نکات مهم هنگام خرید باتری مناسب خودروهای هیوندای

خودروهای امروزی با توجه به آپشن های برقی پر تعداد حساسیت زیادی روی سیستم الکترونیک دارند. در راس سیستم های باتری ماشین قرار دارد که در صورت خرابی فعالیت کلیه اجزا را مختل خواهد کرد. بخش زیادی از خودروهای وارداتی به ایران را محصولات هیوندای تشکیل می دهند که به همین سبب مطالعه راهنمای خرید باتری فابریک ماشین هیوندای مفید خواهد بود.

نکات مهم پیرامون باتری ماشین

باتری در بخش تامین انرژی خودرو مهمترین نقش را دارد. با توجه به گسترش روزافزون استفاده از تجهیزات الکترونیکی در خودروهای وارداتی اهمیت این قطعه افزایش یافته است. هیوندای محبوب ترین برند خودروی وارداتی در ایران است. کیفیت بالای محصولات این کمپانی در کنار امکانات فراوان و قیمت مناسب سبب شده خودروهای این شرکت مشتریان فراوانی داشته باشد. اما وجود آپشن های الکترونیکی پر تعداد در محصولات این شرکت سبب شده سیستم برق این خودروها از حساسیت بالایی برخوردار باشد. در این خودروها باتری در راس سیستم قرار گرفته و وجود کوچکترین نارسائی در کل مجموعه اثرگذار خواهد بود. بنابراین می بایست در هنگام خرید باطری نکات مهمی را به خاطر داشته باشید.

اولین نکته مهم در خرید باتری ماشین یکسان بودن ابعاد آن با باتری اصلی است.

ابعاد باتری ماشین

پیش از خرید باتری مناسب برای خودرو هیوندای به این نکته دقت کنید که باطری جدید می بایست کاملا هم اندازه با باطری اصلی خودرو باشد. به هیچ عنوان به بهانه بالا یا پایین بودن آمپر باتری، کیفیت و یا قیمت باطری بزرگتر یا کوچکتر نخرید. دلیل اهمیت این موضوع این است که شرکت هیوندای با مهندسی دقیق محصولات خود ابعاد باتری را محاسبه کرده به طوری که باطری ماشین کاملا در محل خود محکم و بدون حرکت باشد. کوچکتر بودن باتری ماشین سبب می شود به سرعت خراب شده و بزرگتر بودن آن باعث آسیب به سایر قطعات محفظه موتور می شود.

محصولات هیوندای بسته به حجم موتور و آپشن ها باتری هایی با آمپراژ  مخصوص نیاز دارند.

باتری تر (غیر سیلد) یا اتمی (سیلد)

باتری سیلد یا اتمی تنها باتری مناسب خودروهای هیوندای می باشد. در صورتی که قصد خرید باطری ماشین داشته باشید فروشندگان بسیاری باتری های سرب اسیدی را به شما پیشنهاد می کنند. این باتری ها قیمت کمتری به نسبت باتری های سیلد داشته و در صورت نگهداری منظم عمر خوبی دارند. اما باتری های سیلد نوسان ولتاژ کمتری داشته و نیاز به نگهداری ندارند. اما عدم انتخاب باتری تر تنها به اینجا ختم نمی شود. کلیه خودروهای هیوندای وارد شده به ایران دارای گیربکس اتوماتیک می باشند که با توجه به چیدمان موتور معمولا گیربکس زیر باتری خودرو قرار می گیرد. چنانچه به هر دلیلی اسید موجود در باتری تر نشتی پیدا کند علاوه بر اجزای داخلی، گیربکس خودرو آسیب می بیند. بنابراین باتری سیلد بهترین گزینه برای باتری ماشین می باشد.

چند آمپر ساعت کافی است؟

شرکت هیوندای برای باتری هریک از محصولات تولیدی خود یک عدد مشخص را تعیین کرده است. این عدد بر اساس مصارف برقی خودرو شامل چراغ ها، استارت و سایر آپشن ها در نظر گرفته می شود. برای خرید باتری ماشین می بایست عدد اعلامی توسط کارخانه را مد نظر داشته باشید. خرید باتری ضعیف تر باعث آسیب جدی به خودروی شما خواهد شد. در صورتی که بر روی خودرو سیستم صوتی یا تجهیزات اضافی نصب کرده اید لازم است با مشورت یک کارشناس فنی خودرو از باتری با آمپراژ بالاتر استفاده کنید. دقت داشته باشید در نصب تجهیزات اضافی در نظر گرفتن توان باطری و سیمکشی خودرو الزامی است چرا که در صورت گرفتن جریان بیشتر از مقدار مجاز احتمال آتش سوزی وجود دارد.

گارانتی

باطری های موجود در بازار اغلب دارای گارانتی هستند. باتری ماشین ممکن است پس از نصب و تست دچار مشکل شود که در این صورت شرکت گارانتی دهنده موظف به برطرف کردن مشکل است. مدت زمان گارانتی باتری معمولا زیاد نیست و توصیه می کنیم، بین خرید باتری فابریک ماشین هیوندای و باتری با گارانتی طولانی گزینه اول را انتخاب نمایید.

تطبیق مشخصات باتری ماشین

شرکت های سازنده خودرو دستورالعملی را برای خرید باتری در اختیار مشتری قرار می دهند تا در صورت نیاز با مراجعه به آن بهترین باتری ممکن را برای خودرو تهیه نماید. هیوندای نیز بر اساس حجم موتور و سایر پارامتر ها عدد CCA را اعلام می کند. این عدد بیانگر این است که باطری ماشین در دمای منفی ۱۸ درجه قادر به تامین چه مقدار آمپر است. در صورت بی توجهی به این عدد و تهیه باتری متفرقه در زمستان باتری قادر به تامین آمپراژ مورد نیاز خودرو نخواهد بود و ماشین روشن نخواهد شد. عدد دوم عدد CA است که به معنی آمپراژ خروجی باتری در دمای ۲۶ درجه سانتی گراد است.

عدد بعدی که توجه به آن ضروری می باشد عدد RC است که به معنی توانایی شارژ دهی باتری بدون اتصال به مولد برق است. برای درک این عدد توجه شما را به یک مثال جلب می کنیم. به عنوان مثال در یک خودروی هیوندای النترا RC باتری عدد ۱۶۰ می باشد چنانچه در این خودرو چراغ ها خاموش نشوند حدود ۱ ساعت زمان صرف خواهد شد تا باتری ماشین دشارژ شود. حال هرچه عدد RC افزایش پیدا کند این زمان دشارژ شدن طولانی تر خواهد شد. اما باید توجه داشت که افزایش قدرت شارژ دهی باتری نیازمند سرب بیشتر و بالطبع وزن بیشتر باتری است. اهمیت این عدد از آنجا سرچشمه می گیرد که در خودروهای هیوندای آپشن هایی مثل چراغ پارک و یا چراغ های بدرقه تعبیه شده که در صورت پایین بودن عدد RC خودرو دچار مشکل خواهد شد و همین موضوع دلیل تاکید ما بر خرید باتری فابریک ماشین هیوندایاست.

باتری های ساخت کره جنوبی کیفیت به مراتب بالاتری به نسبت سایر برندها دارند.

تاریخ ساخت

باتری های وارداتی ممکن است مدت زمان زیادی در گمرک انبار شوند. بنابراین در هنگام خرید باتری ماشین باید به این موضوع توجه شود که زمانی بیش از ۶ ماه از تاریخ ساخت باتری سپری نشده باشد. در باتری های مناسب خودروهای هیوندای معمولا یک کد شامل اعداد و حروف لاتین بر روی آنها درج شده است. به عنوان مثال کد ۲۰JR۱۰ به معنی این است که باتری در سال ۲۰۲۰ و ماه اکتبر) J دهمین حرف الفبای انگلیسی(  و روز ۱۰ ام ماه ساخته شده است. حرف R نشانه اختصاری سازنده است که می تواند با حروف دیگر جایگزین شود.

برند باتری ماشین

در هنگام خرید باتری ماشین برندهای مختلفی را مقابل خود خواهید دید. برندهای معروف این روزهای بازار اوربیتال وان، پوشیتا، دلکور، زیتکس (محصول برنا باتری)، هیوندای، واریان (محصول صبا باتری)، سوزوکی و سایر برندها است. با توجه به استاندار اروپا ساخت باطری در این قاره ممنوع بوده و کلیه باطری های موجود ساخت کره جنوبی، ترکیه و یا چین است. در مجموع با توجه به فیدبک های دریافتی باتری های کره ای کیفیت به مراتب بالاتری دارند که قادر به خرید آنها از باتری آنتایم می باشید.

استفاده زیاد از باتری ماشین به عنوان باتری کمکی موجب خرابی آن خواهد شد.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1395146