واکنش روسیه به اقدام آمریکا علیه ایران : واشنگتن دیگر نمی‌داند چه کاری کند

فارس نوشت: «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز پنجشنبه به تصمیم آمریکا برای خودداری از تمدید معافیت‌های تحریمی مربوط به همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران واکنش نشان داد.

زاخارووا گفت: «نفرت نابخردانه از ایران در میان نخبگان سیاسی آمریکا بر مسئولیت حقوقی این کشور در برابر شرکا و [ارزیابی] مخاطرات آن برای حیثیت آمریکا غلبه کرده است. به نظر می‌رسد واشنگتن نمی‌داند چه کار دیگری می‌تواند برای خارج کردن برجام از مسیر انجام دهد.»

وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «تصمیم آمریکا برای لغو معافیت‌های هسته‌ای مربوط به برجام مصداق دیگری از سیاست نقض فاحش برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد توسط آمریکا است. روسیه این اقدام را محکوم می‌کند.»

«مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا بامداد امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد دولت ترامپ قصد دارد به سیاست صدور معافیت‌های تحریمی برای روسیه، چین و شرکت‌های اروپایی جهت همکاری با برنامه هسته‌ای ایران پایان دهد. 

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست درگزارشی که جزئیات بیشتری دارد نوشته دولت ترامپ معافیت‌های تحریمی ناظر بر همکاری‌های بین‌المللی برای بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک،تأمین اورانیوم غنی‌شده برای رآکتور تحقیقاتی تهران و انتقال سوخت مصرف‌شده و پسماند رآکتور هسته‌ای را تمدید نکرده است. 

روزنامه واشنگتن‌پست اما مدعی شده بود که دولت ترامپ معافیت جداگانه‌ای که قبل از حصول برجام صادر می‌شده و مربوط به همکاری‌های بین‌المللی در نیروگاه اتمی بوشهر است را  به مدت ۹۰ روز تمدید خواهد کرد.

همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران، یکی از بندهای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با گروه ۱+۵ است. بر این اساس، دولت آمریکا معافیت‌هایی را برای برخی از تحریم‌های یکجانبه مربوط به صادرات اقلام قابل استفاده در برنامه هسته‌ای به ایران، صادر کرد. این معافیت‌ها تا قبل از اعلام اخیر پامپئو هر بار تمدید شده بود.

23311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1393231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =