تحولات بازار اقلام اساسی پس از بازگشایی صنوف

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: برخی صنوف از جمله رستوران ها پس از مدتی تعطیلی به خاطر کرونا، فعالیت خود را آغاز کرده اند که این امر بر بازار اقلام اساسی تاثیر می‌گذارد.

با  شیوع بیماری کرونا در سراسر دنیا، فعالیت بسیاری از صنوف از جمله رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی تعطیل شد که این موضوع بازار بسیاری از اقلام را تحت تاثیر خود قرار داد و تولیدکنندگان متعددی را از چرخه تولید خارج کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت اقلام اساسی از چند روز مانده به بازگشایی رستوران‌ها روند صعودی به خود گرفت که این موضوع بسیاری از خانوارها را برای خرید مایحتاج خود دچار مشکل کرده است.

مسئولان بر این باورند که با توجه به فراوانی عرضه کالا، افزایش قیمت معنایی ندارد و تنها به سبب سودجویی عوامل واسطه یا مغازه دار ممکن است گرانی‌هایی رخ داده باشد.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می‌رویم تا از آخرین جزئیات بازار اقلام اساسی همزمان با بازگشایی رستوران‌ها با خبر شویم:

رشد ۸۰ درصدی قیمت برنج خارجی در بازار/ افزایش قیمت حبوبات غیر منطقی است

قاسمعلی حسنی دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از افزایش محسوس قیمت برنج خارجی در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو برنج خارجی با رشد ۸۰ درصدی از ۷ هزار و ۲۰۰ تومان به ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است.

وی کمبود برنج خارجی و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات را دلیل اصلی افزایش قیمت برنج خارجی در بازار اعلام کرد.

حسنی با اشاره به اینکه افزایش قیمت برنج ایرانی محسوس نیست، بیان کرد: قیمت برنج ایرانی در میان تمامی اقلام کمترین نوسان را داشته است و با وجود آنکه زمان زیادی تا فصل برداشت باقی نمانده، نوسان ‌چشمگیری در بازار برنج ایرانی نخواهیم داشت.

دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی قیمت هر کیلو شکر در کارخانه را ۶ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با احتساب هزینه‌های تولید قیمت هر کیلو قند ۸ هزار و ۵۰۰ تومان تمام می‌شود.

وی درباره آخرین وضعیت بازار حبوبات بیان کرد: با توجه به کاهش مصرف حبوبات در فصل تابستان، قیمت نوسان چندانی ندارد و در خرده فروشی‌ها به دلیل سودجویی مغازه داران، قیمت‌ها، نوسانات چشمگیری داشته است.

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه کالا وجود ندارد، تصریح کرد: با توجه به فراوانی کالا، نوسانی در حوزه قیمت نخواهیم داشت.

بازگشایی رستوران‌ها تاثیری در بازار مرغ و ماهی ندارد

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه بازگشایی رستوران‌ها تاثیری در بازار مرغ ندارد، اظهار کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو مرغ زنده ۸ هزار و ۹۰۰ تومان، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه ۱۲ هزارتومان، توزیع درب واحدهای صنفی ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان و خرده فروشی ۱۳ هزار تومان است.

به گفته وی، نرخ هر کیلو ران مرغ با کمر ۱۲ هزار تومان و ران‌مرغ بدون‌کمر برابر با قیمت مرغ ۱۳ هزار تومان است.

یوسف خانی با اشاره نرخ سایر مشتقات در بازار بیان کرد: قیمت هر کیلو سینه با کتف ۲۱ هزار تومان، سینه بدون کتف ۲۲ هزار تومان و فیله مرغ ۲۸ هزار تومان است.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی قیمت‌های ۱۵ و ۱۶ هزار تومانی را برای مرغ گرم غیر منطقی دانست و گفت: اگرچه مرغداران تمایل دارند با نرخ‌های بالا اقدام به عرضه مرغ کنند، اما قیمت ۸ هزار و ۵۰۰ تومانی مرغ زنده و ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومانی مرغ گرم منطقی است.

وی از ثبات قیمت ماهی در بازار خبر داد و گفت: با توجه به کاهش مصرف ماهی در فصل گرما، قیمت ماهی نوسانی نخواهد داشت و بازگشایی رستوران‌ها تاثیری در بازار ماهی ندارد.

قیمت گوشت نوسانی ندارد

منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه قیمت گوشت نوسانی در بازار ندارد، اظهار کرد: قیمت هر کیلو لاشه دام سبک جهت پروار ۴۳ تا ۴۵ هزار تومان و جهت کشتار ۳۷ هزار تومان و دام سنگین کمتر از ۴۰۰ کیلو ۲۵ هزار تومان و ۵۰۰ کیلو به بالا ۲۷ هزار تا ۲۸ هزار تومان است.

وی افزود: علی رغم فراوانی عرضه گوشت گرم و منجمد، اما خرید و فروش چندانی انجام نمی‌شود.

پوریان ادامه داد: در حال حاضر تولید دام به قدری بالاست که به سبب ازدیاد عرضه در برابر تقاضا، دامداران با رکود سنگینی در بحث خرید و فروش مواجه هستند.

رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور ایجاد جو روانی را یکی از دلایل گرانی قیمت گوشت در بازار برشمرد و گفت: با وجود ازدحام و انباشتگی دام در واحدها، دامداران به دلیل تامین نهاده با گرفتاری‌های متعددی روبرو هستند، این در حالی است که بازار داخل توان جذب این میزان گوشت را ندارد.

وی انباشتگی دام روی دست دامداران را تهدید جدی برای صنعت دامپروری کشور دانست و گفت: در حال حاضر ۱۵ میلیون راس دام سبک و ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار راس در بخش دام سنگین، مازاد بر نیاز کشور است که برای برقراری تعادل باید به بازارهای هدف صادر شود.

بازار زعفران تعریفی ندارد/ قیمت واقعی هر مثقال زعفران ۴۰ هزار تومان

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از ثبات قیمت زعفران در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون حداقل قیمت هر کیلو زعفران ۶ میلیون تومان و حداکثر ۱۰ میلیون تومان است.

وی افزود: با گسترش ویروس کرونا و کاهش قدرت خرید خانوار، تقاضای چندانی در بازار برای خرید وجود ندارد.

حسینی قیمت منطقی هر مثقال زعفران را ۴۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که هر مثقال زعفران به سبب سودجویی عوامل واسطه و دلال با نرخ‌های بالاتری عرضه می‌شود که این امر اجحاف در حق مصرف کننده است.

عضو شورای ملی زعفران ادامه داد: با توجه به رشد حداقل ۱۰ درصدی تولید زعفران پیش بینی می‌شود که نوسان چندانی در بازار رخ ندهد.

بازار میوه‌های تابستانه به تعادل می‌رسد

اسداله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، وضعیت تولید میوه‌های سردرختی را مطلوب دانست و گفت: با عرضه انبوه میوه‌های تابستانه قیمت متعادل می‌شود.

وی افزود: هم اکنون نوبرانه‌هایی اعم از زرد آلو، هلو، گیلاس، خربزه، طالبی، انگور و ملون وارد بازار مصرف شدند و از ۲۰ روز آینده با عرضه انبوه این‌میوه ها، بازار متعادل می‌شود.

کارگر ادامه داد: هم اکنون قیمت هر کیلو زردآلو ۲۵ هزار تا ۳۰ هزار تومان، گیلاس۳۵ هزار تا ۷۰ هزار تومان، انگور ۲۲ هزار تا ۲۵ هزار تومان، طالبی ۳ هزار تا ۶ هزار تومان و ملون ۳ هزار تا ۵ هزار تومان در میدان مرکزی است.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی افزود: با گذراندن سیاه بهار و عرضه انبوه میوه‌های تابستانه پیش بینی می‌شود که بازگشایی تالارهای پذیرایی تاثیری در بازار میوه نخواهد داشت.

اختلاف معنادار قیمت تخم‌مرغ با هزینه تمام شده تولید

ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه بازار تخم مرغ تعریفی ندارد، اظهار کرد: هم اکنون متوسط قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۶ هزار و ۹۰۰ تا ۷ هزار تومان، معادل شانه‌ای ۱۴ هزار تومان است.

وی قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ را ۱۱ هزار تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به کاهش قدرت خرید خانوار بعید است که قیمت تخم مرغ به نرخ تمام شده تولید برسد.

نبی پور درباره تاثیر بازگشایی رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی بر بازار تخم مرغ بیان کرد: با ازدیاد تقاضا همزمان با بازگشایی رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی قیمت تخم مرغ کمی افزایش می‌یابد، اما بعید است که به نرخ تمام شده تولید برسد.

این مقام مسئول قیمت مصوب هر کیلو تخم مرغ در سال گذشته را ۷ هزار و ۷۴۰ تومان اعلام کرد و افزود: عرضه با نرخ فعلی بیانگر زیان ۷۴۰ تومانی مرغداران در فروش هر تخم مرغ است.

٢٢٣٢٢٣

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1395531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =