۳ نفر
۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۶
ترامپ به انتقاد متیس با توهین پاسخ داد

ایرنا نوشت: رییس جمهوری آمریکا در واکنش به انتقاد وزیر دفاع پیشین خود، او را «سگ دیوانه» خطاب کرد و گفت که از اینکه او را اخراج کرده، خوشحال است.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا بامداد پنجشنبه در پاسخ به انتقادات «جیمز متیس» وزیر دفاع پیشین خود، در پیامی توییتر نوشت: شاید تنها چیز مشترک میان باراک اوباما و من این است که هر دوی ما افتخار اخراج جیم متیس، بیش از حد بزرگ پنداشته شده‌ترین ژنرال جهان، را داشته‌ایم.

ترامپ پیام توهین‌آمیز خود را اینطور ادامه داد: من از او خواستم استعفا کند و از این بابت خوشحال بودم. لقب او "شورش" بود که من دوست نداشتم و آن را به "سگ دیوانه" تغییر دادم. تبحر اصلی او ارتش نبود، بلکه روابط عمومی شخصی بود.

رییس جمهوری آمریکا افزود: من به او یک زندگی تازه و کارهایی برای انجام و مبارزاتی برای پیروزی دادم، اما به ندرت موفق شد. من از سبک "رهبری" او یا چیزهای دیگر درباره او خیلی راضی نبود و خیلی‌های دیگر [با من] موافق بودند. خوشحالم که او رفته است!

متیس وزیر دفاع پیشین دولت ترامپ ساعاتی پیش در بیانیه‌ای از عملکرد رییس سابق خود در قبال قتل «جورج فلوید» سیاهپوست آمریکایی و ناآرامی‌های پس از آن انتقاد کرده و او را «تهدید علیه قانون اساسی ایالات متحده» دانست.

متیس در این بیانیه با اشاره به شعار "عدالت برابر تحت قانون" که بر سردر ساختمان دیوان عالی آمریکا حک شده است، گفت که در طول هفته گذشته با "عصبانیت و دلهره" شاهد تحولات پس از قتل فلوید در کشورش بوده و این شعار تنها چیزی است که مردم معترض "به حق" خواهان آن هستند.

رییس پیشین پنتاگون با بیان اینکه در پنجاه سال گذشته که در ارتش آمریکا خدمت می‌کرده و قسم به دفاع از قانون اساسی خورده است، تاکید کرد: هرگز خوابش را هم نمی‌دیدم سربازانی که همان قسم را خورده‌اند، دستور نقض حقوق قانون اساسی هم‌وطنان خود را بگیرند.

وی همچنین از حضور «مارک اسپر» وزیر دفاع کنونی آمریکا در مراسم گرفتن عکس یادگاری در مقابل یک کلیسا توسط ترامپ انتقاد کرد. براساس سنتی سیاسی در ایالات متحده، وزیران دفاع از دخالت در سیاست و حضور در مراسم سیاسی در کنار رییس جمهوری خودداری می‌کنند.

متیس همچنین از حضور نیروهای ارتش برای سرکوب معترضان در واشنگتن دی‌سی شدیدا انتقاد کرد و گفت که هر گونه تفکر برای تبدیل کردن شهرهای آمریکا به میدان نبرد و نظامی کردن واکنش به اعتراض شهروندان باید رد شود.

وزیر دفاع پیشین آمریکا با نام برد از ترامپ افزود: دونالد ترامپ اولین رییس جمهوری در زندگی من است که برای متحد کردن مردم آمریکا تلاش نمی‌کند؛ حتی تظاهر به تلاش هم نمی‌کند. او در عوض سعی می‌کند میان ما اختلاف بیاندازد.

متیس ادامه داد: ما در حال مشاهده پیامدهای سه سال تلاش عامدانه در این راستا هستیم. ما در حال مشاهده پیامدهای سه سال بدون رهبری بالغ هستیم. ما می‌توانیم بدون او (ترامپ) متحد شویم.

وی گفت که مردم آمریکا باید «مقام‌هایی را که قانون اساسی را به تمسخر می‌گیرند رد کرده و پاسخگو کنند.»

ترامپ از زمان آغاز اعتراضات به قتل «جورج فلوید» سیاهپوست آمریکایی توسط یک پلیس سفیدپوست خواستار سرکوب اعتراضات شده و از نیروهای گارد ملی برای سرکوب معترضان استفاده کرده است.

رییس جمهوری آمریکا به طور مداوم از نیروهای گارد ملی به خاطر سرکوب اعتراضات در برخی شهرها و ایالت‌ها تشکر کرده و از خشونت آن‌ها حمایت کرده است. وی همچنین تهدید به استفاده از نیروهای ارتش برای سرکوب معترضان کرده است.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1395362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    1 0
    اوباما هم این فرد رو اخراج کرده بود!