۱ نفر
۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۶
ترامپ برای حل بحران قطر وارد عمل می شود

فارس نوشت :دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» تلاش جدیدی را برای حل و فصل تنش سه ساله میان قطر و همسایگانش در خلیج فارس آغاز کرده است.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال به نقل از منابع آگاه گزارش داد دولت ترامپ عربستان سعودی و امارات متحده عربی را تحت فشار قرار داده تا ممنوعیت‌های اعمال‌شده علیه شرکت‌های هواپیمایی قطر برای پرواز بر فراز این کشورها را بردارند. 

تلاش‌های مکرر برای پایان دادن به این منازعه که از روز جمعه وارد چهارمین سال می‌شود تا کنون به درب‌های بسته خورده است. 

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال می‌گوید تلاش‌های جدید دولت ترامپ با مقاومت شدیدی از سوی عربستان سعودی روبه‌رو شده و این موضوع امیدها برای حل این مناقشه را کاهش داده است.

این روزنامه گزارش داده دولت ترامپ اکنون بر روی یک موضوع خاص برای حل و فصل این بحران متمرکز شده است: مسئله حریم هوایی.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند ترامپ شخصاً عربستان سعودی را تحت فشار قرار داده تا محدودیت‌های اعمال‌شده برای استفاده قطر از حریم هوایی این کشور را بردارد زیرا این مسئله اغلب هواپیماها را مجبور به استفاده از حریم هوایی ایران می‌کند. و منبع درآمدی برای این کشور محسوب می‌شود. 

ترامپ و آغاز بحران قطر

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا بیستم ژانویه ۲۰۱۷ در انتخابات ریاست جمهوری این کشور با شکست رقیب دموکرات خود «هیلاری کلینتون» به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری ایالات متحده انتخاب شد.

ترامپ بعد از مراسم تحلیف خود، در اقدامی که خارج از عرف رؤسای جمهور آمریکا بود، ترجیح داد به جای سفر به کشورهای غربی متحد خود، یک کشور عربی را برای اولین سفر خارجی خود انتخاب کند. از این رو اواخر اردیبهشت ماه سال ۹۶ (۵ ژوئن ۲۰۱۷) برای شرکت در اجلاس «اسلامی- آمریکایی ریاض» که طی آن ۵۰ کشور از جهان عرب و اسلام مشارکت داشتند، وارد عربستان سعودی شد.

دقیقا ۱۵ روز از این رویداد مهم سیاسی نگذشته بود که خبرگزاری رسمی قطر (قنا) اظهاراتی از طرف «تمیم بن حمد» منتشر کرد. دوحه بلافاصله این اظهارات را تکذیب کرد و گفت که سایت این خبرگزاری از سوی افراد ناشناسی هک شده است و این اظهارات به وی نسبت داده شده است. بعدها معلوم شد منشاء حملات سایبری به «قنا» و هک سایت آن، امارات بوده است.

امیر قطر در اظهارات منتسب به او، از گروه‌های مقاومت در لبنان و فلسطین حمایت کرده بود. به فاصله ساعاتی از این رویداد، چهار کشور عربی عربستان سعودی، مصر، امارات و بحرین، مقام‌های قطری را به تلاش برای حمایت مالی از «تروریسم» متهم کرده و به روابط دیپلماتیک خود با قطر پایان دادند.

این کشورها اعلام کردند تا زمانی که دوحه شروط سیزده‌گانه آن‌ها را که یکی از آن‌ها بستن شبکه پربیننده الجزیره بود، نپذیرد، به قطع روابط خود با قطر ادامه خواهند داد.

۳۱۰۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1395499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    2 0
    الان تو آمریکا کسی شعار نمیده " قطر و اسرائیل رو رها کن، فکری به حال ما کن!"؟!
    • شمس تبریزی IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      0 0
      نه کسی نمیگه. چون این جماعتی که ریختن در خیابانها اصلا نمیدانن اسراییل و قطر کجای نقشه هستن
  • محمد RO ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    0 0
    اخه تو برو کشور خودتو نجات بده میانجیگری پیش کش