شرکت‌های مسافربری خراسان رضوی در مرز ورشکستگی قرار دارند؛ برآورد خسارت یک میلیاردی

یکی از صنوفی که در ایام کرونا تعطیل شد اتوبوس‌های بین‌شهری بود که برای جلوگیری از مسافرت‌ها این تصمیم گرفته شده و در این مدت رانندگان و صاحبان اتوبوس‌ها ضررهای زیادی کردند.

به گزارش خبرآنلاین از خراسان رضوی :کرونا در طول چند ماه اخیر سبب تعطیلی برخی از صنوف شده که خسارت‌هایی را برای آنها به همراه داشته است.یکی از صنوفی که در این ایام به دستور ستاد ملی کرونا تعطیل شد اتوبوس‌های بین‌شهری بود که برای جلوگیری از مسافرت‌ها این تصمیم گرفته شده و در این مدت رانندگان و صاحبان اتوبوس‌ها ضررهای زیادی کرده‌اند.برای بررسی مشکلات این قشر به سراغ برخی از رانندگان و اتوبوس‌داران گنابادی رفته‌ایم.یکی از صاحبان اتوبوس که در خط گناباد به تهران کار می‌کند در گناباد اظهار داشت: عدم تحرک اتوبوس‌ها مشکلات مختلفی را به‌ وجود می‌آورد، با توجه به تورم موجود هزینه تعمیر و بازسازی مجدد هر اتوبوس بسیار گران است و این موضوع برای اتوبوس‌داران مشکلاتی را ایجاد کرده است.وی ادامه داد: هزینه بیمه خودرو، راننده و شاگرد بسیار زیاد است و در زمانی که ماشین خوابیده بوده علاوه بر هزینه‌های زندگی شخصی باید این هزینه‌ها را نیز پرداخت کنیم.راننده یکی از مسیرهای بین‌شهری نیز در گناباد اظهار داشت: سفرها بسیار کم شده و با اینکه شرایط نسبت به چند هفته پیش فرق کرده اما رفت ‌و آمد مسافران بسیار کم است. وی ادامه داد: تعداد سرویس‌های ما به نصف کاهش پیدا کرده و در برخی روزها هیچ سرویسی در بعضی مسیرها انجام نمی‌شد. یکی دیگر از رانندگان اتوبوس گفت: تا زمانی که وضعیت جامعه به حالت عادی برنگردد شرایط ما هم عادی نمی‌شود. بخش مهمی از مسافران بین‌شهری را در گناباد دانشجویان تشکیل می‌دهند که این روزها به‌دلیل تعطیلی دانشگاه‌ها ترددی ندارند.وی ادامه داد: این وضعیت روی درآمد رانندگان بین‌شهری تأثیر زیادی می‌گذارد و ما منبع درآمد دیگری که نداریم و اگر اتوبوس بخوابد ما هم بیکار هستیم هیچ نهادی هم از ما دفاع نمی‌کند.

بیش از یک میلیارد تومان خسارت

اصغر حیدرزاده رئیس انجمن صنفی کارفرمایان شرکت‌های مسافربری شهرستان‌های گناباد اظهار داشت: از نیمه‌های اسفندماه سال گذشته تا اواخر فروردین‌ماه اتوبوس‌های گناباد خوابیده بودند و نتوانستند فعالیتی داشته باشند.

وی ادامه داد: به‌دلیل کرونا از زمانی که حرکت اتوبوس‌ها نیز شروع شده میزان مسافرت‌ها کاهش یافته و در شرایط فعلی برخی اتوبوس‌ها در مسیرها کامل نمی‌شوند.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان شرکت‌های مسافربری شهرستان‌های گناباد تصریح کرد: در موضوع کرونا ما کمک کردیم اما متاسفانه کسی کمکی به ما نکرد، زمانی که گفتند اتوبوس‌ها فعالیت نکنند اطاعت کردیم و کلی خسارت به ما خورد و قرار بود جبران شود ولی حالا هیچ خبری نیست.

حیدرزاده با انتقاد از برخی مسئولان که رانندگان اتوبوس را از یاد برده‌اند بیان داشت: در این مدت رانندگان اتوبوس بیکار بوده‌اند و چون خود ماشین‌ها هم کار نمی‌کردند درآمدی نداشتند که حقوق‌ها پرداخت شود و در این مدت بارها درخواست کردیم سبد معیشتی به رانندگان تعلق گیرد.

وی افزود: حقوق دریافتی رانندگان بسیار پایین است و در حال حاضر یک رانند فعال به‌طور متوسط ۲ میلیون تومان دریافتی دارد که با این هزینه‌ها زندگی وی اداره نمی‌شود.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان شرکت‌های مسافربری شهرستان‌های گناباد گفت: برآورد ما نشان می‌دهد اتوبوس‌داران و رانندگان گنابادی در ایام کرونا بیش از یک میلیارد تومان خسارات خورده‌اند و برخی از شرکت‌های مسافربری در حال ورشکستگی هستند.

حیدرزاده خاطرنشان کرد: فقط در پایانه مسافربری گناباد ۴۰ دستگاه اتوبوس فعالیت می‌کنند و حدود ۲۰۰ نفر در این حوزه فعالیت دارند که اگر به موقع رسیدگی لازم صورت نگیرد در زندگی خود دچار مشکلات جدی خواهند شد.

وی افزود: ما چیز رایگانی نمی‌خواهیم فقط کمکی لازم داریم تا از این مرحله عبور کنیم به‌عنوان مثال پیشنهاد داده‌ام به هر راننده یک وام ۵ میلیون تومانی قرض‌الحسنه و به هر شرکت ۲۰ میلیون تومان تسهیلات داده شود.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1395420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =