۰ نفر
۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
واکنش متفاوت اسپایک لی به قتل جورج فلوید

مهر نوشت: اسپایک لی کارگردان برنده جایزه اسکار با دومین فیلم کوتاهش در ایام قرنطینه، ماجرای تکرار تاریخ درباره سیاهان و کشته شدن‌شان را تصویر کرده و به کشته شدن جورج فلوید واکنش نشان است.

در حالی که اعتراض‌ها به قتل جورج فلوید و خشونت وحشیانه پلیس در آخر هفته آمریکا در جریان بود، رسانه‌های اجتماعی با یادداشت‌ها و اشاره‌های متعدد به فیلم سال ۱۹۸۹ اسپایک لی با عنوان «کار درست را انجام بده» یادآوری می‌کردند که این نخستین بار نیست. اکنون این کارگردان با ساخت فیلم کوتاهی با عنوان «٣ برادر» ارتباط بین گذشته و حال را آشکار کرده است.

«۳ برادر- ریدیو رحیم، اریک گارنر و جورج فلوید» در واقع بخش‌هایی از فیلم «کار درست را انجام بده» و شامل صحنه‌هایی است که شخصیت اصلی فیلم، یعنی ریدیو رحیم با بازی بیل نون توسط افسر پلیس سفیدپوست خفه و کشته می‌شود. اسپایک لی این سکانس را با فیلم‌هایی که از کشته شدن اریک گارنر توسط یک افسر پلیس سفید پوست در سال ٢٠١٤ در نیویورک موجود است و صحنه‌های کشته شدن جورج فلوید ترکیب کرده است.

اسپایک لی این ویدیوی کوتاه را در در برنامه تلویزیونی «دان لیمن» در شبکه سی‌ان‌ان بار نخستین بار به نمایش درآورد.

این ویدیوی یک و نیم دقیقه‌ای بلافاصله در حساب‌های رسمی اینستاگرام و توییتر لی نیز منتشر شد. این کارگردان درباره اعتراض‌های گسترده مردم گفت: آنچه ما امروز می‌بینم تازه نیست. ما این را بارها و بارها و بارها دیده‌ایم.

وی در این ویدیو نشان می‌دهد که این چرخه مخرب دارد بارها تکرار می‌شود و فیلم را با این سوال شروع می‌کند: آیا تاریخ تکرار خود را متوقف می‌کند؟

مرگ رحیم در فیلم «کار درست را انجام بده» موجب بروز اعتراضی می‌شود که بعد به حرکتی مخرب بدل می‌شود. این اعتراض از آنجا شروع می‌شود که شخصیتی که خود لی نقشش را ایفا کرده با پرتاب جعبه پیتزا این اعتراض را آغاز می‌کند. در آن زمان نویسندگان و منتقدان لی را به دلیل تاکید و تشویق به خشونت زیر سوال بردند.

لی در این باره و درباره دلایل اصلی اعتراض‌ها و خشونت‌های فعلی در برنامه سی‌ان‌ان گفت: برخی آن موقع گفتند که فیلم من موجب خشونت‌های سال ۸۹ شد.

وی افزود: حمله به سیاهان از همان موقع و قبل از آن وجود دارد من از هیچکدام از اینها چشم‌پوشی نمی‌کنم و می‌دانم چرا مردم دارند این کارها را می‌کنند.

فیلم «کار درست را انجام بده» بیش از ۳ دهه است که به عنوان یکی از فیلم‌های تاثیرگذار درباره تاریخ آشفته روابط نژادی در آمریکا مطرح است. نمایش «۳ برادر» هم یادآور قدرت پایدار فیلم است.

در این فیلم ویدویی همچنین لحظه‌های پایانی فیلم دیگر لی یعنی «بلک‌کلنزمن» یا «کوکلاکس کلان سیاه» محصول ۲۰۱۸ دیده می‌شود که با مونتاژی به اعتراضات شارلوتزویل در سال ۲۰۱۷ همره بود و به دلیل مرگ «هیثر آیر» فعال مدنی شکل گرفت.

لی گفت: فکر می کنم این یک چرخه خبری دیوانه‌کننده است و مسایل مدام فراموش می‌شوند.

لی پیشتر در مصاحبه‌ای گفته بود: نمی‌خواهم مردم زندگی هیثر آیر را فراموش کنند. نمی‌خواهم مردم عمل تروریسم وطنی را که به مرگ او منجر شد فراموش کنند. شما نمی‌توانید این قبیل مسایل را فراموش کنید.

«۳ برادر» دومین فیلم کوتاهی است که لی به تازگی به صورت آنلاین منتشر کرد. نخستین فیلم او در ایام قرنطینه ماه پیش با عنوان «نیویورک نیویورک» منتشر شده بود که ادای دینی به شهر زادگاهش بود.

۲۴۱۲۴۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1394949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =