قالیباف: قدردان زحمات دولت هستیم /با همکاری دولت و مجلس سروسامانی به وضعیت معیشتی مردم بدهیم

ایسنا نوشت: رییس مجلس شورای اسلامی بر ضرورت اداره کشور بدون اتکاء به نفت تاکید کرد.

محمدباقر قالیباف در جلسه علنی صبح امروز و در جریان بررسی وضعیت اقتصادی کشور با حضور رییس کل بانک مرکزی و رییس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: ما منکر زحمات دولت نیستیم؛ بلکه قدردان زحمات دولت هستیم اما واقعیت‌هایی وجود دارد که از خواسته‌های اساسی مردم، نظام و رهبری از ابتدای انقلاب بوده و باید به آن توجه کنیم. ما باید از امکان نفت که ابزار فشار علیه ما است رهایی پیدا کنیم. اگر دشمن ما چنین تصمیمی گرفته این برای ما فرصت است نه تهدید.

وی ادامه داد: نقد دوستان ما شاید این باشد که چرا یک برنامه مشخص و مدون با راهکار مشخص برای عبور از مشکلات نداریم. مثلا در بودجه سال ۱۳۹۹ بحث این است که ممکن است بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته باشیم؛ چه‌طور از این رهایی پیدا کنیم؟ من معتقدم روش‌هایی وجود دارد. متاسفانه صحبت از کاهش هزینه‌ها نشد؛ در حالی که یک مسیر کاهش هزینه است و بخش دیگر اصلاح سیاست‌های مالیاتی است. ما در شرایطی که کرونا هم برای مردم مشکلاتی ایجاد کرده از چند میلیون نفر کمتر از پنج – شش هزار میلیارد تومان مالیات می‌گیریم ولی آنهایی که باید مالیات اساسی بدهند به خاطر نداشتن سیستم منظم یا نخواستن به هر دلیل مالیات نمی‌دهند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی و دولت باید دست به  دست هم دهند و باید باورمان شود که کشور را در درآمد و هزینه بدون نفت اداره کنیم؛ این خواسته همه ملت و دولت قبل از تحریم نفت بوده و توقع ما از دولت این است که راهکارها را ارائه کند؛ اگر هم مانعی سر راه است ما برای برداشتن آن در خدمت دولت هستیم.

قالیباف با اعلام آمادگی نسبت به پرداختن به این موضوعات در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ساختار بودجه بحث مهمی است؛ با این ساختار امکان ادامه راه به شکل درست وجود ندارد. دولت باید این مسیر را شروع کند و به این سمت پیش برویم. این‌که یک لیست پروژه بگذاریم و ببینیم کدام یک رو به انتهاست و آن را تکمیل کنیم و بگوییم این اقتصاد مقاومتی است به نظر اشکال دارد. ما در بحث هدایت نقدینگی، جلوگیری از رشد نقدینگی و انگیزه دادن به بخش خصوصی باید سیاست جبرانی بگذاریم که به سمت تکمیل پروژه‌های دولت توسط نقدینگی و سرمایه‌های سرگردان برویم. بانک مرکزی و شبکه‌های بانکی شروع به رصد تراکنش‌ها کردند که باید با سرعت در این زمینه پیش برویم و در رابطه با بورس و سهام عدالت نیز می‌توانیم با همفکری به روش‌های اجرایی بهتر دست پیدا کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اشکالات ایجاد شده در زمینه‌ی ارز کالاهای اساسی، ادامه داد: ما ظرفیت ارز ۴۲۰۰ تومانی را داریم و کالا وارد شد. در نوع تخصیص اولویت‌بندی، توزیع و کنترل آن دچار مشکل و نقصان بودیم؛ امیدوارم با رویکرد جدید و دست به دست هم بپذیریم که اداره کشور بدون نفت اولویت اصلی ماست و بهترین راه و بهینه‌ترین راه را انتخاب کنیم.

قالیباف با اعلام آمادگی برای پذیرش پیشنهاد رییس سازمان برنامه و بودجه در خصوص برگزاری جلسات کارشناسی مشترک، مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: ان‌شاءالله کمیسیون‌ها در چند روز آینده شکل می‌گیرند و با همکاری دولت می‌توانیم سروسامانی به وضعیت اقتصادی و معیشتی خصوصا محرومین بدهیم، چرا که اولویت مجلس یازدهم ساماندهی معیشت، اشتغال مردم و وضعیت کشور است.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1395006

برچسب‌ها