۰ نفر
۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵

فصل همدلی

حمیدرضا نیکومنش
فصل همدلی

‎تحریم‌های خارجی و مشکلات دیرپای اقتصادی و اجتماعی، باعث شده دولت با مشکلات زیادی در مدیریت و سیاستگذاری مواجه باشد. در کنار اینها باید به وقوع بحران‌ها و بلایایی همچون سیل، زلزله و بیماری کرونا نیز اشاره کرد که نقش زیادی در مصرف منابع مادی و تحلیل سرمایه‌های اجتماعی داشته است.

‎در چنین شرایط دشواری می‌بینیم که دولت تمام تلاش و هم و غم خود را بر مدیریت تورم، کنترل رکود و توزیع عادلانه و کافی اقلام مورد نیاز مردم قرار داده است و تلاش می‌کند با عادلانه سازی نظام دریافت مالیات و تکیه بر صادرات غیر نفتی و پیشگیری از خام فروشی مواد اولیه علاوه بر قطع وابستگی به درآمدهای نفتی، به اشتغالزایی در دیگر حوزه‌های اقتصادی نیز به صورت پایدار کمک کند.

این کار شاید در کوتاه مدت به کاهش فشار بر طبقه متوسط جامعه نینجامد ولی در بلندمدت به کاهش فقر، افزایش تولید و کاهش تورم و بیکاری منجر می‌گردد که تأثیر مستقیمی بر کاهش فاصله طبقاتی و افزایش سرانه‌های رفاهی جامعه دارد. ‎با توجه به تبلیغات گسترده رسانه‌های معاند و وابسته که هدف اصلی آنها جدایی میان دولت و ملت و تضعیف حاکمیت است، خوشبختانه مردم با در نظر گرفتن شرایط دشوار پیش رو متوجه دست‌های پشت پرده در تخریب دولت و زیر سؤال بردن حاکمیت هستند چون  طبق ارزش‌ها و آرمان‌های مذهبی و بیانات امام راحل و فرمایشات مقام معظم رهبری، عدم پذیرش سلطه و زبان تهدید و زورگویی یکجانبه مهم‌ترین خط قرمزی است که اگر از آن رد شویم، روی خوشبختی و آرامش را نخواهیم دید.
‎با این همه، سختی‌ها و دشواری‌های پیش آمده روزی به پایان خواهد رسید و زورگویانی که با تمامی ابزارهای موجود خواهان تحقیر این ملت بزرگ هستند، سر تعظیم پیش اراده‌اش فرو خواهند آورد. سرفصل این اتفاق بزرگ اتخاذ زبان همدلی و همراهی است. اینکه در کنار تمام انتقادات بجا یا نابجا، خوبی‌ها و تلاش‌ها را نیز ببینیم و اقدامات سنجیده را نیز ارج بگذاریم. خیلی از اتفاقاتی که در حال حاضر در کشور ما  در حال روی دادن است، نه محصول سیاست‌های این دولت بلکه ناشی از سلسله مسائل و مشکلاتی است که بعضاً ریشه آن به قبل از انقلاب برمی‌گردد و حل آن بسیار زمانبر و نیازمند انجام اصلاحات ساختاری و اساسی است که اگر نسنجیده عمل شود، می‌تواند به وقوع بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نیز بینجامد.

نخبگان سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و رسانه‌ای ما باید بپذیرند که انتقادهای غیر سازنده از اقدامات دولت نه تنها کمکی به حل مسائل جامعه نمی‌کند بلکه با تشویش اذهان عمومی  برای جامعه و حاکمیت که درگیر مقابله با بحران‌های طاقت‌فرسا است، هزینه‌های غیر قابل جبرانی ایجاد می‌کند. امیدوارم در سال جدید همه جریان‌ها و گروه‌ها و تمام کارشناسان و نخبگان مسیر اتحاد، همدلی و یاری را انتخاب کنند و دست یاری دولت محترم را به گرمی بفشارند که تحریم‌ها و بحران‌ها، ما را هرگز به زانو درنخواهد آورد مگر اینکه اتحاد و دوستی جای خود را به تفرقه و جدایی بدهد.

 ‎* کارشناس مسائل اجتماعی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1393400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =