بازیگر «لیسانسه‌ها»: «دورهمی» یک شوی سبک و درجه دهم است

ایسنا نوشت: افشین سنگ‌چاپ که این روزها در سریال «پدر پسری» شبکه تهران ایفای نقش می‌کند، علت ضعف تلویزیون در زمینه تولید سریال‌های طنز را نبود افراد متخصص در این زمینه عنوان کرده و می‌گوید: همه چیز مشخص است. ما احتیاج به آدم متخصص داریم وقتی متخصص کنار می‌نشیند و به کار گرفته نمی‌شود خورده‌آدم‌ها و آدم‌های غیرمتخصص وارد می‌شوند.

این بازیگر و بازیگردان درباره‌ی کمبود سریال‌های طنز در سال‌های اخیر گفت: وقتی همه چیز رانت و زد و بند می‌شود معلوم است سر متخصص کلاه می‌رود. شکست می‌خوریم و میلیادرها تومان را دور می‌ریزیم. من معتقدم پول تلویزیون  حق‌الناس است و هرکس درباره آن اهمال و تخطی کند و دست در حق‌الناس ببرد، عاقبت خوشی نخواهد داشت. چندین سال است این‌ها را بازگو می‌کنیم.

سنگ چاپ که در سریال‌هایی چون لیسانسه‌ها، فوق‌لیسانسه‌ها، وارش و بچه مهندس ایفای نقش کرده است، با اشاره به دوری برخی از طنزپردازان برجسته از تلویزیون در سال‌های اخیر گفت: ما چند طنزکار داریم که از تلویزیون رانده شدند؛ مثلا مهران مدیری بعد از ۳۰ ـ ۴۰ سال باید پلاتو کار کند و در تلویزیون «دورهمی» را به او می‌دهند که یک شوی سبک و درجه دهم است؛ در حالی‌ که به آدمی که این‌کاره و متخصص نیست، سریال طنز می‌هند.

او ذوق و استعداد را مهمترین مولفه برای ساخت آثار طنز عنوان کرد و افزود: اصل مطلب این است که انتخاب را دست کسی می‌دهند که نه ذوق و هنر دارد و نه انگیزه؛ فقط یک آدم اداری است که می‌خواهد آخر برج حقوقش را بگیرد و برود. سریال ساخته می‌شود، پول و امکانات هم داده می‌شود اما ذوق و استعداد و توانایی که اصل مطلب است، نیست. بچه‌های ما ثابت کردند بدون امکانات هم آنقدر ذوق دارند که از پس خودشان بربیایند. صاحب فکر و صاحب ذوق در خانه نشسته و شخصی که بی‌ذوق و بی‌استعداد است کار می‌کند. طنزکارها را رد کرده‌ایم رفته‌اند و اصرار داریم مردم را بدون هیچ چیزی بخندانیم. نمی‌شود باید آدمش بیاید. الان بهترین زمان برای آشتی مردم با تلویزیون سر قضیه سریال‌های طنز است.

سنگ چاپ همچنین عنوان کرد: ما چیزی به نام شاگردپروری نداریم؛ استادی که فوت کرده است و یا بازنشسته می‌شود، هیچ عقبه و دستیاری ندارد.

این هنرمند درباره ضرورت ساخت سریال‌های طنز به ویژه در شرایط کنونی گفت: آدم خودش کلی غم دارد نمی تواند تلویزیون را هم روشن کند یک غم دیگر به غم‌هایش اضافه شود. آمار فروش فیلم‌ها نشان داده الان وقت این است که باید مردم را شاد و با انرژی نگه داریم.

سنگ‌چاپ که در سریال‌هایی چون پیامک از دیار باقی، روز حسرت و اغما دستیار کارگردان (سیروس مقدم) بوده است، سپس گفت: «نون خ» و «پایتخت» و هر سریالی که دست اهلش افتاد این را ثابت کرد که سریال خوب جواب می‌دهد و مردم دوستش دارند و حتی مهمانی‌ رفتن را به خاطرش کنسل می‌کنند؛ البته نسبت به این کویر و برهوتی که وجود دارد این سریال‌ها بهتر بودند. اگر این‌ها در دهه هشتاد پخش ‌می‌شدند، مورد نقد قرار می‌گرفتند و جزو ضعیف‌ترین کارها می‌شدند اما در بیابان، یک لنگه کفش هم غنیمت است.

۲۴۱۲۴۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1393681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    22 72
    سریال شما انوقت درجه چندمه استاد؟!
    • IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
      3 19
      اتفاقا سریال پدرپسریش خیلی خوبه من دیدم حیف که شبکه پنج مطمئنم اگه شبکه ی دیگه ای پخش میکرد خیلی استقبال میشد
    • IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
      4 2
      پدر پسری شما ندیدید خیلی بامزه است
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      0 1
      با نظرهای منفی موافقم
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    27 44
    ببخشید اقای بازیگر شما خودتون بازیگر درجه چندم هستید؟
    • مسعود IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
      26 6
      ایشون درمورد خودش و سطح کارش صحبتی نکرده. صرفا نظرش رو درمورد وضعیت فعلی طنز در تلویزیون مطرح کرده که بنظرم با توجه به اینکه کارش هم در همین حوضه هست،کارشناسی تر از افراد عادی باشه نقد و نظرش
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
      18 2
      مغالطه نکن. کسی رو تخطئه نکن. حرف‌های آقای سنگ‌چاپ کاملاً درست و منطقی است. صداوسیما شده فقط زدوبند و رانت و پول بیت‌المال رو به جیب زدن و یک کار ضعیف هم برای رفع مسئولیت تولید کردن. مشکل اصلی هم در مدیریت صداوسیماست که در سال‌های اخیر تشدید شده که نتیجه‌اش هم افت مخاطبان صداوسیما و کاهش کیفیت برنامه‌های تولیدی است.
  • شیدا IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    14 27
    خخخخخخخ حتما چون تورو دعوت نکردن دورهمی، شده برنامه‌ی درجه دهم!!!! حتما فیلمی ک خودت ساختی تو گرگان ک حتی یه موتور سالم زیر پای بازیگر نذاشتی پنجاه بار موتور خاموش شد خیابون اصلی رو بسته بودی ترافیک قیامت میکرد اون درجه یکه!!!! .... خودت هم نمیدونی چکاره‌ای!! یجا مسئول تدارکات، یجا بازیگر نقش آخر، یجا مثلاااا کارگردان، یجا بازیگردان!!! یجا طراح صحنه، یجا هماهنگی، یجا طراح لباس، یجا گریمور، یجا.... فقط میخوای باشی. حتما تو استادی ک شاگردپروری کردی و کلاس آموزش بازیگری گذاشتی!!!!! ... دورهمی به وقتش خوب تونست بیشتر از پایتخت خیابونها رو خالی کنه. وقتی تو بشی فیلمساز باید هم تلویزیون یه غم به غمهای مردم اضافه بشه
    • IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      4 0
      لطفا فقط یک بار و لی با دقت متن مصاحبه را بخوانید.
  • GB ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    18 6
    حرف حساب
  • نمیگم IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    11 43
    خداااااا دیگه جای ما کجا رسیده که این بازیگر درباره دورهمی نظر میده اصلا شما؟؟؟؟؟؟؟؟
  • عبدالآبدوغ IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    11 20
    واقعا این فرد خودش رو بازیگر میدونه ؟
  • عرفان IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    22 3
    راس میگه دورهمی واقعا چند وقته از کیفیت افتاده ....مهران مدیری هم نمیدونم چرا هر دفعه تیمشو کوچکتر می کنه اخیرا هموکه سروش جمشیدی و تهیه کنندشو کنار گذاشته
  • ایمان IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    10 7
    تنها برنامه ای از تلویزیون که میبینم دورهمی هست به نظرم خیلی جذاب هست
  • دانیال IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    4 10
    شرط میبندم تو عمرش یبارم دورهمی رو کامل ندیده
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    7 1
    دهه نود، دهه سقوط صداوسیما بود. صداوسیمای پربیننده و پرمخاطب دهه ۸۰ با کلی سریال و برنامه‌های جذاب و جالب و جدید، جاش رو به یک صداوسیمای کم‌رمق با یکسری برنامه و سریال‌های سخیف داد. مدیران صداوسیما در دهه ۸۰ سعی می‌کردند بیشتر مراقب باشند که پول بیت‌المال کجا خرج میشه و از کسی که پول بیت‌المال رو گرفته، کار خوب می‌خواستند. اما در دهه ۹۰ مدیران صداوسیما فقط به فکر پر کردن آنتن بودند. یک چیزی پخش بشه که مدیران بگویند که مسئولیت خودشان را انجام داده‌اند. پول بیت‌المال رو به هر کسی دادند بدون اینکه دقت کنند طرح و پروژه آن فرد واقعاً چیست و آیا واقعاً به درد می‌خورد؟ مثلاً همین برنامه دورهمی. احتمالاً مهران مدیری و رفقاش آمده‌اند و به مدیر صداوسیما گفته‌اند که می‌خواهند یک برنامه جذاب و پرمخاطب بسازند و مدیر صداوسیما بدون اینکه دقت کند ببیند برنامه و پروژه مهران مدیری چیست، آمده و زیر برگه تخصیص بودجه را امضا کرده. مافیای مهران مدیری هم پول را گرفته‌اند و برای رفع مسئولیت یک برنامه پوچ و بیهوده تولید کرده‌اند و پول بیت‌المال را به جیب زده‌اند.
  • ایدا IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    16 3
    کاملا موافقم. دورهمی فقط سری اولش جالب بود. الان شده یه برنامه با سوالات تکراری و فاقد هرگونه تنوع و ابتکار! حتی استندآپ هاش هم از گوشی بهش میرسونن و از خودش نیست. واقعا این برنامه در شان مهران مدیری که یکی از ارکان طنز در تلویزیون هست با اون سابقه ی با ارزش، نیست.
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    1 11
    داداش بی خیال
  • بهار IR ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    0 1
    حرفهای آقای سنگ چاپ راقبول دارم عالی بود
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    2 0
    به نظر من اونها که میرن توی برنامه دور همی بعد میرن اون بالا برای گرفتن یک کادو کوچیک حاظرن انقدر تحقیر بشن واقعا ادمای عجیبی هستن و یکی نیست بره اون بالا چهار تا شعر از خیام بخونه به مدیری بگه اینا برای کیه بعد مدیری را ضایع کنه و اینکه مدیری میگه فلان کتاب خارحی نال کیه طرف نیگه نمیدونم میگه واقعا یکی نیست بگه اینهمه ما کتابهای ایرانی خوب داریم اونا رو بپرس تبلیغ فرهنگ خودت و بکن اصلا این مدیری کیه مردم بهش اهنیت میدن کنسرتشو بگزرید ببینید چه صدای نضخرفی داره ....