اظهارات دبیرکل ناتو درباره انگیزه اصلی این سازمان برای ادامه فعالیت

ایرنا نوشت: ینس استولتنبرگ دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت، تا زمانی که سلاح‌های اتمی وجود دارند ناتو یک ائتلاف هسته ای باقی می‌ماند و بر اهمیت توافق‌های بازدارنده این ائتلاف تاکید کرد.

استولتنبرگ در مصاحبه با روزنامه ولت آلمان گفت توافق های بازدانده باعث حمایت از ائتلاف دربرابر سلاح های هسته ای است.

وی از «تعهد آشکار برلین به توافق های بازدارنده هسته ای» استقبال و تاکید کرد هر چند ناتو زرادخانه هسته ای خود در اروپا را تا ۹۰ درصد کاهش داده است اما ناتو همچنان ائتلافی هسته ای باقی خواهد ماند.

استولتنبرگ افزود، توافق های هسته ای ائتلاف امروز مثل همیشه مهم بوده اند و به مثابه سپر اتمی برای متحدان اروپایی هستند.

اظهارات دبیر کل بعد از اظهارات  استفان سیبرت سخنگوی دولت آلمان مطرح شد که هفته گذشته به خبرنگاران گفت برلین می تواند «کمک مناسبی به مفهوم بازدارندگی هسته ای ناتو کند که در توافق ائتلافی سال ۲۰۱۸ مرکل تشریح شده است.»

وی بدون ارائه جزییات بیشتری اظهار داشت برخی از کشورها سلاح های هسته ای را ابزاری برای درگیری های نظامی قلمداد می کنند و مادام که این مساله وجود دارد باور ما این است که همچنان به حفظ بازداندگی هسته ای نیاز هست.

مجله اشپیگل پیشتر گزارش داده بود که آمریکا به طور مخفیانه سلاح های هسته ای را که در پاییز سال ۲۰۱۹ در پایگاه هوایی بوشل آلمان مستقر کرد، مدرنیزه کرده است.

هر چند بمب های مستقر در این پایگاه هوایی بخشی از توافق های تبادل هسته ای است، هنوز آلمان و آمریکا رسما وجود آنها را تایید نکرده اند. این در حالی است که محل نگهداری بمب های B-۶۱ همچنان از مسائل محرمانه دولتی است.

مارس ۲۰۱۰ پارلمان آلمان قطعنامه ای را تصویب کرد و خواستار خارج کردن سلاح های هسته ای آمریکا از این کشور شد. دولت آلمان در آن زمان گفت که بدون هماهنگی با شرکای خود در ناتو گفت که از هر گونه اقدام یکجانبه خوددداری خواهد کرد.
 

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1385699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =