۰ نفر
۶ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۰

تا دیروز تنها افغانستان و عراق بود،امروز لیبی هم به جمع کشورهایی پیوست که مالیات آمریکایی ها را می بلعد

کریستوفر درو
پرواز هر جنگنده نظامی آمریکایی بر فراز لیبی 13 هزار دلار ، موشک های توماهاوک هر عدد یک میلیون دلار به اضافه هزینه رفت و آمد نظامیان و پیگیری های بیست و چهار ساعته پنتاگون برای موفقیت آمیز بودن هر پرواز. نمایندگان کنگره ایالات متحده در حال بررسی برآورد هزینه هایی هستند که جنگ لیبی تا کنون بر دست کشورشان گذاشته است .

برخی تحلیل گران اعتقاد دارند که تخریب آسان سیستم هوایی لیبی و تقسیم وظایف میان پنتاگون و ناتو تا حدی از هزینه های بر دوش آمریکا کاسته است . اگر قرار بود آمریکا به تنهایی در این نبرد حاضر شود بی شک هزینه حضور اولیه واشنگتن در لیبی به چند میلیون دلار می رسید. پیش از آنکه بمباران لیبی در نوزدهمین روز از ماه مارس آغاز شود، مرکز تحقیقات استراتژیک و برآوردهای بودجه ایالات متحده در گزارشی به برآورد هزینه های این جنگ پرداخت . بر این اساس هزینه اعمال منطقه ممنوع پرواز بر فراز لیبی چیزی میان 400 تا 800 میلیون دلار در مراحل ابتدایی بود. علاوه بر این اعمال نظارت نظامی بر فراز این منطقه هر هفته 30 تا 100 میلیون دلار بود. در همان زمان هم کارشناسان اقتصادی هشدار دادند که اگر واشنگتن حضور خود در این نبرد را کنترل کند و بیش از اندازه در آن غرق نشود می تواند به کاهش هزینه ها هم فکر کند. البته با آغاز جنگ اندک اندک هزینه ها هم سیر صعودی خود را آغاز کردند. با آغاز جنگ اندک اندک برآوردهای اولیه ایالات متحده هم اشتباه از کار درمی آید. ایالات متحده اکنون برای از پای درآوردن سیستم نظامی در لیبی باید حداقل 200 تا 400 مرکز را هدف قرار دهد. مرکز رادارهای وزارت دفاع لیبی ، مراکز فرماندهی و سایت های ضد حملات هوایی همه و همه باید تخریب شوند تا واشنگتن و اروپایی ها بتوانند خود را برنده بخوانند.

پنتاگون بخش اعظمی از این هدف ها را با 178 موشک خود که تاکنون 250 میلیون دلار خرج روی دست دموکرات ها گذاشته اند، تخریب کرده است . با این همه جنگ است و در جنگ باید از هزینه هایی سخن به میان آورد که ناگهان از راه می رسند. اندک اندک میزان حملات هوایی برای هدف قرار دادن نیروهای زمینی لیبی هم افزایش می یابد. واشنگتن قصد دارد از جنگنده های اف پانزده ای که آنها نیز 55 میلیون دلار خرج روی دست پنتاگون می گذارند استفاده کند. اکنون نیروهای ناتو به دنبال انهدام تانک های متعلق به ارتش لیبی هستند تا میزان قتل عام های عمومی را کاهش دهند. امریکایی ها و فرانسوی ها ادعا می کنند که در حال حاضر بیشترین تهدید از سوی نیروهای قذافی است .

هاریسون از موسسه برآورد هزینه ها در این خصوص می گوید: هر چه دایره فعالیت نیروهای زمینی طرفدار قذافی محدود تر شود باید هزینه بیشتری پرداخت کنیم و البته به تلفات بیشتری هم فکر کنیم. البته تقسیم مسئولیت ها میان ما و متحدان اروپایی تا حد بسیاری در این مسیر به کمک ما آمده است.
جان بوهنر از جمهوری خواهان ایالت اوهایو که ریاست کنگره را در اختیار دارد در این خصوص می گوید: با توجه به مقاومتی که از سوی طرفداران معمر قذافی شاهد آن هستیم باید اذعان کنیم که این جنگ می تواند پایانی نامشخص داشته باشد. هزینه های این جنگ نیز از آنچه که برآورد آقای اوباما بود بیشتر خواهد شد.

مقام های پنتاگون هنوز روند برآورد هزینه ها را به اتمام نرسانده اند. قرار است ظرف چند روز آینده وزیر دفاع رابرت گیتس و خانم هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه در کنگره حضور یابند و در خصوص هزینه های این جنگ برای نمایندگان توضیحاتی بدهند .ویلیام گورتنی که ریاست کادر اداری پنتاگون را عهده دار است در این خصوص می گوید:ناتو برای حضور تمام قد در این عملیات اعلام آمادگی کرده است. در حال حاضر جنگنده های نیروهای ائتلاف اهم عملیات را بر عهده دارند. در شرایطی که نیروهای ناتو همچنان اهم مسئولیت را بر عهده داشته باشند می توان از کاهش هزینه های آمریکایی سخن گفت که در حال حاضر در عراق و افغانستان هم درگیر است.
نیویورک تایمز 25 مارس/ ترجمه: سارا معصومی
48

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 139047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۶
    0 0
    این هزینه ها در برابر سودی که با اشغال لیبی عایدشان می شود بسیار ناچیز است آقاجان!!!
  • بدون نام IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۶
    0 0
    این هزینه ها در برابر سودی که با اشغال لیبی عایدشان می شود بسیار ناچیز است آقاجان!!!
  • بدون نام IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۶
    0 0
    استراتژي برد برد براي آمريكا هم حمايت از مردم ليبي با انهدام ارتش ديكتاتور بي رحم و هم ميداني براي آزمايش سلاحهاي غربي
  • بدون نام IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۶
    0 0
    30 سال نفت لیبی رو مفت بردند تا لیبی رو بسازند حالا خرابش می کنند تا سی سال دیگه هم نفتشو بخورند تا دوباره لیبی رو بسازند!
  • بدون نام IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۷
    0 0
    غربیهاهدفشون سرکوب موج اسلام خواهیه