۳ نفر
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۱
غلبه رویکرد کمی و غفلت از محتوا در پوشش اخبار زلزله دماوند

بامداد نوزدهم اردیبهشت زلزله ۵/۱ریشتری شهر تهران را لرزاند و شبکه خبر پوشش مناسبی را در این زمینه انجام داد؛ اما تعداد زیادی خطا در نحوه این پوشش خبری وجود داشت.

راهبرد شبکه خبر در پوشش اخبار زلزله فعال اما رویکرد آن همانند قبل کمی و رویدادی بود؛ باوجود بسیج خبرنگاران شبکه خبر و ارتباط زنده تلفنی و تصویری با آنان، غلبه رویکرد کمی و  آمادگی محتوایی ناکافی در گزارش بحران مشهود بود؛ استفاده از واژه هایی مثل «هنوز به پمب بنزین حمله نشده است»، اگر چه سهوی بود اما از نکات قابل ذکر است.

شروع زیر نویس شبکه خبر از حدود ۱:۰۴ دقیقه #باتاخیر اما ارتباط با مسئولان از حدود ساعت ۱ بامداد خیلی سریع ( آقایان دکتر مرادی، سلیمی، مهماندار، کولیوند، نجار و... ) بود. با وجوداین ادعای آقای سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات در ساعت حدود ۱ بامداد مبنی اعزام تیم‌های ارزیاب فقط چند دقیقه بعد از زلزله و هماهنگی با این تیم‌ها در این مدت کم، شایسته پیگیری و درخور تامل است.

استفاده از کارشناسان مرتبط و مطمئن در ارتباطات تلفنی و تصویری در مواقع بحران ضروری است اما شبکه‌خبر تا ساعت نوشتن این یادداشت فقط با سه روانشناس و کارشناس مذهبی  (دکتر حاجی‌آبادی در ساعت ۲:۳۶دقیقه، دکتر قیصری در ساعت ۳:۴۳دقیقه و آقای شهاب مرادی در ساعت ۱:۵۵دقیقه) ارتباط تلفنی داشت.

مردم در کنار نیاز خبری به اطلاعات‌ آموزشی در زمان بحران نیاز دارند. باوجود اینکه رسانه‌های حرفه‌ای از قبل بسته‌های آموزشی تصویری و گرافیکی  و ... را آماده و در این مواقع انتشار می‌دهند اما شبکه‌خبر از این ظرفیت استفاده نکرده است. در مقابل در فضای مجازی به این نیاز به وفور پاسخ داده شده است.

پخش زنده تصاویر نخستین جلسه مدیریت_بحران دماوند در ساعت ۳:۰۷دقیقه بامداد مهم است؛ اما به نظر می‌رسد نخستین ارتباط با خبرنگار در ساعت ۳:۳۷دقیقه و با تاخیر بوده است.

اگر چه آقای نجار، غائب بزرگ بحران‌ کرونا بوده است، اما سایت سازمان مدیریت بحران بر خلاف بحران گذشته به خبر مرتبط (مصاحبه با نجار، دستور وزیر کشور به استاندار تهران، احتمال وقوع پس لرزه‌های دیگر) را منتشر کرده است که با توجه به انتقادهای قبلی‌ام به این سازمان، قدمی درخور قدردانی است.

 با توجه به اهمیت فضای ‌مجازی و تغییر مصرف ‌رسانه‌ای مردم، حضور فعال متولیان بحران از جمله صداوسیما و سازمان مدیریت بحران کشور ضروری است.

* منتشر شده در صفحه اینستاگرام نویسنده . ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ 

۲۵۸۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1385690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
    0 0
    حق با شماست