رهبر انقلاب، در سخنرانی خود شعر این شاعر را خواندند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب امروز ۱۴ خردادماه در سخنرانی خود، مصرعی از اشعار مرحوم امیری فیروزکوهی را مورد اشاره قرار دادند.

به گزارش خبرآنلاین، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب امروز ۱۴ خردادماه در سخنرانی خود مصراعی از یکی از اشعار مرحوم امیری فیروزکوهی را مطرح کردند:

شباب عمر به دانش گذشت و شیب، به جهل
کتاب عمر مرا فصل و باب، پیش و پس است

معظم‌له پیش از این نیز همزمان با روز جوان با اشاره به این بیت فرموده بودند:« بعضی‌ها جوانی‌های خوبی داشتند، امان از پیری شان؛ پیر که شدند هیچ. این [جوانی‌ها] را سعی کنید [نگه دارید]. البتّه شماها خوب هستید، شماها الحمدلله در خدمت انقلاب و در خدمت اسلام هستید. سعی کنید [این حالت] را نگه دارید. این ثبات قدم و استقامت در راه صحیح یک چیز خوبی است.»

رهبر انقلاب امروز هم در سخنرانی خود با خواندن این شعر به جوانگرایی در امور کشور تاکید داشته و از تشکیل سپاه در زمان حیات حضرت امام(ره) و تاکید ایشان به جوان‌گرایی اشاره کردند.

بر اساس آنچه فارس نوشته است، این گزارش اضافه می‌کند، پیش‌تر رهبر معظم انقلاب، امیری فیروزکوهی را که در مسیر اندیشه صائب تبریزی بود، از بهترین غزل‌سرایان معاصر و سیدالشعرا لقب دادند.

مرحوم امیری فیروزکوهی درباره خود می‌نویسد: «نام این گوینده(کریم) و نام خانواده‌ام امیری و تخلصم امیر است، نسبت خاندان ما تا شخص من(از سوی مادرم هم) با سی و چند واسطه به امام علی مقام حضرت سیدالساجدین علی بن الحسین(ع) طبق مشجره خانوادگی می رسد و بدین جهت مشهور به خاندان امیر است که اکثر افراد این خاندان از امرای سپاه و سران لشکر پادشاه بودند و لفظ (امیر) پیشوند نام بیشتر آنان بود، همه قبیله من از سپاهیان بودند.» 

 آثار استاد امیری فیروزکوهی:

امیر از شعرای غزل‌سرای به نام معاصر است که به فارسی و عربی هردو شعر می‌سرود و بعضی از اشعار عربی او در روزنامه اقدام  چاپ و منتشر شده است. او شیوه‌اش در شعر و غزل‌سرایی بود و به سبک هندی (اصفهانی) شعر می‌سرود و شعرش از انسجام لفظ و مضامین لطیف و عالی و مشحون است. دیوان اشعارش به کوشش دخترش امیر بانو (مصفا ) چاپ و منتشر شده است. از آثار دیگر امیری فیروزکوهی منظومه عفاف‌نامه است که منتشر شد و اثر دیگر او احقاق الحق در انتصار از شعرای عصر صفوی و دفاع از سبک هندی است.

سیدکریم امیری فیروزکوهی از سال ۱۳۵۰ در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران در دوره لیسانس تدریس می‌کرد.

امیری فیروزکوهی شاعر غزل و قصیده و از شیفتگان صائب بود و به سبک هندی شعر می‌سرود. در شعر به «امیر» تخلص می‌کرد. در زبان عربی تبحر داشت و به آن زبان نیز شعر می‌سرود.

سیدکریم امیری فیروزکوهی، در سن هفتاد و پنج سالگی در نوزدهم مهر سال ۱۳۶۳ در تهران درگذشت ودر حضرت عبدالعظیم به خاک سپرده شد.

۲۵۸۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1395351

برچسب‌ها