۰ نفر
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۲
تغییر کاربری «گرگ‌های تنها» در «راند صلیبی»

نورنیوز نوشت: سازمان سیا از حدود 7 ماه قبل با ایجاد تشکیلاتی تحت عنوان «راند صلیبی» که مقر آن در یکی از کشورهای عربی منطقه است ضمن جذب و به‌کارگیری کارشناسان و افراد مرتبط با جریان‌های سلفیت جهادی، برنامه‌ریزی برای سازماندهی هسته‌های جدید گروه‌های وابسته به القاعده و داعش را آغاز کرده است.

بیش از دو ماه است که هسته‌های کوچکی از گروه داعش فعالیت مجدد خود را در برخی استان‌های عراق از جمله الانبار، دیالی و صلاح الدین آغاز کرده و با انجام عملیات ایذایی، بمب گذاری و حمله به پایگاه‌های نظامی موجب شکل‌گیری ناامنی در بخش‌هایی از عراق شده‌اند.

هم‌زمان با این اقدامات، صفحات مربوط به این گروه در فضای مجازی نیز مجدداً فعال شده و ضمن بزرگ‌نمایی این تحرکات از انجام فعالیت‌های گسترده‌تر در آینده نزدیک خبر می‌دهند.

در حالی که آغاز اقدامات جدید گروه داعش در ابتدا نتوانست موجب شکل‌گیری حساسیت ویژه‌ای در مقامات و سازمان‌های امنیتی و انتظامی عراق شود، لیکن افزایش تعداد این اقدامات ضمن ایجاد تحرک بیشتر در نیروهای مقابله کننده با تروریسم در عراق، واکنش مقامات سیاسی این کشور را نیز به دنبال داشته است.

طراحی و اجرای سلسله عملیات رمضان از سوی الحشد الشعبی و ارتش عراق و پاک‌سازی مناطق آلوده در استان‌های مختلف این کشور از جدی شدن تهدید این گروه و عزم نیروهای نظامی و امنیتی برای مقابله و مهار سریع آن خبر می‌دهد.

پیشتر، برخی کارشناسان سیاسی و امنیتی در عراق، تحرکات اخیر داعش را که چون گذشته با پشتیبانی فعال رسانه‌ای نیز همراه است نشانه‌ای نگران‌کننده از قصد آمریکا و متحدان منطقه‌ایش برای سازماندهی مجدد داعش و تحمیل مجدد ناامنی، بی‌ثباتی وگسترش تروریسم در عراق قلمداد کرده بودند که اکنون اطلاعات متقن به‌دست آمده از منابع موثق آن را تایید می‌کند.

بر اساس اطلاعات دریافت شده، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از حدود ۷ ماه قبل با ایجاد تشکیلاتی تحت عنوان «رند صلیبی» که مقر آن در یکی از کشورهای عربی منطقه قرار دارد ضمن جذب و به‌کارگیری کارشناسان و افراد مرتبط با جریان‌های سلفیت جهادی، برنامه‌ریزی برای سازماندهی هسته‌های جدید گروه‌های سلفی جهادی وابسته به القاعده و داعش را آغاز کرده است.

صفحات جدید ایجاد شده در فضای مجازی نیز از سوی تشکیلات رند صلیبی مدیریت می‌شود و ضمن ارائه محتوای آموزشی مبتنی بر آموزه‌های سلفیت جهادی، سازماندهی، جذب و هدایت گروه‌هایی که در راهبرد قبلی داعش به عنوان «گرگ‌های تنها» فعالیت می‌کردند را نیز برعهده گرفته است.

بررسی محتوای صفحات ایجاد شده از سوی تشکیلات رند صلیبی در فضای مجازی نشان دهنده اطلاعات نسبتا دقیق اداره کنندگان این صفحات از شرایط حاکم بر هسته‌های فعال داعش در عراق و برخی دیگر از کشورهای منطقه است که خود از ارتباط نزدیک این تشکیلات با منابع دستگاه اطلاعاتی آمریکا خبر می‌دهد.

به دنبال تصویب قانون خروج نیروهای نظامی بیگانه از عراق توسط پارلمان این کشور، تحرکات گسترده‌ای از سوی آمریکا برای خنثی سازی این مصوبه و وادار نمودن هیئت حاکمه عراق برای عدم اجرای این قانون آغاز شده است.

آمریکایی‌ها ضمن هدایت جریان بازسازی داعش و برخی گروه‌های مرتبط با القاعده و پشتیبانی از آنها برای انجام عملیات در عراق، ایجاد بی‌ثباتی امنیتی در این کشور را پیگیری می‌کنند.

علاوه بر این و به صورت هم‌زمان ضمن انجام اقدامات سیاسی، رسانه‌ای و امنیتی، تضعیف سازمان الحشد الشعبی که زبده‌ترین ساختار مقابله با تروریسم در عراق است نیز از سوی آمریکایی‌ها دنبال می‌شود.

بر اساس برنامه اعلام شده، قرار است گفتگوهای راهبردی میان آمریکا و دولت عراق در ماه ژوئن آغاز شود که نتایج آن می‌تواند در تعیین آینده حضور و ایفای نقش آمریکا در عراق و منطقه بسیار حائز اهمیت باشد.

دولت جدید عراق که پس چندین ماه بی‌ثباتی در ساختار سیاسی این کشور توانست از پارلمان رأی اعتماد بگیرد با چالش‌های متعدد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ناشی از اختلاف گروه‌های سیاسی، کاهش شدید درآمدها به دلیل سقوط قیمت نفت، شیوع بیماری کرونا و مطالبات انباشته اجتماعی در این کشور مواجه است و در چنین شرایطی باید در مذاکرات ماه ژوئن با آمریکا از منافع عراق و مردم آن دفاع کند.

راهبرد سه پایه آمریکا برای تحت فشار گذاشتن دولت عراق، «فعال سازی مجدد داعش»، «تضعیف سازمان الحشد الشعبی» و «آغاز مجدد تظاهرات خیابانی» است که با پشتیبانی گسترده رسانه‌ای در حال پیگیری است.

افزایش انسجام گروه‌های سیاسی و قومی، ارجح دانستن منافع ملی به جای تمایلات و اهداف حزبی و پشتیبانی همه جانبه از دولت و البته نظارت دقیق بر عملکرد آن بر اساس راهبردهای مرجعیت حداقل اقداماتی است که می‌تواند دست دولت عراق برای دفاع از منافع مردم این کشور در مذاکرات ماه ژوئن با آمریکاییها را پر کند.

310 23310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1387821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =