۰ نفر
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
فناوری‌های پسا کرونایی و سبک زندگی نوین

مدتی است قصد کرده ام تا در نوشته‌هایم اسمی از ویروس پنج حرفی کرونا نیاورم اما نمی‌شود.

این روزهای خوب بهار قران و طبیعت دلهای مردم ایران شکوفه باران مهر و محبت است و در هر کوی و برزن و محله و شهر مهر و محبت می بارد و برای از بین بردن ضررها و اسیب های این ویروس کمک مومنانه و همدلی و همراهی هیجان انگیزی در فضای مجازی و حقیقی راه افتاده است.

سبک زندگی بسیاری از مردم در رده های سنی تفاوت کرده است از بزرگ ترها تا کوچکترها از مدیران تا کارکنان و خلاصه کلام در ایام پسا کرونایی سبک های جدیدی در میان مردم تجربه می شود خرید های اینترنتی جان گرفته است دید و بازدید های مجازی قوت گرفته و معادلات بانکی هم به صورت غیر حضوری استقبال بیشتری داشته است برای تامین بسیاری از نیازها و بر اورده کردن بیشترین ما یحتاج ضروری از فضای مجازی استفاده می شود اینترنت برای خیلی ها دیگر تفریح و سرگزمی نیست و فن اورانه به این فن اوری مدرن نگاه م یکنند و تمام تلاششان ان است که بهترین و بیشسترین سود را ببرند.

 در بسیاری از شهرها رفت و امدهای غیر ضروری در واقع کاهش یافته است و مردم فهیم و صبور برای از بین بردن و کمتر شدن اسیب های این ویروس تلاشی مضاعف کرده اند اما این همه تلاش و کوشش هم چنان میزان خسارت های مادی و جسمی را کاهش نداده است.

در خانه ماندن ها اگر فواید بسیاری داشته است اما ظرفیت های اهل منزل را هم به چالش کشانده است و گاهی شنیده می شود در مکالمات و تعامل های رایج اهل منزل کار به جاهای باریک هم کشیده می شود و با واکاوی برخی از رفتارها مشکلاتی نیز سر باز می زنند و باعث بحث و جدل می شود همن چنان که از برکات در منزل ماندن تولید محتو.ا برای فضای مجازی بوده است بحثی که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و شاید در اینده بازار روان شناسان و وروان کاوها از رونقی خاص بهره مند شوند و هصد البته این روز ها مشاوره های دگر اندیشانه و نو اندیشانه ای در فضای مجازی و در برخی پلت فرم های محبوب ایرانی فعال شده اند و می شود تلاش تمام افراد در صنوف و حرف و مشاغل مختلف با سلایق و تفکرهای خاص و روشنفکرانه و عادی را در تولید محتوای فضای مجاتزی مشاهده کرد.

این روزها محتوای تولید رسانه ای نیز دستخوش تغییرات جذاب و جالبی شده است محتوای  رسانه ای می تواند اشکال گوناگونی به خود بگیرد و ویژگی های مختلفی داشته باشد .محتوای رسانه ای  عبارت از هر چیزی است که توسط ذهن یا حواس انسان قابل دریافت باشد واز طریق رسانه منتقل می شود، به طور آشکار یا نهان معنایی دارد و یا به معنابخشی جزء دیگری با همین خصوصیات کمک  می کند.

تلاش خلاقانه برای تولید سبک جدیدی از برنامه های فرهنگی و هنری توسط  برخی نهادهای فرهنگی و سازمان های متولی فرهنگ و هنر در این ایام نیز  سبک جدیدی از خلاقیت و مدیریت تولید و انتشار محتوا را در بر داشته است از سوی دیگر کاربران فضای مجازی نیز بیکار نشسته اند و تلاش کرده اند تا با تولید محتوا بتوانند به کسب و کار های خانگی هم در کنار سایر فعالیت ها نگاهی تازه بیندازند و از فرصت در خانه ماندن نهایت بهره را بجویند.

راه اندازی برناه های زنده اینترنتی و پخش ان از برخی نرم افزارهای پر مخاطب و بالا بودن میزان بازدیدکنندگان نشان از موفقفیت و استقبال این دست برنامه هاست هم چنان که بسیاری از هنرمندان و فعالان فرهنگ و هنر و رسانه با برگزاری برنامه های زنده در فضای اینستا گرامی تجربیات و اثار خود را با مخاطبان و علاقمندان به اشتراک می گذارند اموزش های مجازی هم شکلی تازه به خود گرفته است و دانش اموزان و دانش جویان و اساتید نیز در فضای مجازی به تدریس و تعلم و یادگیری مشغول شده اند و کار به جایی رسیده است که ازمون مجازی نیز برگزار می شود و نهاد های متولی تعلیم و تربیت ایران اسلامی از نتایج برگزاری ازمون ها رضایت داشته و نمره قبولی دانش اموزان و دا نشجو.یان را تایید می کنند.

جلسات سطح عالی نهادها وقوای سه گانه نیز در فضای مجازی برگزار می شود و ارتباط میان مدیران عالی مقام و مدیران میانی نیز از همین طریق برقرار است و هیچ گونه خللی در روند مدیریت کشور ایجاد نگشته است در برخی موارد و بسیاری از نیازهای مردمی مراجعه حضوری از فرایند انجام کار حذف و خدمات به صورت غیر حضوری با کمترین زمان سرمایه ای و زمانی در حال برگزاری است و تمام این رفتارها و جلسه ها و برنامه های فوق الاشاره نشان از ان دارد که در ایام پس از کرونایی نیز می تواند بسیاری از این شیوه ها به صورت منظم برگزار شود و برای ان همه هزینه سرمایه ای و زمانی که به علت فرایند پیچیده اداری دست و پا گیر قبل ازان الزامی بود شیوه نامه ای نوین مدون و اجرایی کرد.

برگزاری برنامه های گفت و گو محور مدیران عالی رتبه نظام دور از تجمعات هر ساله نیز از دیگر اتفاق های پسا کرونایی است که در حوزه ارتباطات ایران اسلامی نقطه جدیدی از سبک برگزاری مراسم ها خواهد شد درست مانند دیدار های مجازی مقام معظم رهبری با گروه های صنفی مختلف در ایام قبل و حال حاضر ماه مبارک رمضان که با کیفیت و کمیت بینظیری برگزار شد.

برگزاری مراسم های نیایشی و ایینی ماه مبارگ رمضان انسال نیز که به صورت زنده از طریق رسانه ملی و فضای مجازی در حال پخش می باشد نیز نشان دهنده پذیرش سبک برگزاری نوین مراسم های ایینی است .

 با توجه به مباحث فوق و تغییرات قابل ملموس در فضای رفتاری فن اورانه این روزها به نظر می رسد سواد رسانه ای بسیاری از مردم و برخی مدیران رشد قابل توجهی داشته است و با مزیت ها و معایب فضای مجازی بیشتر اشنا شده اندافزایش معلومات و دانسته ای انان درباره تولیدکمک خواهد کرد تا محتوایی بی نقص و پر مغز انتشار یابد  مثلا  محتوای تولید کاربر در حالت عام چگونه است ؟

محتوای تولید کاربر  به هر نوع تولید محتوا اعم از  وبنوشت، چت، فروم، فیلم و ... گفته می شود که توسط کاربران تولید شود، به طور معمول  در شبکه های اجتماعی اتفاق می افتد و در حلقة تولیدات فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی قرار می گیرد. نکته قابل توجه در تولید این نوع محتوا  این است که این نوع از محتوا را افرادی تهیه کرده اند که در یک رسانه مشغول به کار نیستند و پولی هم در برابر محتوای تولیدی خود دریافت  نمی کنند درست مانند بسیاری از مردم که این روز ها بدون هیچ وابستگی به رسانه ای اعم از دولتی و خصوصی نسبت به تولید محتوا اقدام و به انتشار ان نیز همت کرده اند .

کمتر انسان فهیم و اندیشمندی است که نداند زندگی انسانی، در جریان تعاملات بشری شکل گرفته و در این مسیر، هر آنچه که این تعامل ها را تحت تأثیر قرار می دهد نه تنها مهم و اثربخش بوده که گاهی جریان ساز تلقی  می شود. از اختراع واژگان، کاغذ، قلم وگرفته تا اختراع دستگاه چاپ گوتنبرگ و اختراع تلفن     گراهامبل هرکدام به نحوی بر جریان تعامل های بشر تأثیر  بسزایی گذاشته اند اما جدیدترین ابزاری که به شکل گسترده ای جهان را تحت تأثیر خود قرار داد و پیوند میان اطلاعات و ارتباطات  را چنان مستحکم کرد که گاهی آن را یکی می پندارند، ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات است و پس از ان و در پی رشد سریع این فن اوری تلفن های هوشمندی که در دسترس عموم جهان قرار گرفت و باعث رمز گشایی از سبک جدیدی از زندگی شد.

افرادی که تعامل های فرهنگی چند جانبه را در محیط زندگی خود تجربه می کنند، به شکل روزافزونی از فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی برای تقویت و بهبود شوایط جامعة مدنی خود استفاده می کنند؛ همچنین آنها در  فعالیتهای جمعی با  جهتگیری آگاهانه و فعالانه شرکت می کنند.

در میان مردم هر جامعه ای عده ای از افراد هستند که دارای سرمایه فرهنگی  عظیمی هستند -سرمایه ای تجسم نایافته و نا ملموسی که به شکل عینی وجود ندارد و ریشه در افکار ایده ها و ذهنیت انها دارد- و طبیعی است  افرادی که سرمایه فرهنگی بالایی دارند، نسبت به جامعه و محیط شهری که در آن زندگی می کنند، خود را بیشتر مسئول و متعهد بدانند. در واقع هر اندازه سرمایه فرهنگی موجود در میان شهروندان جامعه بیشتر باشد،  فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی که مورد استفاده قرار می گیرد  بیشتر است و به همین جهت تصمیم های بهتری در جامعه گرفته می شود و شاید تنها دلیلی که این روزها مباحث مربوط به فن اوری و بهره مندی از ابزار نوین و تلفن های هوشمنئ مورد توجه قرار گرفته است وجود ویروش منحوسی به نام کرونا در جهان امرو ز و اخرین سال قرن باشد که دوران نوین پسا کرونایی را به ارمغان اورد و باعث تغییرات ماهوی شود.

*روزنامه نگار و عکاس

* منتشر شده در ایرنا . ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹

۴۷۲۳۲

کد خبر 1388360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =