رونق بازار کتاب‌های ضدنژادپرستی در آمریکا و انگلیس

ایرنا نوشت: در بحبوحه خشم و اعتراضات جهانی به قتل یک شهروند سیاه‌پوست به دست پلیس آمریکا، آمار فروش کتاب‌های ضدنژادپرستی در کشورهای آمریکا و انگلیس به طرز قابل‌توجهی افزایش یافته است.

با گذشت بیش از ۱۰ از آغاز اعتراضات گسترده به ماجرای قتل جورج فلوید شهروند آفریقایی تبار آمریکا به دست ماموران سفیدپوست پلیس این کشور، کتاب‌هایی با موضوع مقابله با نژادپرستی و ایدئولوژی برتر دانستن سفیدپوستان در بین مردم آمریکا و انگلیس مخاطبان زیادی پیدا کرده است.

 کتاب «چرا دیگر با سفیدپوستان درباره نژاد حرف نمی‌زنم» نوشته رنی ادو-لاج (Reni Eddo-Lodge) در رتبه اول فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های آمازون در کشور انگلیس قرار گرفته تا جایی که با به پایان رسیدن موجودی انبار آمازون، در حال حاضر امکان سفارش آن وجود ندارد. این کتاب که نخستین بار در سال ۲۰۱۷ منتشر شد و جایزه کتاب سال جالاک ویژه نویسندگان رنگین‌پوست ساکن بریتانیا را از آن خود کرد، به فهرست این هفته موسسه نیلسن بوک اسکن از پرفروش‌ترین کتابهای چاپی غیرداستانی در بریتانیا نیز راه یافت.

کتاب «من و برتری سفیدپوستان» از لیلا اف ساد (Layla F Saad) نیز در رده پنجم فهرست کتابهای پرفروش در انگلستان قرار گرفته و تمام نسخه‌های موجود از آن در انبار آمازون به فروش رفته است.

در آمریکا نیز کتاب شکنندگی سفید (White Fragility) نوشته رابین دی آنجلو در فهرست پرفروش‌ترین کتابهای آمازون قرار گرفته و در حال حاضر ناموجود شده است. کتاب‌هایی چون می‌خواهید راجع به نژاد صحبت کنید؟ به قلم ایجوما اولو، چگونه بر ضدنژادپرستی باشیم از ابرام ایکس کندی و کتاب مصور ما متفاوتیم، ما یکسانیم نیز این روزها در بین معترضان آمریکایی مخاطبان فراوانی را به خود جلب کرده و در جمع ۱۰ کتاب اول فهرست پرفروش‌ترین کتابهای این کشور جای گرفتند.

اولو در توییتی نوشت: «خوشحالم که مردم به خواندن کتاب من روی آورده‌اند. اما اگر کتاب مرا خواندید و با خود فکر کردید که حالا نژادپرستی را درک می‌کنید، باید بدانید که هنوز کتابهای بیشتری باید بخوانید. کتاب من تنها یک مقدمه بود، ابزاری که به شما کمک می‌کند درباره موضوعات مرتبط با نژادپرستی در محیط کار، شهر و مدرسه‌تان صحبت کنید. اما این حتی قدم اول هم نیست و تنها نقطه آغازی برای تحقیقات شما در مسیر رسیدن به قدم اول است.»

این نویسنده ۳۹ ساله آمریکایی در ادامه مخاطبینش را به خواندن آثار نویسندگانی چون جوان بایرن، مشهور به اساتا شکور، آنجلا دیویس، آدری لُرد، آکتیویا باتلر و جیمز بالدوین تشویق کرد و نوشت: «اگر واقعا خواستار پایان دادن به خشونت ناشی از برترپنداری نژاد سفید هستیم، به چیزی بیشتر از شعار دادن و درک متقابل نیاز داریم. صدها سال است که سیاه‌پوستان به ثبت و آنالیز این سیستم جنایتکار مشغولند و هیچ کتاب واحدی وجود ندارد که تمام اطلاعات در این باره را به صورت یکجا در اختیار مخاطب قرار دهد.»  

جرج فلوید ۲۵ مه (۵خرداد) در اثر بدرفتاری یکی از ماموران سفیدپوست اداره پلیس مینیاپولیس به هنگام بازداشت، جان خود را از دست داد. مرگ این شهروند سیاه‌پوست با موجی گسترده از اعتراضات علیه رفتار تبعیض‌آمیز پلیس آمریکا با شهروندان آفریقایی-آمریکایی همراه شد.

۲۵۸۲۴۵
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1396097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =