۶ نفر
۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
شروع برداشت از قطب آنغوزه تلخ فارس

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز گفت: به دلیل بارندگی‌های فراوان و رطوبت بالا یک بیماری قارچی در سطح آنغوزه شهرستان شیوع پیدا کرده، پیش بینی می‌شود امسال ۵۰ درصد کاهش عملکرد داشته باشیم.

به گزارش خبرآنلاین از فارس ؛ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز با بیان اینکه برداشت آنغوزه از نیمه اول خردادماه آغاز شده است و تا اواخر شهریورماه ادامه دارد، گفت: به دلیل بارندگی‌های فراوان و رطوبت بالا یک بیماری قارچی در سطح آنغوزه شهرستان شیوع پیدا کرده است که پیش بینی می‌شود در سال جاری ۵۰ درصد کاهش عملکرد داشته باشیم.

علیرضا بصیری افزود: شهرستان نی ریز از قطب‌های تولید آنغوزه تلخ کشور است که از دیرباز رویشگاه این گیاه به‌صورت خودرو بوده و در حال حاضر ۴۰۰ هزار هکتار مجوز کاشت از سوی اداره منابع طبیعی صادر شده که در صد هزار هکتار آن کشت انجام شده است و همچنین ۹۲۰ هکتار زمین کشاورزی در این شهرستان به کشت آنغوزه دیم اختصاص یافته که ۲۰ هکتار آن مثمر است.

او با اشاره به شیوع بیماری کرونا و مشکلات صادرات این محصول، تصریح کرد: هر کیلو شیرابه آنغوزه تلخ سال قبل ۴۰۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسید که امسال به ۲۵۰ هزار تومان کاهش یافته است.

او یادآورشد: دوره باردهی این گیاه هر هفت سال یکبار بوده، از این رو به منظور افزایش بهره‎وری و کاهش هزینه‌ها، بهره‌برداری از منطقه دهچاه نی ریز برای اولین بار در کشور اقدام به پرورش نشاء آنغوزه کرد و پس از دو سال نشاء را به زمین منتقل کرده که با این روش دوره باردهی دو سال کاهش یافته و سودآوری بیشتری را در پی خواهد داشت.

بصیری در ادامه بیان کرد: هر غده آنغوزه در طول برداشت بطور متوسط ۱۸ مرتبه بصورت عرضی برش می‌خورد و در مجموع ۸۰ تا ۱۵۰ گرم شیرابه از آن بدست می‌آید که علاوه بر مصارف داخلی به کشورهای هندوستان، پاکستان، حوزه خلیج فارس، آمریکا، انگلستان و ژاپن صادر می‌شود.

گیاه آنغوزه گونه‌ای نادر و رویشگاه آن منحصرا ایران و افغانستان است که شیرابه آن مصارف دارویی، صنعتی و خانگی دارد و فردی به نام کامفر، ۳۴۰ سال پیش با کمک اهالی لارستان اقدام به استخراج شیرابه آن به روش تیغ زنی سنتی کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1394981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =