میرلوحی:مردم درحال عبور از اصلاح طلبانند/آماده رقابت در ۱۴۰۰ هستیم

عضو شورایعالی سیاستگذاری اصلاح طلبان می‌گوید: دوستانی که می گویند آقای خاتمی، رهبری جریان اصلاحات را در اختیار نداشته باشد بگویند چه کسی باشد؟

به گزارش خبرآنلاین، در هفته های اخیر و در آستانه بیست و سومین سالگرد دوم خرداد، برخی چهره های اصلاح طلب همچون غلامحسین کرباسچی و عباس عبدی مطرح کرده بودند که سیدمحمد خاتمی نمی تواند رهبر جریان اصلاحات باشد. این اظهارات البته واکنش های زیادی را برانگیخت و بحث های مختلفی در محافل سیاسی و رسانه ای ایجاد کرد.

حالا محمود میرلوحی، یکی از اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان و از فعالان سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به این گونه نظرات می گوید: دوستانی که می گویند آقای خاتمی رهبری جریان اصلاحات را در اختیار نداشته باشد بگویند چه کسی باشد؟

هیچ کس انتظار ۲۰ میلیون رأی آوردن خاتمی را نداشت

او ضمن انتقاد از نبود احزاب در کشور، معتقد است که سیدمحمد خاتمی جایگاه رهبری خود را نه از طریق پارلمان اصلاحات و در یک جلسه و کنگره بلکه از طریق وجهه کاریزماتیکش کسب کرده است و تا زمانی که احزاب در کشور شکل نگیرند چاره دیگری برای انتخاب چنین فردی وجود ندارد.

محمود میرلوحی در گفتگو با خبرآنلاین با اشاره به بیست و سومین سالگرد دوم خرداد، گفت: امام (ره) پیش از انقلاب اسلامی و در ادامه آن فرمایشات زیادی مشخصا در حوزه مسائل سیاسی، آزادی ها و محدودیت اختیارات حاکمیت داشتند و این مباحث مطرح بود. اما تلنگر در زمان دولت دوم آقای هاشمی وارد شد که مشارکت مردم و رای آقای هاشمی به طور جدی به چالش کشیده شد و جامعه به مرور پیام هایی مبنی بر تغییر در سازوکار اراه کرد تا زمانی که آقای خاتمی در سال ۷۶ کاندیدا شد.

وی ادامه داد: هدف آقای خاتمی از حضور در انتخابات این بود که می خواهیم بگوییم ما هم با دیدگاهی متفاوت در این کشور حضور داریم و از سازوکار موجود در دولت و حاکمیت متفاوت فکر می کنیم. اما هیچکس انتظار رای ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزاری  به ایشان را نداشت؛ نه ما که در ستاد انتخابتی بودیم و نه خود آقای خاتمی.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: مشخص شد که فرمایشات امام در پاریس و قول هایی که انقلاب و نظام داده بود در حوزه های جمهوریت و آزادی به خاطر جنگ و مشکلات دهه اول انقلاب مورد توجه نبوده و حالا مورد خواست طبقه متوسط جامعه قرار گرفته و این مطالبات خود را در انتخابات ۷۶ نشان داد.

خاتمی نمی خواست برای بار دوم کاندیدای ریاست جمهوری شود

میرلوحی خاطر نشان کرد: زمانی که این جریان پیروز شد تازه اقدام به ارائه نظرات و تئوری ها کرد. از مردم سالاری، جامعه مدنی و بخش هایی از قانون اساسی که مورد توجه قرار نگرفته بود گفته شد به هرترتیب دوم خرداد و اصلاحات پیروز شد و چهار سال اول با فراز و فروهای زیادی توانست خود را به افکار عمومی معرفی و ثابت کند اما آقای خاتمی احساس کرد در حال مواجهه با یکسری مقاومت ها است به همین دلیل در دور دوم تصمیم بر کاندیداتوری نداشت اما افکار عمومی ایشان را بر حضور مجدد وادار کرد و رای ایشان از سال ۷۶ هم بیشتر بود که این موضوع پیام خاصی داشت.

این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین گفت: اما در این بین جریان رقیب خود را پیدا و شروع به ایجاد برخی بحران ها می کند. تصور آقای خاتمی این بود که می تواند برخی تصمیمات را به صورت قانون درآورد اما اینطور نشد. با این حال با وجود همه این موانع آقای خاتمی کار خود را با سرفرازی به پایان برد.

میرلوحی با اشاره به جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴، گفت: متاسفانه جریان اصلاحات در ادامه تصمیم مناسبی نداشت. با اینکه در سال ۸۴، ۶۰ درصد آرا را در اختیار داشت، به دلیل تعدد کاندیدا نهایتا آقای احمدی نژاد به مرحله بعد راه پیدا کرد و باقی ماجرا... . اما امروز که به گذشته نگاه می کنیم می بینیم که عملکرد و شاخص های دولت آقای خاتمی در حوزه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... همچنان نسبت به دولت های قبل و بعد خود ماندگارتر و بهتر است و نشان می دهد کشور در آن ۸ سال به موفقیت های چشمگیری رسید.

وی یادآور شد: اما بعد هم حوادث سال ۸۸ و آن گرفتاری ها برای جریان اصلاحات و کشور پیش آمد تا اینکه اصلاحات مجددا در سال ۹۲ سربرآورد و با حمایت از آقای روحانی نشان داده شد که همچنان زنده و تاثیرگذار است و این موضوع در انتخابات های سال های ۹۴ و ۹۶ هم ادامه پیدا کرد. هرچند ۶۰ تن از نمایندگان لیست امید نردبانی که با آن بالا رفته بودند را به پایین پرتاب کردند و به خودشان، مردم و اصلاحات ضربه زدند.

چرا فقط دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب باید انتخابات را رهبری کنند؟

میرلوحی در واکنش به اظهارنظر برخی اصلاح طلبان که می گویند «سیدمحمد خاتمی نمی تواند اصلاحات را رهبری کند»، گفت: مسئله این است که متاسفانه در کشور ما حزب به مفهوم ساختاری وجود ندارد و دو جریان اصلی سیاسی، انتخابات را رهبری می کنند و این مشکل بزرگی است.

این فعال اصلاح طلب تاکید کرد: به همین دلیل است که روز بعد از انتخابات کسی که پیروز شده می گوید به هیچ کس وابستگی ندارم و این یعنی به کسی پاسخگو نیستم؛ حالا با این شرایط  دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب خلا حضور احزاب را پر می کنند.

اگر خاتمی رهبر جریان اصلاحات نباشد چه کسی باشد؟

وی ادامه داد: اما در این بین دوستانی که می گویند آقای خاتمی رهبری جریان اصلاحات را در اختیار نداشته باشد بگویند چه کسی باشد؟ فردی که حرف و نظرش این گونه باشد. در عین حال باید در نظر گرفت این رهبری در یک جلسه و کنگره هم تعیین نمی شود بلکه به صورت کاریزماتیک شکل گرفته است.

ناچار به صبوری هستیم/چاره ای جز حرکت جبهه ای نداریم

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: چنین فردی در جریان اصلاحات وجود ندارد و در عین حال ساختار موجود هم طوری نیست که بگوییم رهبری جریان در فضایی همچون پارلمان اصلاحات انتخاب شود. حتی اگر پارلمان اصلاحات هم شکل بگیرد مسائل دیگری دارد و هنوز با همه ضرورت موجود، تا زمان رسیدن به چنین شرایطی ناچار به صبوری هستیم و همین حرکت جبهه ای باید ادامه پیدا کند چون چاره دیگری نیست.

اصلاح طلبان آمادگی رقابت در انتخابات ۱۴۰۰ را دارند اما...

میرلوحی در ادمه در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح طلبان می توانند در انتخابات ۱۴۰۰ خود را احیا و نظر جامعه و جوانان را به سوی خود جلب کنند و به قدرت برگردند، اظهار کرد: چرا آمادگی ندارند؟ بله دارند و باید داشته باشند؛ اگراحساس کنند می توانند مطالبات مردم را بیان کنند و با کاندیدای اصلی خود به میدان بیایند قطعا در جریان رقابت انتخاباتی ۱۴۰۰ هستند. البته باید به مردم هم نزدیک شویم و اینکه ما در انتخابات اسفند ماه لیست ندادیم ثابت کردیم که کنار مردم ایستادیم.

جامعه درحال عبور از اصلاح طلبان است

وی افزود: موضوع مورد توجه اما این است که جامعه حتی در حال عبور از اصلاح طلبان است و شعار «اصلاح طلب، اصولگرا دیگه تمومه ماجرا» هم حاکی از همین موضوع است و این مسئله باید برای نظام هم مهم باشد. شاید شورای نگهبان و حامیان آن فکر می کردند انتخابات آشِ خاله است و اصلاحات به هر شکلی برای انتخابات مجلس لیست می دهد و مجلس یازدهم هم به همین شکل تشکیل می شود و نهایتا می گفتند دیدید شما اصلاح طلبان رای ندارید؛ اگر چنین می شد اصولگرایان می گفتند مردم از شما خسته شدند. اما پیام مردم در انتخابات اسفند ماه غیر از این بود.

مردم گفتند اگر اصلاح طلبان پاسخگو نیستند، بسم الله اصولگرایان بیایند

این فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: مردم هم به نظام هم به اصلاح طلبان پیام دادند و گفتند که ای اصلاح طلبان اگر نتوانید مطالبات ما را مطرح و تامین کنید ما مجبور به حضور پای صندوق رای نیستیم. به نظر من معنای این پیام این است که اصلاح طلبی و خواسته های مردم باید پاسخگو داشته باشد اما اگر قرار است اصلاح طلبان هم  پاسخگو نباشند، بسم الله؛ اصولگرایان بیایند و خواسته های مردم را پیگیری کنند که البته اسم این پیگیری ها و تغییرات هم اصلاحات خواهد بود.

میرلوحی افزود:: اگر اصولگرایان هم به جوانان بهای بیشتری دادند، به مطالبات خانم ها بیش از پیش احترام گذاشتند، اگر به دانشجویان و هنرمندان توجه کردند و به جای اینکه شجریان را محبوس و محدود کنند او را فعال کردند، با دنیا تنش زدایی کردند و در حوزه حقوق اساسی و آزادی مردم و رسانه ها اقدام کردند، آنها می شوند اصلاح طلب و هیچ مشکلی نیست.

ارتباطات و مناسبات جریان اصلاحات با افکارعمومی قابل ترمیم است

وی خاطر نشان کرد: اما من در همین روزها که فضای مجازی را رصد می کردم احساس کردم ارتباط و مناسبات جریان اصلاح طلبی و افکار عمومی قابل ترمیم و احیا است و آقای خاتمی همچنان محترم است چون هزینه های زیادی هم برای مردم  داده است بنابراین جریان اصلاحات هم اگر بتواند به درستی برای مردم تبیین کند که چرا روی اصل انتخابات و حفظ آزای انتخابات ایستاده است حتما همچنان مورد اقبال مردم خواهد بود.

۲۷۲۱۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1391838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
    98 7
    هههههه ههه ههه هههههههههه هه هه هه ههههه هه هه ه ه ه ....
    • US ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
      37 74
      خندیدید که اصولگراها هوار شدن سرمون
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
    23 7
    چه کسی باشد ؟
  • RO ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
    اصلحات زنده اس
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
    227 7
    مردم از هر دو گروه متنفرن . بیخود از طرف مردم حرف نزن
  • GB ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
    54 2
    چی میگه این استاد
  • رها IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
    162 5
    تموم ماجرا
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
    113 7
    اصلاح طلبان مرده های متحرکند
  • محسن IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
    19 97
    خاتمی هنوزم رهبر اصلاحاته
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
    104 3
    از کدوم مردم‌ حرف میزنی
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
    174 3
    دوست عزيز تمومه ماجرا مثل اينكه متوجه نشديد،اصلاح طلب اصولگرا هيچ هيچ هيچ فرقي واسه من ندارن ديگه،
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
    133 2
    اصلاح طلبان و اصولگرایان کشور را به نابودی کشاندند
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
    117 2
    مردم سالها پیش از اصولگرایان عبور کردند .
  • US ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
    47 5
    خب پس چرا کاندیدا شد عشق قدرت؟
    • US ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
      10 67
      خاتمی مرد اول اصلاحاته عشق قدرت نداره
  • نام IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
    127 3
    چه اصلاح طلب و چه أصول گرا ديگه هيچ معنى و مفهومى براى مردم نداريد هيچ كدوم ديگه ارزشى نداريد مردم رو بدبخت كرديد با سياسى بازى و حرف هاى بى سر وته زندگى مردم فلج شده از گرانى و تورم
  • US ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
    7 40
    شما نباید مجلس رو ول می کردید غفلت کردید و حالا حالاها باید بشیند کنار
  • US ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
    47 2
    عبور کردند
  • US ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
    12 42
    بیچاره خاتمی
  • US ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
    42 0
    عبدی و کرباسچی مگه اصالح طلبن
  • US ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
    104 1
    بیچاره مردم که شما سیاستمدارشون شدید فکر جیب و منفعت خودتون