لاک‌پشت‌های دریایی در سواحل استان بوشهر پایش شدند

لاک‌پشت‌های دریایی با همکاری کارشناسان حفاظت محیط زیست و شرکت پتروشیمی مبین در پارک ملی دریایی دیر- نخیلو شامل ام‌الگرم، نایبند، جزایر خارک و خارکو در استان بوشهر پایش و علامت‌گذاری شدند.

به گزارش خبرآنلاین از بوشهر، یکی از ظرفیت‌های مهم نقاط حفاظت شده دریایی و ساحلی استان بوشهر، زیست و لانه‌گزینی لاک‌پشت‌های دریایی است.
تاریخ زندگی لاک‌پشتان دریایی تقریبا با زندگی تمام خزندگان عجین بوده و حضور این خزنده بزرگ در سطح کره زمین سبب دگرگونی حیات جانوری و دوره های متعدد زمین شناسی شده است .

 کارشناس موزه و ژنتیک اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به تاریخچه لاک‌پشتان اظهار داشت:بر اساس سنگواره‌های موجود و فرضیات مختلف حضور لاک‌پشتان در سطح کره زمین و دریاها به حدود ۲۷۵ میلیون سال قبل و به دوره ژوراسیک از تاریخ زمین شناسی بر می‌گردد.

حسین جعفری افزود: از قرن ۱۸ میلادی به بعد افزایش جمعیت و مصارف انسانی و عوامل دیگرهمچون آلودگی در سطوح مختلف سبب کاهش جمعیت این خزنده شده است.

وی با بیان اینکه لاکپشت‌های دریایی برای تخم گذاری به سواحل شنی مهاجرت می‌کنند خاطر نشان کرد:همه ساله درسواحل و جزایر استان بوشهر شاهد حضور لاک‌پشت‌های دریایی برای لانه گزینی و تخم گذاری هستیم.

 کارشناس موزه و ژنتیک اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر زیستگاه‌های لاک‌پشتان در استان را پارک ملی دریایی نایبند،  جزایر ام‌الگرم و نخیلو در پارک ملی دریایی دیر- نخیلو، جزایر خارک و خارکو نام برد و افزود:گونه‌هایی که برای تخم گذاری به سواحل مناطق ذکر شده مهاجرت  می‌کنندگونه پوزه عقابی است که پراکنش وسیعی در سطح استان بوشهر دارد .

جعفری با بیان اینکه لاک‌پشت سبز در جزیره خارک و خارکو برای تخم گذاری مهاجرت می‌کند خاطر نشان کرد: پایش لاک‌پشت‌های دریایی همه ساله در مناطق یاد شده در استان بوشهر انجام می‌شود .

وی از اجرای طرح پایش لاک‌پشتان دریایی با حمایت شرکت پتروشیمی مبین خبر داد و تصریح کرد:پایش لاک‌پشتان شامل حراست و پاکسازی از زیستگاههای تخم گذاری، بیومتری لاک‌پشت‌ها، بیرومتری و شمارش تخم لاک‌پشت‌ها و تگ گذاری آنها می‌باشد .

کارشناس موزه و ژنتیک اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود: مساعدت مالی شرکت پتروشیمی مبین و همچنین همراهی جوامع بومی محلی هر منطقه نقش موثری در انجام پایش لاک‌پشت‌ها دارد .

تخم‌گذاری لاک پشت‌های دریایی هر ساله تا تیرماه است و جوجه لاک‌پشت‌ها از مرداد ماه از تخم بیرون می‌آیند و راهی دریا می‌شوند.

بر اساس این گزارش  لانه گزینی و تخم‌گذاری وخروج جوجه از تخم‌ها حدود ۲ ماه طول می‌کشد که جوجه لاک‌پشت‌ها به‌صورت متناوب از اریبهشت تا مرداد ماه در متاطق یاد شده مشاهده می‌شوند.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1386743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =