلبان در این منطقه وارد ماجرا خواهد شد و البته از تمامی امکانات خود نیز استفاده خواهد کرد.

همزمان با این موضع‌گیری کرملین، تفلیس نیز مسکو را به انجام یک تهدید آشکار و داشتن اهداف خطرناک در مورد گرجستان متهم کرد. پیش از این وزارت دفاع روسیه، گرجستان را به شلیک چندین خمپاره و نارنجک طی چهار روز گذشته به مرکز منطقه جدایی‌خواه اوستیای جنوبی متهم کرده بود. این وزارتخانه در بیانیه‌ای که بوی تهدید از ان به مشام می‌رسیداعلام کرد که دولت این کشور از این قبیل اقدامات بسیار نگران است. مسکو در شرایطی استقلال این دو منطقه را به رسمیت شناخته است که در جامعه جهانی تنها نیکاراگوئه در این مسیر با روسیه همراه شده است.

در شرایطی که هنوز از منظر جامعه جهانی دو منطقه اوستیا جنوبی و آبخازیا جزئی از گرجستان هستند، روسیه این حق را برای خود قائل است که تفلیس را به واسطه فعالیت‌هایش در قفقاز مورد مؤاخذه قرار دهد. هفتم اگوست سال گذشته میلادی بود که روسیه با حمله به گرجستان خشم دیگر اعضای ناتو البته در رأس آنها ایالات متحده را برانگیخت. تفلیس در حالی از سوی مسکو به شلیک به سوی اوستیا جنوبی متهم می‌شود که وزارت امور خارجه گرجستان هرگونه تیراندازی از سوی گرجستان را رد کرد. سخنگوی این وزارتخانه با تهدید آشکار خواندن این اقدام‌های روسیه، نسبت به افزایش تنش در منطقه توسط مسکو هشدار داد.

 در بخشی از این بیانیه آمده است: وزارت امور خارجه گرجستان نگرانی عمیق خود را اعلام داشته و بیانیه‌ نظامی طرف روس را به شدیدترین شکل ممکن محکوم کرده و هدف آن را بی‌ثباتی بیشتر اوضاع و شروع یک سناریوی خطرناک می‌داند.

لفاظی میان مسکو و تفلیس در شرایطی ادامه دارد که روسیه تمام تلاش خود را برای یارکشی جدید در منطقه آغاز کرده است و سعی در جلب نظر کشورهای همسایه برای ایستادن در کنار خود در برابر گرجستان و اوکراین را دارد. هر دو کشور از متحدان منطقه‌ای ایالات متحده هستند. پس از سفر جوبایدن معاون اول رئیس‌جمهوری ایالات متحده به گرجستان و سخنان تند و تیز او در خصوص دخالت‌های روسیه در امور داخلی گرجستان بود که روس‌ها بیش از پیش نسبت به اتحاد میان تفلیس و واشنگتن علیه خود مشکوک شدند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 13852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =