شرط و شروط پیش روی قالیباف برای رسیدن به ریاست مجلس/سلیمی نمین: مجلس دهم دچار خلاء هویتی و فکری شده بود

ایرنا نوشت: منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر نقش هماهنگ کننده رییس مجلس، گفت: اگر نمایندگان مجلس دهم معتقدند رییس مجلس همه کار بوده، این اشکال از مجلس است نه از رییس آن.

عزت الله اکبری تالارپشتی، درباره آخرین آرایش منتخبان مجلس یازدهم، گفت: سیاست‌های مجموعه شورای ائتلاف موجب شد ما اکثریت کرسی‌های مجلس را به دست آوریم، طبیعی است تفکر پیروز رییس مجلس یازدهم را انتخاب کند.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم درباره تشکیل کمیته ۷ نفره توسط عده‌ای از منتخبان اصولگرای مجلس برای انتخاب رییس و هیات رییس مجلس، گفت: با کسانی که جمع می‌شوند و احیاناً برای خود برنامه‌ریزی می‌کنند کاری نداریم؛  ولی ما به وحدت نیروهای انقلاب امیدوار هستیم ائتلاف پیروز یک رییس مجلس را برای خود انتخاب خواهد کرد.

اکبری تالارپشتی درباره تلاش برخی منتخبان برای کاهش اختیارات رییس مجلس یازدهم، خاطرنشان کرد: معمولاً همیشه نمایندگان جدید به مدیریت قبلی انتقاد می‌کنند، حالا اگر رییس قبلی مجلس از اختیارات ویژه‌ای برخوردار بوده است باید شرایط حاکم بر عرصه سیاسی را هم در نظر گرفت، ولی واقعیت این است که رییس مجلس هماهنگ کننده‌ای بیش نیست.

منتخب تهران در مجلس یازدهم افزود: به مسائل با دیدگاه مثبتی می‌نگرم و به آن رنگ جناحی نمی‌دهم و تنش‌ را نمی‌پسندم، چرا به جای پرداختن به کارهای جدی برای مردم حاشیه پردازی کنیم؟ بحث این است که مجلس به شکل جمعی اداره شود و اگر رییس مجلس اقدامی غیرقانونی یا فرا قانونی انجام می‌دهد نمایندگان باید اعتراض کنند. در مورد علی لاریجانی هم مقداری شلوغش می‌کنند.

رییس بی اختیار بی‌اثر است/تک تک نمایندگان که نمی‌توانند مجلس را اداره کنند

اکبری تالارپشتی خاطرنشان کرد: وقتی مجلس بی‌خاصیت و همیشه در حاشیه باشد و مجلسی کارشناسی و مقتدر نباشد، از راس خارج می شود. «اگر مجلس، مجلس باشد هیچ نماینده‌ای نماینده‌تر نخواهد بود حتی رییس مجلس». رییس قوه دارای جایگاهی است و باید اقداماتی انجام دهد و رییس بی اختیار هم بی‌اثر است.

این فعال اصولگرا ادامه داد: تک تک نمایندگان که نمی‌توانند مجلس را اداره کنند، به همین دلیل رییسی انتخاب می‌کنند که دارای اختیارات باشد. ولی اگر دوستان درباره مجلس دهم معتقدند رییس مجلس همه کار بوده، این اشکال از مجلس است نه از رییس آن.

اکبری تالار پشتی درباره شرط‌های پیش روی محمد باقر قالیباف برای کسب جایگاه ریاست مجلس یازدهم، گفت: اطلاعی از  این شروط ندارم.  قالیباف در مورد این که می خواهد نامزد ریاست جمهوری شود چیزی نگفته است روی گمانه‌زنی‌ها نمی‌توان حرف زد. اگر او خودش چیزی اعلام کرده باشد، می‌توان اظهار نظر کرد، بنابراین شرط و شروط منتخبان بی معنی است.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم یادآور شد: حاشیه‌ها را کنار بگذاریم و همه کمک کنند که کار جدی انجام دهیم، «حاشیه سازی کار بی‌عرضه‌هاست، آدم با عرضه برای ملت کار می کند، کمتر حرف می زنند و بیشتر کار می کند

اینکه گفته شود مجلس هیچ قوتی نداشته، درست نیست

عباس سلیمی‌نمین، درباره عملکرد مجلس دهم اظهار کرد: مجلسی که این روزها به پایانش نزدیک می‌شویم قطعا دارای قوت‌ها و ضعف‌هایی بوده است. اینکه گفته شود هیچ قوتی نداشته شاید خیلی بر اساس تحقیق و تامل جدی نباشد. بی شک مجلس اقداماتی در مسیر حل مسائل جامعه داشته و در کنار آن از ضعف‌ها و ایرادات جدی هم رنج برده است.

بنابر گزارش ایسنا، وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در این چهار دهه با آفاتی مواجه شده بود که برخی از این آفات مربوط به افراد و جریان‌ها و برخی هم متوجه جایگاه و روابط مجلس با سایر قواست. در این بین بعضی معتقدند در چهارچوب قانون موجود می‌توان این آفات را حل کرد. برخی هم چنین اعتقادی ندارند. بعضی این مسئله که قوه مجریه ابزارهایی برای آلوده سازی نمایندگان و نمایندگان هم ابزارهایی برای امتیاز گیری از قوه مجریه داشته باشند را به ساختار قانون مجلس مرتبط می‌ دانند و برخی معتقدند در همین ساختار قانونی فعلی هم این آفات قابل رفع است.

سلیمی‌نمین با بیان اینکه مجلس دهم دچار خلاء هویتی و فکری شده بود، خاطرنشان کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس هم پس از دوران ریاست توکلی، بدترین دوران خود را سپری کرد و پشتیبانی فکری از نمایندگان نداشت. سطح این مرکز تنزل یافت و لطمه جدی به آن وارد شد. در این شرایط نباید انتظار داشت که مجلس قوت فکری داشته باشد اما مهم این است که از این تجربیات درس بگیریم تا این اشتباهات در مجلس یازدهم تکرار نشود و مجلس یازدهم از آفات مجلس دهم دور شود.

سلیمی نمین در بخش دیگری از اظهارات خود تصریح کرد: نمایندگان در شهرستان‌ها با صرف هزینه زیادی وارد مجلس می‌شوند. جریان اصلاح طلب و اصولگرا هم عمدتا هزینه‌های انتخابات در تهران را قبول می‌کنند و کمک به شهرستان‌ها بسیار ناچیز است. زیرا برای آنها تهران اهمیت زیادی دارد.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1388592

برچسب‌ها